IJs en weder dienende...

Alles over binnenscheepvaart
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

STRENGE WINTERS

Bericht door Maarten Bron »

Onder de kop "Door de ijsschotsen van het IJsselmeer" stonden de volgende twee artikelen in de Haagsche Courant van 10 januari 1970. Ik heb deze krant toen speciaal bewaard omdat ik in diezelfde vorstperiode met de Algol van Gebr. de Haas, waar ik toen op voer, twee keer in convooi deze tocht heb gemaakt waarbij een keer met de Temi II als ijsbreker. Deze tochten waren werkelijk fantastisch en onvergetelijk mooi. Ik blij dat ik dit, ondanks de kou, mee heb mogen maken. In dit artikel wordt de Temi II waarschijnlijk door een een druk- of typefout T.Emi genoemd.
Hier het eerste.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Op de foto links de Alfons W, rechts de Temi II en de tanker rechts de Shell 42 ?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En het tweede stukje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Maarten.
Beting
Berichten: 262
Lid geworden op: 12 mar 2005 16:46
Locatie: Limburg

strenge winters

Bericht door Beting »

Nico,stond in de Rido niet een direct omkeerbare Modag?
Voer veel cement van de Enci.De Niheja voer toch ook cement?
Gerard.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Precies 10 jaar geleden heb ik op de schippersbeurs een reis aangenomen die ik niet gauw zou vergeten.
De vorstperiode die toen begon zou op 4 januari 1997 leiden tot een elfstedentocht.
Vrijdag 20 december 1996 staat er 500 ton tarwe op het bord. Laden in Zeewolde aan de Hoge Vaart (dus polder) met bestemming Doetinchem.
Een mooie reis die niet vaak aangeboden word.
Weerbericht geeft op; lichte tot matige vorst. Zaterdag 21 december er naar toe gevaren en het vriest overdag ook al.
Maandag 23 december word er begonnen met laden. Dit gaat niet zo snel. De tarwe word uit de loods gereden en via een lopende band komt het in het ruim.
Het schip ligt al rondom in het ijs. In de namiddag vertrekken we. Het is als snel donker. De Jason is een ouderwetse kempenaar. Een volle kop en met 255 PK MAN en afgeladen schiet het niet op. Een paar keer zitten we vast in het ijs. En bij Almere moeten we een paar keer een aanloop nemen. Ik zie mezelf al een paar weken in het ijs liggen. Gelukkig lukt het om de sluis van Bloq van kuffeler te bereiken.
De volgende morgen rommelen we de sluis in en kijken uit op een bevroren Markermeer. Ik had gedacht over Amsterdam te varen maar het ijs is allemaal die kant opgewaaid. We bereiken ook weer net op tijd Lelystad. Onderweg zie je het grondijs omhoogkomen. Een vreemd en ook beangstigend gezicht.
Na Lelystad is het ijsvrij en varen via de IJssel naar Eefde. Auto eraf en met familie eerste kerstdag vieren.
Tweede kerstdag naar Doesburg gevaren en de volgende dag (27-12) De Oude IJssel op. Het eerste stuk ligt open maar al voor de brug van Laag-Keppel ligt er weer ijs. Voor de brug naast de IJssel is men op een ijsbaan al druk aan het schaatsen.

Afbeelding
LADEN ZEEWOLDE

Afbeelding
TOEGANG LELYSTAD

Afbeelding
LINKS SCHAATSEN RECHTS VAREN

vervolg later.
gr. marco
recht zo die gaat
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

OK Kees,
Ik maak mijn verhaal gauw af want ik ben benieuwd naar jou belevenissen.

