Modelbouw binnenvaartschepen.

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door DPLA »

kabo schreef: 23 dec 2018 22:37 Scannen0002.jpgHeren modelbouwers ik vindt jullie commentaar heel opbeurend, maar ik ben als ik naar de beelden van jullie kijk toch maar een friemelaar. Hier nog een bootje. Maar al met al, ik ben graag uren bezig om iets uit niets te maken van schepen die ik mooi vind. En dan liefst zo getrouw mogelijk.
gr.Bas
Hallo Bas,

Nou, ik vind dit zeker geen gefriemel hoor, ik vind het prachtig mooi gebouwd !
SMILEY DIKKE DUIM.jpg
SMILEY DIKKE DUIM.jpg (7.84 KiB) 1397 keer bekeken

De voorzitter van onze modelbouwclub noemt mij altijd een "Prutser"
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door DPLA »

k-k schreef: 23 dec 2018 22:11 Dus met de vlam in de pijp geen kans op een bekeuring. Mooi man! Varend is een beetje overpower nooit weg. Goed voor een noodstop en dual rate kan ik zo doseren dat er precies op schaalsnelheid wordt gevaren. Gr. Klaas.
SMILEY DUIM OMHOOG.jpg
SMILEY DUIM OMHOOG.jpg (11.43 KiB) 1398 keer bekeken
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door k-k »

Bas, Dat lukt je dan buitengewoon goed. Ze zijn een lust voor het oog en weet uit ervaring dat het een fijn gevoel is om iets onder je handen te zien groeien. En alles in de glanslak! Dan moet het helemaal perfect zijn. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door pieter53 »

Vertel er eens wat meer over Bas.
Alleen al het schilderwerk is om van te watertanden.

@DPLA
Schaalvliegtuigen hebben een veel grotere schaal dan schepen, dus zijn de afwijkingen ook kleiner.
En ook zij vliegen met wind mee onnatuurlijk hard.

Over de schepen dan nog.
Inderdaad hebben we het probleem dat de wind, het water, de stroming, enz. enz. niet op schaal zijn.
Niet iedereen heeft een beschutte vaarvijver tot zijn beschikking en als je een beetje verwaait aan de Fleussen ligt,
dan wil je toch nog wel eens met je plastic knutseltje spelen. :D

fleus.jpg
fleus.jpg (165.24 KiB) 1362 keer bekeken
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door k-k »

Dat schilderwerk o.a. afzetten en letters ben ik ook wel in geïnteresseerd. Hieronder een impressie van een vaarmiddag in Maasdam. "Henriëtte" is een echte stoomboot met een bijna geheel geautomatiseerde MK. Moet alleen naar de wal om ketelwatervoorraad op te toppen. Trekt dan een witte vlag. Gr. Klaas.

kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door kabo »

Hallo Pieter en Klaas, n.a.v. jullie vraag over het schilderwerk dat kan ik wel een beetje uitleggen. Het is vooral op het kale hout meerdere lagen witte grondverf aanbrengen en de romp zo glad mogelijk opbouwen op het spantenraam. Dan schuren met droog waterproof schuurpapier dikte 100 en evt. plamuur aanbrengen op overgebleven oneffenheden en nog een laagje grondverf en weer schuren.(Hoe meer lagen hoe beter je kunt schuren) Dan ga je lakverf aanbrengen nadat je de hoogtes met een kraspen op statief aangebracht heb een goede afplaktape aanbrengen over deze streep en niet te grote kwasten gebruiken.Dan ga je schuren met waterproof 500 en weer een laagje hoogglans lak op olie basis aanbrengen. Verf aanbrengen en schuren tot het resultaat je bevalt.
Letters en kunststof strepen kun je bij een modelbouwshop kopen.Dit kun je in meerdere afmetingen krijgen.Wellicht kun je hier wat mee.Nog iets, ik gebruik ook een plankje van 30x5x2 cm.met aan weerszijde op maat gesneden schuurpapier van 2 diktes. Die zet ik vast met nietjes op de kopeinden. Door dat plankje heb je een mooi glad vlak op grotere gladde stukken met het schuren.
gr.Bas
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door k-k »

Bas, volgens mij ben je een vakman van het oude stempel. Op het modelbouwforum lees ik veel over spuiten met primers etc. Ben zelf nooit verder gekomen dan schilderen met de kwast en dat heb ik redelijk in de vingers kunnen krijgen. Aan boord al vroeg mee begonnen. Moet er eerlijkheidshalve wel bij vermelden dat ik grotendeels zijdemat verf gebruik. Maar ook glanslak lukt wel. Wel impregneer ik het hout, na het schuren met blanke lak. Werk het liefst zonder plamuur, maar soms moet je wel. Hele kleine putjes "plamuur" ik wel met 2 componenten lijm. Kombi Power van Bison is aangemaakt net een soort zalfje en loopt niet. Maar zo heeft ieder zijn eigen manier van werken. Gr. Klaas.
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door DPLA »

Hallo Bas,


Wat een geweldig schildervakwerk, ik dacht dat het gespoten was.
Zo mooi strak geschilderd, ik zie helemaal geen strepen !
En wat een prachtige glans zeg !
Ik ben echt diep onder de indruk van dit mooie schilderwerk.

Dit is echt kunst met een grote K

Helaas beheers ik deze schilderkunst niet, ik spuit zelf alles met een verfspuit.
Kleine details spuit ik met een spuitbus
SMILEY DIKKE DUIM.jpg
SMILEY DIKKE DUIM.jpg (7.84 KiB) 1152 keer bekeken
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
xilence
Berichten: 92
Lid geworden op: 06 jun 2008 20:18
Locatie: Op de eilanden

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door xilence »

DPLA schreef: 23 dec 2018 21:23 Even Off topic :

Dit heeft niets met de scheepvaart te maken, maar ik wil dit toch even laten zien, wat ik als modelbouwer bouw.
Dat is een waar kunstwerk. Schitterend!

Zo volg ik ook graag VOLVO FH 16 750 op het modelbouwforum. Wat die man van messing kan maken is ook ongelofelijk.

Draai 30 jaar met dit soort kranen, waarvan 18 jaar met de onderstaande. Snelheden zijn precies als van de 1:1, maar voor mijn gevoel gaat het allemaal net te langzaam gaat op schaal snelheid. Heb zat kunnen testen en meten en het klopt precies. :mrgreen:

Geheel uit messing waardoor die eigenlijk te zwaar werd om goed te kunnen drijven, maar dat was in eerste instantie ook niet de bedoeling. Had een leuke bijkomstigheid geweest.

Afbeelding


Afbeelding
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Modelbouw binnenvaartschepen.

Bericht door DPLA »

Hallo Xilence

Wat een mooie ponton loskraan zeg !
Heel natuurgetrouw nagebouwd, ziet er heel realistisch uit.

Echt modelbouwvakwerk, je bent een ware messing kunstenaar !
Dit is ook kunst met een grote K
SMILEY DIKKE DUIM.jpg
SMILEY DIKKE DUIM.jpg (7.84 KiB) 1134 keer bekeken
Wat weegt deze messing pontonkraan ?
Wat is de schaal ?
1:50 ?
xilence schreef:
Zo volg ik ook graag VOLVO FH 16 750 op het modelbouwforum. Wat die man van messing kan maken is ook ongelofelijk.
Leuk, ik ken die man toevallig :lol: :wink:
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Plaats reactie