Foto's met een "verhaal"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door pieter53 »

De lezing van de eigenaar was dat ze tot in de nacht op het Starteiland aan het feesten geweest waren.
Na afloop wilden ze naar Goingarijp varen. Ze besloten eerst pal Oost te varen tot de Greate Griene en dan Noord te koersen tot de invaart van de Seibesloot. Dan van daar naar Goingarijp.
Vlak voor de oever werd de hond echter ongedurig en die raakte met zijn halsband achter de gashandel waardoor het in eens volgas recht vooruit ging.
Voordat ze de hond weer los hadden gemaakt waren ze over de beschoeiingspaaltjes heen aan land geraakt......

ps. er staat juni 2001 onder de foto's dat moet augustus zijn. De tent van de Sneekweek staat er en er zijn ook verschillende klasses zeilboten op het water. Deze YD 54-77 moet dus begin augustus 2001 in het riet beland zijn. (Staat vast nog wel in onze logboeken)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door k-k »

Pieter, Bedankt voor deze toevoeging. Jou kennende heb je de uitleg gelijk voor waar aangenomen natuurlijk.
Maar klunende speedboten heb ik ook ervaring mee. In 1960 hadden we van een kennis een speedboot in bruikleen, met het verzoek de motor weer draaiend te maken en het aluminium bootje te schilderen. Er hing een 10 PK Scott Atwater BB-motor aan. RS Stokvis was de vertegenwoordiger c.q. importeur van het motormerk. Onderdelen gekocht, scheurtje in de bodem gerepareerd en de boot netjes geschilderd. Tijdens een proefvaart bij Gaarkeuken gekeken wat de snelheid was. Vader op zijn DKW langs het kanaal en ik in de boot. We klokten 50 km/uur. Afijn, nog wat rondjes gedraaid. Daarbij was ik op de rand van de boot gaan zitten, want dat stuurde makkelijker. Helaas raakte ik in een rechter bocht met mijn achterwerk het water en werd ik uit de boot geslingerd. Groot was de schrik, want het bootje ging er met een rotgang vandoor. Gelukkig (achteraf gezien) ging ze recht op de oever af en schoot zo de kant op. De motor nam nog een hoogtoerige haal en toen werd het stil. Ben er naar toe gezwommen met de vrees dat het einde motor was. Gelukkig viel het mee. Klein deukje in de zij. Geprobeerd de motor te starten, maar dat lukte niet. Bij nadere inspectie bleek de brandstofslang van de motor getrokken/gescheurd. De koppeling zat nog aan de motor. Die verwijderd, slang erop geschoven en nogmaals starten. Gelukkig deed de motor het weer. Het deukje kon er uit worden geklopt. Het duurde wel even eer de schrik weer uit de benen was. Daarna bleef ik maar op het bankje zitten sturen. Gebeurde in de zomer van 1960. Gr. Klaas.
1960 Gaarkeuken 1.jpg
1960 Gaarkeuken 1.jpg (74.34 KiB) 1740 keer bekeken
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door pieter53 »

Ik ken het effect. Wij hadden op een gegeven moment een Rana 17 fisk tur met 40 pk Yamaha 2 tact.
Dat ging met één man er in even boven de 40 km/h.
Als je dat op vrij vlak water dan in een bocht gooide kwam het flink op zijn kant te liggen en
dan gebeurde het wel dat de achterkant zijn grip verloor. Althans zo voelde het.
In ieder geval werd de ingezette bocht dan in eens vééél krapper.......
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door k-k »

Bedoel je zo Pieter? Stukje dwars uit.
1960 Gaarkeuken 2.jpg
1960 Gaarkeuken 2.jpg (71.15 KiB) 1685 keer bekeken
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door peelander »

pieter53 schreef: 16 jan 2019 21:36 vlak voor de oever werd de hond echter ongedurig en die raakte met zijn halsband achter de gashandel waardoor het in eens volgas recht vooruit ging.
Soort déjà vue.
Op het Veersemeer meerden we ons sloepje aan een steiger met ringen. Ik de kant op met een lijntje. FF niet op kleindochter, 2 jaar, gelet. Leuk handeltje. FF aan trekken en vol kracht achteruit. Gelukkig had ik het lijntje nog vast.
Groeten Jan van der Pluijm
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door pieter53 »

k-k schreef: 17 jan 2019 14:20 Bedoel je zo Pieter? Stukje dwars uit.
Zoiets ja.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door pieter53 »

veegboot_25-05-2012_amersfoort_pieterk_1140576_gb.jpg
veegboot_25-05-2012_amersfoort_pieterk_1140576_gb.jpg (348.24 KiB) 1247 keer bekeken
Natuurlijk moeten ook kleine slootjes wel eens gebaggerd worden, maar eerst flink baggeren en dan de pas de wrakke beschoeiing van de steil uit het water oprijzende tuinen gaan vervangen, bleek een minder goed idee. In ieder geval is er maanden over gediscussieerd hoe het nu verder moest gaan....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Kapitein Spok »

veen1195 schreef: 14 jan 2019 19:42 Ja,dat is wel HEEL leuk.
Ploffende kachel ken ik maar meest in de sluizen van Born en Maasbracht met wind.
Bij ons was geen gedoe bij Heumen; leeg moest de brug omhoog, geladen kon de kachelpijp blijven staan. ( die wel 😉).

Schiet me nog iets te binnen; waarom heeft die sluis maar een stel kanaalwater kerende deuren?
Zodra de sluis gesloten moet worden wegens te laag Maaswater kan er niets meer in of uit worden geschut. (Of zie ik iets over het hoofd?)
Gr. Jan.
Goed dat deze draad na een vol jaar weer even uit de mottenballen komt.
Terug lezend zie ik dat ik een hele relevants vraag aan mij over het hoofd heb gezien.
Maar het antwoord op de vraag is na een jaar nog steeds actueel zoals het dat inmiddels al meer dan negentig jaar is.

Zodra de ebdeuren gesloten moeten worden omdat het Maaswater lager staat dan het kanaal, is er op Maas tussen Grave en Sambeek, geen scheepvaart meer mogelijk. Er is dan ook geen noodzaak om schepen naar buiten te schutten.

En onder "normale" omstandigheden worden schippers vroeg genoeg gewaarschuwd dat Heumen dicht gaat en moet iedereen uit het riviervak of in de Rijksvluchthaven van Heijen en heenkomen hebben gezocht. Pas als dat gebeurd is gaan in Heumen de ebdeuren dicht.
Pas als dat is gebeurd worden de ebdeuren in Heumen gesloten.
Alleen moet er dan geen Maria Valentine in Grave de weg kwijt raken!
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door veen1195 »

Theo, dank voor de snelle beantwoording 😀😀.
Ik dacht toen aan het eventueel heen en weer schutten van werkvaartuigen en -bootjes maar realiseerde me later dat als de stuw Grave geheven wordt, er sprake is van strenge vorst en dan zal het bewegen van werkvaartuigen en -lui moeizaam zijn,zoniet uitgesloten.
En wat je ook ontwerpt, altijd sta je voor keuzes...

Hartelijke groet, Jan.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Kapitein Spok »

Jan, je moet dat zo zien: Wanneer je vooroordelen wil bevestigen, dan moet je het ook goed hè. Ik maakte dus in dit geval, gebruik van mijn recht om als gepensioneerde, de dubbele tijd over het beantwoorden van vragen te doen dan dat voor mij in actieve dienst redelijk was! :lol: :twisted:
Plaats reactie