Foto's met een "verhaal"

Alles over binnenscheepvaart
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Maarten Bron »

Ja Kees, inderdaad een mooi verhaal, maar misschien ook wel leuk als je dit verhaal op het Visserijforum plaatst, b.v. onder "Uit de oude doos". Mogelijk zijn daar veel oud visserlui die meer van deze stoomtrawler weten.
Groetjes Maarten.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door joop 1 »

dat is inderdaad de lynburn je ziet wel dat de koelkast er af is .de machine en de ketel is er uit gehaald het sleepbootje dat er voor staat zit ik op.. dat is de rinus met 160 pk Mercedes vrachtwagenmotor het bokje er achter is de jonathan is op een oude foto al eens in beeld geweest bij het topic luxe motor gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Arie »

Vader kocht in 1968 van J.T. van Heukelum uit Hardinxveld-Giessendam de Rijnland IV, bouwde haar om voor de recreatie en gaf haar de naam Zwerver.
Er stond een 4 cylinder Lister JP van 40 pk bij 1000 rpm met een Rijsdijk mechanische keerkoppeling in.
Wij hadden vreselijk pech dat deze "dump" Lister vreselijk slecht onderhouden geweest is, der halve moest een totale revisie uitgevoerd worden, krukas slijpen, nieuwe zuigers en voeringen, kortom "Lord Lister" zoals we hem noemden heeft GOUD gekost wegens zijn hele leven direct buitenboordwater koeling en ouderdom scheurde er wel eens een kop, altijd tussen de klepzitting en de opening van de voorkamer wilde er een scheurtje komen met als gevolg water op de zuiger, een gereviseerde kop kostte toen al een Fl.1100,00 bij motoren fabriek de Maas.
In die jaren lagen we veelal in het weekeinde in de oude afgedamde haven ingang van Dirksland, waar nog een oude vloedpaal stond waar we net op konden liggen, vele heerlijke weekeinden daar als kind beleefd en vader met de reep op paling vissen.

Er was ook een klein stukje strand welke door de lokale bevolking voor recreatie benut werd en daar werd het getoonde tafeltje achtergelaten, mogelijk met de bedoeling om op een kampvuur opgestookt te worden, doch voor ons was het een mooie werkbank, want als van "Lord Lister" de kleppen geschuurd moesten worden dan paste een kop mooi op het tafeltje, daarom werd in het blad een gat geboord om het draadeinde waarmee het kleppendeksel vastgezet werd door te doen, zo menig uurtje gezweten om met schuurpaste en een booromslag met de hand de kleppen te schuren, zo past bij dit eikenhouten tafeltje een klein Lister verhaal.

In 1980 werd gelukkig de Lister door een DAF 575 vervangen, een geweldig torretje zo een Daffie!!!!!!


AfbeeldingZwerver by Ducatist4s, on Flickr

Afbeelding20151206_110857 by Ducatist4s, on Flickr

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door k-k »

En zo te zien is het tafeltje in de familie gebleven Arie? Gr. Klaas.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door k-k »

Hieronder een fotootje uit 1958 ongeveer. Vader was een paar jaar schipper op de Alioth en het schip ging voor groot onderhoud naar de werf in Papendrecht.
Bij een tankschip horen de cofferdams leeg te zijn. Wij gebruikten ze om ballast te zetten en tijdens ijsgang het koelwater op te circuleren. Daartoe waren er 2" leidingen geïnstalleerd, die voor de brug in de cofferdams uitmondden. Als de scheepvaartinspectie kwam werden de aan dek zittende bochtjes gedemonteerd en afgeplugd. Op de foto is mijn vader onderweg met de bochtstukken om ze op te bergen. De inspecteur was ook niet van gisteren, wees op de afgeplugde leidingen en vertelde waar ze voor werden gebruikt. Eigenlijk stelt het verhaal niet zoveel voor, maar we hebben het plaatje nog. En de herinneringen. Gr. Klaas.

