Foto's met een "verhaal"

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Kapitein Spok »

Zo roept een bezoek aan een zeehondenopvangcentrum een herinnering op aan een reis uit 1964.


En foto's van die reis roepen bij anderen ook weer herinneringen op.

Enkele weken voordat de bouwput werd gevuld en deze pijlers in het water kwamen, losten we met de Jolles nog een lading losse cement. Samen met pa zijn we toen nog door de heel bouwput gelopen en hebben onder bij toen al vrijwel volledig intacte kering gestaan. Dat vergeet ik nooit meer.

En dan ook nog even de details op de foto's. Zelden heb ik zo mooie plaatjes gezien van luikendekken met stapels luiken die, zoals de foto duidelijk laat zien, her en der werden neergezet, "als ze maar een plekkie hebben". En dan die scheerstokken, de beugels rond de luiken op het vaste dekje

Een plaatje waar ik bij kan mijmeren, terwijl er tientallen beelden van laden, lossen, openleggen en vooral sjouwen mij in gedachten komen.

Dit is voor mij niet: een foto met een verhaal. Dit is voor mij een foto met een boek! BEDANKT!
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door veen1195 »

Ja,Kap,heel mooie foto's met vele dito details.
Wat doen b.v.die merkels daar in dat gangboord en zie ik daar de vlaggenstok van de blauwe
vlag voor de stuurhut?
Ja,veel kijkplezier,dergelijke foto,s.
Ongenoemd is dat Wim in het gangboord staat,met lichtgekleurd overhemd.
Schip was volgens de lijst van Pieter toen nog maar 2 jaar!
Gr.Jan.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Kees Keijzer »

Ik denk dat die twee merkels per vak niet onder de klemmen om de luiken pasten, vakken van negen luiken dus acht merkels en die pasten niet één hoog op die stapels,luiken zijn meestal 63 0f 68 cm.Als ik het goed zie liggen er zes merkels op de stapel.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door veen1195 »

Je hebt gelijk,Kees maar dat de beugels te kort zijn voor twee rijen merkels vind ik een beetje
vreemd;je blijft dan toch vaker met die twee merkels zitten.
Wij borgden de zaak met een touwtje;dat paste wel!
Het doet mij denken aan wat wij eens meemaakten met een buurman:
We kwamen in Weurt binnenkant voor de sluis,erg druk met schepen weer,dus gingen we langszij
van een die daar aan de loswal aan het lossen was.
Die man mopperde wat,want vond het lastig met verleggen en zo maar wij zeiden"dan helpen we daarbij".
Tijdje later,een groot geraas;bleek een stapel van zijn stalen luiken van zijn schip afgeschoven te zijn,bij ons in het ruim.(wij hadden de ruimen open want grint in)
Ik kon het niet laten te vragen of hij achteraf niet blij was dat wij langszij gekomen waren.....
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door itasca »

SAM_1338.jpg
SAM_1338.jpg (300.24 KiB) 1878 keer bekeken
Itasca in de zandstraal schuur van Teerenstra Den Helder.
SAM_1339.jpg
SAM_1339.jpg (476.4 KiB) 1878 keer bekeken
Ankerlier steunen losgebouwt, zodat overal goed gestraald kan worden.afplakken houten deksels etc.
SAM_1343.jpg
SAM_1343.jpg (332.4 KiB) 1878 keer bekeken
SAM_1348.jpg
SAM_1348.jpg (438.19 KiB) 1878 keer bekeken
voorschip in de grijze zink.
SAM_1350.jpg
SAM_1350.jpg (401.76 KiB) 1878 keer bekeken
Rood ijzerglimmer voorkwasten.
SAM_1354.jpg
SAM_1354.jpg (395.81 KiB) 1878 keer bekeken
Schip in de ijzerglimmer rood, gangboord afgeplakt met karton, daar moet 1,4 cm dik rubbermortel komen.
SAM_1355.jpg
SAM_1355.jpg (399.87 KiB) 1878 keer bekeken
Na rood grijs voorkwasten.
SAM_1375.jpg
SAM_1375.jpg (216.03 KiB) 1878 keer bekeken
En de diepgang schaal weer goed leesbaar, heel belangrijk voor mij ivm bruggen doorvaart.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door itasca »

SAM_1376.jpg
SAM_1376.jpg (262.02 KiB) 1879 keer bekeken
SAM_1382.jpg
SAM_1382.jpg (363.46 KiB) 1879 keer bekeken
SAM_1381.jpg
SAM_1381.jpg (232.67 KiB) 1879 keer bekeken
Itasca in de nieuwe kleuren, we hebben het heel slecht getroffen met het weer. Op 1 avond de temp. binnen 5 uur 10 graden omhoog. Alles nat en voorschip overal de dauw er in. Buitenom was de zwarte verf helemaal grijs.
Meerder dagen niet kunnen verven. Ze hebben een meet apparaat, wat omgeving temp meet, vochtigheid en daaruit het dauwpunt temp uitrekend. En die moet tenminste 3 a 4 graden lager liggen dan het staal. Wij hebben een zwaar gebouwd schip, met onder gangboord dicht. Verschansing is dubbel. kokers aan denneboom. Dus door al die luchtkasten, houd het schip lang zijn eigen temperatuur.Wordt het snel wat warmer, heb je overal condens vorming.
In de gangboorden zou rubbermortel komen, zie foto met palleds. Door lage temp. en vocht risico. Gangboord voor nood 2 x in de ijzerglimmer.( licht grijs was op voorraad). En volgend jaar, laten we alsnog de rubbermortel van Global Marine aanbrengen. Die komen uit de buurt van Den Bosch. Dus ik hoef dan niet terug naar Den Helder.
SAM_1383.jpg
SAM_1383.jpg (319.35 KiB) 1879 keer bekeken
Bijlagen
SAM_1378.jpg
SAM_1378.jpg (402.74 KiB) 1879 keer bekeken
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door navigatie »

Ziet er goed uit Hein.
Achterop heb je nog maar even stofvrij gehouden? Ziet er natuurlijk ook nog goed uit.

Succes met de nieuwe outlook.

grt Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door pieter53 »

itasca schreef:we hebben het heel slecht getroffen met het weer. Op 1 avond de temp. binnen 5 uur 10 graden omhoog. Alles nat en voorschip overal de dauw er in. Buitenom was de zwarte verf helemaal grijs.
Meerder dagen niet kunnen verven.
Ondanks 'de moderne tijd' is de schipper nog steeds afhankelijk van het weer.....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door itasca »

Betreft foto achterschip, die heb ik met mijn telefoon gemaakt, en als 50 plusser met zo veeg telefoon, per ongeluk alle fotoos gewist, balen 3:)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door peelander »

Mooi grijs misstaat niet in Den Helder :wink: :lol: .
groeten
Jan van der Pluijm
Plaats reactie