Foto's met een "verhaal"

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Is dat middelste een paviljoenscheepje??????
Is dit detail misschien wat op te blazen?
Bij voorbaat dank.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Wrijfhout »

Alsjeblieft 'Piet Paviljoen'.... :wink:

Afbeelding

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door pieter53 »

Bedankt Harry!
Het lijkt me inderdaad een scheepje met een paviljoen,
maar een type, daar durf ik me niet aan te wagen.
Aan het bijna cirkelvormig bovenaanzicht van voor en achterschip zou ik denken aan een Bolle,
maar waren die er wel met paviljoen?
Voorop zie ik volgens mij ook een motorkist
of zie ik ze weer vliegen?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Afbeelding
Het was even dubben waar ik met deze plaatjes naar toe zou gaan: 'Foto's met een verhaal' of 'Twenthe Rijn', of misschien wel beide...

Toen ik dit kaartje kreeg was ik blij verrast, de omgeving kon ik mij nog goed herinneren en het verhaal dat er aan kleeft, maar daarover later. Nadat ik de achterkant had gezien was de ansicht mij nog veel meer waard. Een echte Twenthe Rijn memorie, gestuurd door Ali en Otto Hazewinkel die in 1965 nog maar net als schippersechtpaar op de Twenthe Maas zaten. Mooi om te lezen dat er 47 jaar geleden een week stond voor een reis van Engis naar Delfzijl, wat zou er nu voor staan; een dag of drie???

In de zomer van 1969, een paar dagen na de wandeling van Neil Armstrong op de maan, dat had ik in Klein Ternaaien bekeken toen we leeg op gingen van Linne naar Engis, hadden we daar zelf geladen met de Twenthe Vecht. We zijn daar die avond blijven liggen en terwijl ik in mijn voorwoning bezig was hoorde ik geroep aan de wal. Daar stond een Frans sprekende buurman van een spits te roepen waaruit ik opmaakte dat ik snel mee moest komen. In de woonstuurhut was het grote paniek. Te midden van huilende kinderen zat de buurvrouw dik onder het bloed met wat even later bleek een slagaderlijke bloeding. Ik begreep dat ze in de hut wat had zitten drinken terwijl haar man met de motor bezig was. Toen hij het maschien startte stond de schroef in het werk en liep het roer naar het midden. Dat met een stuurrad zonder hoepel; lang verhaal, kort verhaal, het glas sloeg in haar been en ze bloedde als een rund. Uit verveling had ik al eens zitten studeren op een groot Duitstalig geel instructiebord dat in de ingang van mijn woning hing. Met een riem wisten we de bloeding te stoppen en toen als een hazewind over de brug naar een café op zoek naar een dokter. Die vond ik en in mijn beste schoolfrans legde ik de man uit wat er gebeurd was. Met de dokter in de auto terug naar boord en die bracht de gewonde vrouw en haar man naar een ziekenhuis in Luik. Ik heb nog een paar uurtjes op de kindertjes gepast. Dat zijn van die dingen die 43 jaar later zo maar weer naar boven komen bij het zien van zo'n oud kaartje.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door ferwerda »

gezien alle zoekaktiviteiten voor mooie oude foto's op div. sites is dit topic het wel waard om weer beschreven en gelezen te worden......
helaas heb ikzelf nu even geen "verhaal" maar wie weet heeft harry wel een mooie foto die het goed bekijken waard is?
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Binnenvaarder »

Tijdens onze rondwandeling kwamen we bij de collectie Delfts blauw dit bordje tegen, vond het wel een foto en plaatsing waard.
Afbeelding
Naar aanleiding van dit bord het volgende gevonden op Google:

Jacob was lid van het binnenschippersgilde: het Rijnschippersgilde. De schippers waren aan strenge regels gebonden. De regels hadden tot doel de plaatselijke schippers te beschermen tegen de concurrentie van binnenschippers van andere steden. Ook werd het werk eerlijk verdeeld onder schippers van het gilde. Wanneer een vracht aangeboden werd, kreeg de schipper die aan de beurt was deze te vervoeren. Wanneer een schipper de regels overtrad, moest hij een boete betalen. Men kreeg bijv. een boete wanneer men zijn 'vaar'beurt had overgeslagen of wanneer men voor zijn beurt was gegaan.

