dia078 by
Ducatist4s, on Flickr
Zo net voor het einde van 2015 realiseer je je dingen. en ga ik OP DE KOP AF 40 jaar terug in de tijd.
Dinsdag 30 december 1975 was onze dag van opkomst, in Nijmegen namen wij de Vlist over ( kapt Jos Koole, stuurman Bas Schenk en matroos Arie Vogelaar) voor onze torn.
Ledig te berg naar Marl Huls.
Oudejaarsdag bij het CWH 500 ton iso butanol geladen voor Rotterdam, een blauwe kegel produkt, na belading konden we nog naar sluis Dorsten terug en daar feierabend machen voor Sylvester, toen we om 00.01 uur 1976 elkander "gelukkig nieuwjaar " wensten zei de schipper: 1976 een schrikkeljaar? nou hou je maar vast want dan gebeuren er dingen!!!!!!! (achteraf gezien profetische woorden!!!!!!!)
Op 02 januari naar Rotterdam gevaren, bij Matex Botlek gelost en 03 januari weer te berg naar Marl Huls, gezien het weer laat genoeg was zijn we die dag beneden het Vossegat achter anker gegaan en gaan slapen.
Op 04 januari om 06.30 weer opgestaan, de Kelvin gestart en koffie gaan zetten, hierna het anker op gedraaid en naar achteren om in de stuurhut een bakkie te doen, de Vlist lag ledig erg achterover en had een enorme dode hoek voor de kop, daarvoor hadden we dan ook een periscoop op het stuurhut dak, maar in het donker werkte dat niet, de schipper stond te sturen en ik zat op de stuurstoel en schonk de koffie in welke achterin de stuurhut op de desk stond.
Ik draaide me om met de schipper zijn kopje koffie in de hand, ik zag voor de kop een anker lantaarn en riep: JOOP EEN ANKERLIGGER, en gelijk KLA BANG!!!! een enorme klap we lagen gelijk stil!!!, de schipper had door de dode hoek het ankerlicht niet gezien en we liepen VOLLE KRACHT zo achter in de Gustavsburg van de WTAG welke achter anker lag.
Door de enorme klap want we liepen een 17 a 18 km ledig te berg , vloog ik zittende op stuurstoel door de stuurhut en viel om, ik viel met mijn hoofd tussen twee spijlen van het stuurrad door net naast de stalen stuurlierkast, gelukkig had de schipper geen tijd gehad om het roer om te halen, want door de klap brak er tussen twee spaken een stuk uit de hoepel van het stuurrad, waarmee de schipper in zijn handen stond! de Kelvin stond er nog volaan op dus het roer had wel terug willen draaien, dat had mij letterlijk de kop; gekost!!!
De ravage in de roef was groot, niets stond meer op zijn plaats!
De koelkast was door de keuken geschoven en was voor de hal deur deur naar de stuurhut blijven steken, de deur van de koelkast was open gegaan en de koelkast inhoud lag onder aan de trap naar de stuurhut, de vla, melk en eieren kon ik onder de stuurhut trap weg schrapen.
Na van schrik bekomen te zijn zijn we naar voren gegaan, de schipper van de Gustavsburg stond net zo wit als zijn lange witte ondergoed aan dek te bibberen van schrik und sagte: du hast mich auf gewacht!!.
Het werd nu in plaats van ledig verder te berg naar Marl Huls, terug naar de Strekdam, ontgassen en naar Schram Bolnes het dok in want er zat een gat van een dikke 60 cm hoog en een dikke meter diep in de kop.
Daarom zit er om het stuurrad van de Vlist op deze foto een licht gekleurde hoepel in plaats van een donkergekleurde zoals de originele hoepel was.
Gr. Arie