Voor Doetinchem zit er flink wat ijs maar we schieten er redelijk doorheen.
Bij ABC voeders in Doetinchem is het gelukking ijsvrij. Als ik me gemeld heb en terugloop vind ik wel dat de kop wat diep ligt.
Een kijkje in het vooronder maakt snel duidelijk waarom. Er staat een meter water in. Ik heb een flinke klokpomp aan boord en kan het lek voorpompen.
De kopschroef staat helemaal bovenin de opbouw maar de besturings(relais)kast staat in het vooronder. Het water staat nog 5 centimeter onder die kast. OEF!!
Een afsluiter bij de kopschroefbeun was bevroren en is bij het gebruiken van de kopschroef ontdooit.
Een dag later (28-12) word er gelost en aan de loswal vinden we een mooie ligplaats uit de ijskoude wind. Gek genoeg blijft het daar de hele periode ijsvrij.
Na de elfstedentocht op 4 januari 1997 valt de dooi redelijk snel in en achter de Quo Vadis van Piet Duizendstra gaan we heel rustig de Oude IJssel weer af. Op de IJssel is de kust weer veilig en via de IJsselkop snel naar huis (Vreeswijk).
In ieder geval is de kop van het schip nu verfvrij maar ik weet dan al dat ik het schip laat slopen dus laat het mooi zitten.
Achteraf was het een mooie reis maar ook een avontuur waarbij ik, ondanks de kou, heel wat zweetdruppels heb laten vallen.

gr. marco

Afbeelding
OUDE IJSSEL VOOR DOETINCHEM


Afbeelding
DOETINCHEM WACHTEN OP BETERE TIJDEN / ernaast melassetanker En Avant

Afbeelding
SAMEN MET DE QUO VADIS TERUGSCHUIFELEN NAAR DOESBURG

Afbeelding
recht zo die gaat
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Strenge winters.

Bericht door Kees Keijzer »

Ja, hier komt dan ook het verslag van een winterreis uit 1996 met de 'Haringvliet' naar Doetinchem;
In begin januari 1996 waren we in Harnes in Noord-Frankrijk leeg gekomen met vliegas van de energiecentrale van Amsterdam. In Frankrijk en België niets te doen dus op de 9e ingeschreven op de beurs in Terneuzen.
Daar liep ook niet veel werk zo midden in de winter want de kunstmest loopt dan nog niet. Op vrijdag de 19e kwam er in morgenbeurs 500 ton tarwe van Breskens naar Doetinchem op het bord, dat was voor ons een mooi reisje dus ik reflecteerde er op en ik bleef er aanhangen.Het reisje moest de volgende maandag geladen worden. Het was die morgen potmistig ,maar omdat we de volgende dag een familiefeest hadden, wilden we die dag naar de laadplaats varen. Toen we afgeschut waren liep er een klein vloedje, dat is wel makkelijk in de mist , in de stroom varen en met op de haven komen in Breskens. Dus via het Vaarwater langs Hoofdplaat en Paulinapolder naar de laadplaats gevaren.
Toen we afmeerden bij de graansilo met die vissen en broden er op afgebeeld, klaarde de mist op, maar het was weer een goede oefening geweest een stukje in de mist.
's Maandagsmorgens begonnen met laden. De weersverwachting luidde dat er een vorst periode aankwam, dus niet zo gunstig voor ons als het doorging vriezen, want de Oude-IJssel , waar onze bestemming aan ligt, is vlug gestremd bij ijsgang. Om 14.30u waren we geladen een zijn we vertrokken, mooi met de vloed in de kont naar Hansweert, gelukkig vroor het toen nog niet want er stond al een straf oostenwindje, dus dan buis je al flink wind en stroom tegen elkaar in.Die avond waren we om 22.15 u langs zij het bunkerschip van der Kolk in Dintelsas om te bunkeren.
Dinsdagmorgen om 06.00u vertrokken, toen vroor het wel , dus aan boord word het dan een ijzige zaak heel de dag in de wind varen.
Afbeelding
In de sluis van Hagestein, even een handzaam touw uit het vooronder gepakt om vast te zetten in de sluis.