Op 15 december 1659 krijgt Jacob samen met enige andere schippers een boete van f10, omdat hij een vracht naar Texel niet heeft gemeld aan het gilde.

Hij betaalt de boete op 26 december 1659, maar het gilde heeft 'hem het gelt wederom gegeven omdat hij veel moetie heeft gehadt om dat gelt te crijgen van weegen de vracht die wij hem hebben in gegeven uijt de Vlielander kaech (= scheepssoort) dien aen kapetaijn Jan Heck soude gevaren hebben met viecktalij (=levensmiddelen)'.

mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Een foto met een verhaal.

Bericht door Ben »

Kees Keijzer schreef:Wat hier nu gaat volgen is een gebeurtenis die alweer 42 jaar achter ons ligt;
In die tijd, januari 1966 voeren mijn oudste zuster met mijn zwager op een 38 meter spits de "Truus" van Touwslager uit Rotterdam, dat schip zat in de huur bij de Scaldis lijn, een samenwerkingsverband van Hudig &
Pieters in Rotterdam en Kennedy-Hunter in Antwerpen beide waren cargadoorsbedrijven die het verlengde zeevervoer tussen de Maasstad en
de stad aan de Schelde onderhielden. Ook laadden de schepen die daar in de huur zaten koper in Olen op de Belze Kempen voor de kabelfabriek in Delft.
Op 11 januari van het voormelde jaar was de "Truus" geladen met 300 ton koper 's morgens van Antwerpen vertrokken om de reis naar Delft te vervolgen In verband met de ophanden zijnde einde van de zwangerschap van mijn zus was die aan de wal en mijn andere zus was aan boord. Het was die dag om ongeveer 08.00 u hoogwater in Antwerpen, dus met het hoogwaterschutsel uit de Kattendijksluis en voor de stroom naar Hansweert , want in stroom varen met een spits met 140 pk Kromhout schoot ook niet op. Het was die dag vriezend weer met een straffe Oostenwind, een Zeelandschipper weet dan wel dat het water verder weg loopt op laagwater. In die tijd was de Witte-Tonnenvlije op laag water vrij ondiep, dus met die weersomstandigheden stond er ook niet veel water. Aldaar aangekomen rond laagwater raakte de "Truus" aan de grond, op zich niet ernstig, want al het water komt ben je weer vlot en kan je de reis vervolgen.
Tegen over De "Truus"zat een tankspits in tegengestelde richting ook aan de grond. Toen het water opkwam en de vloed ging doorstaan viel dat voormelde schip over stroom en raakte de "Truus" met het gevolg lekkage van de ballasttank die overliep in de machinekamer,
Met gevolg dat het schip met het opkomen van het tij het steeds dieper kwam te liggen.
Bergingsschepen konden niet verhelpen dat het schip toch is gezonken.
Gert Schouwstra schreef:Kees, is de Truus nog gerepareerd? Een spits met 300 ton koperblokken, dat zal wel lekker wringen.
Kees Keijzer schreef:Nee, hoor Gert, het schip na het lichten is gesloopt.
De Truus werd gesloopt bij Sloperij van der Marel in Viane:

Afbeelding

Afbeelding
Foto's: ©J. van der Marel.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Kees Keijzer »

Ben;
Mijn dank is GROOT :D
Heb je evt. nog een HD van de plaatjes?
Gr.Kees
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Kees Keijzer »