Afbeelding
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Arie »

k-k schreef:En zo te zien is het tafeltje in de familie gebleven Arie? Gr. Klaas.
Zeker Klaas een massief eikenhouten tafeltje, word nu jaarlijks gebruikt om de kerstboom op te zetten.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Kapitein Spok »

https://afbeeldingen.gahetna.nl/naa/thu ... 7d5089.jpg

De link hierboven verwijst naar een foto met het koninklijke jacht Piet Hein, die ik in de draad over de deltawerken zag.
Op deze foto is het maandag 24 april 1961.
We liggen dan met de Jolles net voorbij Veere in een werkhaven, die tegenwoordig Oostwatering wordt genoemd. We liggen daar al een paar dagen want we hebben stortstenen geladen die pas gelost worden in de haven van Kamperland, zodra de Veerse gat dam is gesloten.
Pa heeft die reis heel bewust aangenomen want hij beschouwde het als een buitenkans om bij deze spectaculaire momenten, ( het invaren van de laatste caisson en het laatste getij in de Zandkreek) aanwezig te zijn.
Op die maandag werd de laatste caisson ingevaren en daarbij was ook de Piet Hein met aan boord Koningin Juliana aanwezig. Waar wij lagen kon je vanuit de haven over de Zandkreek naar Noord Beveland kijken. Ergens voor de middag zagen we de Piet Hein van Veere naar het sluitgat varen. We zagen duidelijk de Koningen, omringd door een aantal "hoge heren" op het voordek staan.

En toen was de Paasvakantie voor mijn zus en mij voorbij. Er kwam een taxi en die bracht ons met moeder naar het station in Middelburg. Tot Roosendaal reisde moeder met ons mee. Daar werden we opgewacht door een broeder voor de jongens uit Nijmegen en een zuster voor de meisjes uit Arnhem.
Die zogenoemde "schooltrein" reed van en naar Rotterdam, Amsterdam Maastricht en Roosendaal.

Van mijn vader en broer die met (de verrekijker op) hun neus op het werk aan de dam zaten heb ik later goed begrepen dat het allemaal heel indrukwekkend was. Vooral toen op donderdag 27 april, de 45e verjaardag van mijn vader, 's morgens het getij verdwenen was. Met name omdat we ruim een week in die haven lagen was men gewend aan de cadans van eb en vloed. Mijn ouders hebben dat altijd als een hele indrukwekkendste belevenis ervaren.
Vele malen en tot op zeer hoge leeftijd kon mijn moeder opmerken: "Weet je; dat er ineens geen eb en vloed meer was, dat was wat hoor!!"

Dit is het verhaal dat mij te binnen schiet bij het zien van een foto van maandag 24 april 1961.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Kees Keijzer »

Theo; Soortgelijke herinneringen heb ik ook aan de afsluiting van het Veersche Gat, wij waren er niet bij, maar mijn vader voer al van af 1951 toen hij op het kastje kwam in de bietencampagne van Kamperland, daar vroegen ze schepen niet langer dan 44 meter voor, soms voeren er wel 8 van die sleepkastjes van Kamperland naar Stampersgat.In 1960 waren wij als enig sleepschip over gebleven, die waren allemaal gemotoriseerd, dus moesten er ook motorschepen naar toe.
Wij laden eind december 1960 de laatste bieten in Kamperland in de oude haven, het jaar daarop zou met de afsluiting van de zeearm de haven een jaar niet gebruikt worden, die werd gemoderniseerd. Toen we de haven uitvoeren zei pa "Kijk maar goed want dit zie je niet meer" , die geul met de twee bochten. Het volgende voorjaar lagen we bij Croc en Laan in Koog a/d Zaan in ligdagen toen op 24 april het gat gesloten werd, we luisterden naar de reportage op de radio. Na afloop sprak mijn vader; "Dan zijn we nu uit gevaren op Kamperland" dat klopte want ze hadden ons niet meer nodig , de haven was geschikt voor grotere schepen. Nu veel makkelijker, geen tij meer, dat vond pa niet leuk na al die jaren dat gedoe waar het ritme bepaald werd door de eeuwige cyclus van het getij. Maar de vooruitgang hou je niet tegen, daar moet je in meegaan, dus voeren we in 1964 als net omgebouwd motorschip weer bieten van de Zeeuwse havens.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door k-k »

Kan me herinneren dat we in Groningen op de MULO op de TV naar de afsluiting hebben gekeken. Daartoe was een TV gehuurd in in de gymzaal opgesteld. We zaten daar met een aantal schipperskinderen op school en konden die actie wel waarderen. Wel geen foto van, maar de herinnering is er nog. Gr. Klaas.
Lau Bos
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 mei 2005 21:08
Locatie: Middelburg

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Lau Bos »

Ik ben er wel bij geweest, wij lagen met de " Ida" in Middelburg.
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
Plaats reactie