Die avond om 21.15 vast gemaakt boven sluis Driel, de andere morgen om 06.00u vertrokken en rond de middag op de bestemming er was toen al ijs in de Oude-IJssel, en het vroor behoorlijk, overdag kwam het niet meer boven nul. Donderdag beginnen met lossen, vrijdag om 06.00u verder en om 15.45u ledig. De vaart zou de andere dag gestremd worden
Dus heb ik naar de sluis en de bruggen gebeld of er ons nog uitlieten, maar die garantie gaven ze niet, dus zijn we in Doetinchem aan de fabriek blijven liggen, want je zal maar een paar weken moeten overwinteren aan de brug van Laag -Keppel, denk eens aan drinkwater en andere practische dingen.
Afbeelding
Daar liggen we dan leeg, zo zag het gangboord er uit, leuk hé om te lossen, als je niet uit kijkt lig je zo overboord.Je ziet dat er daar nog niet veel ijs zit ,dat gebeurt niet zo vlug vertelde men mij.
Afbeelding
Maar op den duur zat het in Doetinchem toch ook dicht.

Afbeelding
Een mooi winters plaatje.

In de week van de 11e februari ging het dooien, maar dan moet het ij nog gebroken worden, voor de wal werd het ijs al minder en zelf hebben we met draaien met kopschroef en achterop de zaak schoongeveegd.
Afbeelding
Even de zaak schoongeblazen met de schroef.
Die week is de ijsbreker gekomen en heeft de vaarweg opengebrokenEn zij er een paar geladen schepen door gekomen, ik ben in Doesburg nog even wezen kijken bij de sluis toen de ijsbreker kwam.
Afbeelding
Schepen boven de sluis in Doesburg.
Afbeelding
De ijsbreker loopt er lekker door boven de sluis in Doesburg maar toen dooide het al een paar dagen.
Maandag de 19e zijn we van Doetinchem vertrokken, we zijn toch een maand met de reis bezig geweest, maar tegen de natuur doe je niets. Het andere jaar deden we het beter, hebben we in Rotterdam geladen gelegen voor Turnhout, dus dat bracht nog wat op.
Maar daar over een volgende keer.
Groeten Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28519
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Foto´s gemaakt door Ben Blom,

Convooi op het Hollands Diep

Afbeelding

Hollands Diep

Afbeelding

Hollands Diep

Afbeelding

Moerdijk

Afbeelding

Moerdijk

Afbeelding

IJsgang voor Dordrecht

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Winter 2007

Bericht door Pieter Boers »

De Lek bij Bergstoep vanmorgen vroeg in winterstemming:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Geen schip te zien, volledige rust.

Afbeelding

Afbeelding

Alleen maar vogels:

Afbeelding

Afbeelding

De schepen die je ziet, zijn ws. uitgevaren voor dit jaar.

Afbeelding


Groet,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Er komt toch inmiddels wat opvaart aan.

Afbeelding

Waardoor het gladde water golfjes gaat krijgen.

Afbeelding

Ook komt de zon meer op.

Afbeelding

De Esmeralda vaart maar heen en weer, maar druk is het nog niet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gaande de tijd wordt het drukker

Afbeelding

Afbeelding
Groeten,

Pieter


Afbeelding
akwanaut
Berichten: 530
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:48
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door akwanaut »

Prachtig, Pieter.

Groet Frank

Afbeelding
"BINNENVAARTSCHEPEN IN FOCUS" op www.akwanaut.com

Groet Frank

Afbeelding
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Hoi Frank,

Ga nog effe verder.

Er komt steeds meer beweging, deze steken over.

Afbeelding

Wachten op de afvaart

Afbeelding

En gaan aan de verkeerde wal verder.

Wat doen die beesten nu fout ?

Afbeelding

Bijna overvaren

Afbeelding

Zoeken ze een veilig heenkomen

Afbeelding

De lucht wordt steeds blauwer

Afbeelding

Het wordt druk in de opvaart.

Afbeelding

Gelukkig voor de schipper, maar deze zat wel heel erg tegen de wal aan en daar is het niet diep.

Afbeelding

Tenslotte ter afsluting de Woeste Willem.
Helaas zonder sleepschip. :x

Afbeelding


Groeten,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Plaats reactie