Naar aanleiding van een bezoek wat ik vandaag kreeg van Harry zullen we dit topic ook maar weer eens een lift geven,
Wrijfhout nam een externe harde schijf met foto's mee en daar was deze van het schip waar ik een deel van mijn leven op door gebracht had er één van;
Afbeelding
Ja, en dan kijk je toch wel even vreemd op als het tot je door dringt dat daar de "Haringvliet" afvarend boven sluis 0 in Den Bosch vaart.
Het volgende wat dan opborrelt is; "Wanneer was dat", dan ga je het schip goed bekijken wat er wel of niet aan veranderd is; De denneboom was al verhoogt, de roeiboot van de kont. De letters staan nog op de achterkant van de stuurhut geschilderd , het schip is daar nog eigendom van mijn vader, kort daar zou ik hem overnemen in 1975,toen kwam er een teak plankje met mijn naam en een zwart kunst stof bord met de verplichte registratie letters en cijfers waaronder het Europanummer op.
Dus in de dagboeken gaan snuffelen wanneer wij daar in de zomer van 1974 waren, er bleven twee mogelijkheden open; de eerste op 30 april 's morgens om 6 uur leeg van Helmond vertrokken naar Zwijndrecht, daar woonde moeder aan de wal. en een maand later op 1 juni om 6 uur uit Veghel vertrokken.
Bingo! dat is hem, mooie groene bomen, ook de stand van de zon recht in de kont, gezien het tijdstip c.a 09.00 u.
Hier het bewijs mijn op kalenderblaadje bij gehouden dagboek van die week;
Afbeelding
Je ziet het die week twee keer gelost en zondag weer bij moeder thuis.
De foto met dank aan Harry en een stukje historie van 39 jaren terug weer voor het voetlicht gebracht.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Foto's met een 'verhaal'...

Bericht door Kees Keijzer »

We gaan dit topic maar weer eens een lift geven;
Harry stuurde mij deze foto toe met de vraag er bij; "Is dit de sluis van het Zennegat?";
Afbeelding
Ik schreef hem terug dat hij er niet ver naast zat en dat het de derde sluis, Boortmeerbeek, op de Leuvense Vaart, officieel Het Kanaal van Leuven naar de Dijle, was. Je ziet op de foto in de verte aan de linkse kant een schip liggen bij een mouterij waar wij met de kempenaar ook al eens gelost hebben.
De foto is in ieder geval van voor 1970 want de houten kaapstanders om de deuren open en dicht te draaien staan nog op de sluis.
Maar nu het verhaaltje er bij;

Op 15 oktober 1981 waren we met de "Haringvliet" onderweg van Oud Beijerland met brouwgerst naar Boortmeerbeek, de avond daar voor waren we boven Mechelen blijven liggen en 's morgens om 7 uur kwamen we voor de sluis van Boortmeerbeek maar de sluis ging niet open, dus maar even het schip vast gelegd en ben ik even op de sluis gaan kijken.
Daar liepen wat mensen rond in uniformen dus vroeg ik aan de sluismeester wat er loos was.
Daarop antwoordde men mij dat er een schoen gevonden was op de blauwe steen van de sluis en er iemand vermist was,
inmiddels waren de pompiers, brandweer, gearriveerd en die begonnen te dreggen in de sluis.
Ik ben naar boord gegaan en gewacht tot de sluis weer open ging.
We zijn er ingevaren en in het gras naast de sluis lag het lichaam van een drenkeling onder een kleedje er kwam een materiaalwagen van de brandweer en het lichaam werd afgevoerd en dat allemaal 's morgens om negen uur.
Dus zo iets blijft wel even bij je hangen en als je dan zo,n foto ziet van die sluis ook nog aan de zelfde kant komt dat weer even boven.
Als je voor 1975 daar halverwege het kanaal leeg kwam had je de keus of in Leuven gaan zwaaien of achteruit naar het Zennegat, je had diverse zand schippers die dat elke reis deden zoals de "Fiducia" Theunisse en de "Vertrouwen "Ruijtenberg
Maar dat was toen al verleden tijd net beneden de volgende sluis Kampenhout was een zwaaikom gekomen.
Hier nog de beide voormelde schepen op foto's uit het boek; Een Veger wind
De "Vertrouwen" aan de binnenkant voor de middensluis in Hansweert en de "Fiducia" in z'n thuishaven St. Annaland.
Afbeelding
Afbeelding

Zo roept elke foto wel een verhaaltje op, Wie volgt?
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie