Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
ZwarteZee

Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door ZwarteZee »

Ik heb deze vraag al eens gesteld medio vorig jaar maar het spoor is op een gegeven moment doodgelopen. Omdat een forum vaak aan groei of verloop onderhevig is probeer ik het gewoon nog eens.

Gedurende de jaren zestig lagen wij met onze sleepboot een tijdje aan de Houtmankade te Amsterdam. Dagelijks kwamen er verscheidene schepen voorbij waarvan er enkelen meer betekenis kregen. Hiertoe behoorden de twee "zandhazen" van van Baarsen ("Dirk van Baarsen" en de "W.A.K. van Baarsen) en een tweetal zgn. schottelbakken met de naam "Niba" plus een romeinse cijfer erachter. Er stond een onooglijk kleine blauwe stuurhut achterop waar precies één persoon in paste. Helaas lukt het mij niet deze te achterhalen (laat staan foto's te vinden) Hetzelfde geldt voor een voormalig landingsvaartuig dat onder de naam "UTO" voer. Kan iemand mij op weg helpen?
leen louwerse

Bericht door leen louwerse »

Wat ik mij kan herinneren is dat de Niba schepen als thuishaven
Nijmegen hadden. Het stond naar ik meen voor NIjmeegse BAgger-
maatschappij. Het waren inderdaad onogelijke schepen van ongeveer
een 700 ton, klein hutje achterop met een schottelaandrijving.
Ik kan mij in ieder geval de Niba 5 en 11 wel herinneren, of zij ook 11 schepen hadden valt te betwijfelen.
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

Nou volgens mij is de Niba gehuisvest in Arnhem (hfdkantoor), hier in het grindgebied zag je ze in het verleden ook veel, met Arnhem op de kont.

Er zijn nog niba vestigingen in "tig"plaatsen, even in goudengids zoeken levert wel wat op...

Zeker nog in Rotterdam en Maasbracht, in M'bracht weet ik dat men nog een werkplaats heeft, ong. buur van KLPD (te water :wink: ) en kantoor in 't dorp.
gr., jannuh
janverduijn

verleden van de merwede

Bericht door janverduijn »

in de jaren 50 liet van Ommeren nog 6 grote tanksleepschepen bouwen
Flandria - nu Merwede
Actania - nu Glissando
Frisia - nu gesloopt
Holsatia - vaart nu als Vallesia (is eigenlijk een nieuw schip)
Sallandia - nu Furness Fisher (is verkocht naar Engeland)
Scaldia - verkocht naar Finland
janverduijn

verleden van de merwede

Bericht door janverduijn »

de Vallesia is gebouwd als tanksleepschip voor van Ommeren (9990 x1200) de naam was toen Holsatia.
later is er door van Ommeren een motortankschip van gemaakt
weer later is het schip verkocht en is er een nieuwe kop en middenstuk aan gebouwd en weer later een nieuw achterschip en ook is het schip toen verlengd naar 120 m , de naam is nu ,,Vallesia ,,
de vraag is het nu een oud of een nieuw schip , ik weet het eigenlijk niet
precies
wat wel hetzelfde is gebleven is de breedte van 12 m , dat is eigenlijk
een maat die je bij nieuwe schepen niet ziet
Binnenvaart
Berichten: 28328
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Jan,

Dus dit is gewoon de oude Vallesia in een nieuw jasje.

Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Dieter

Bericht door Dieter »

Hallo Eric,

ik will nog even de foto's plaatsen om te laten zien, hoe het ship in de loop van de jaren is verandert.

Sleepschip Holsatia (later Vallesia)
Afbeelding

Afbeelding

Vallesia met nieuwe voorschip en oude achterschip met VO roef
Afbeelding

Afbeelding

Vallesia nu ook met een nieuwe achterschip
Afbeelding
Afbeelding

Groeten van de Middenrijn
Dieter Henken
kees

Bericht door kees »

Mooi weergegeven hoor die metamorfose.
Kunnen ze daar geen tv programma van maken?
Bv make me beautiful of pimp my boat of makeover :D

Is er toevallig iemand hier die de geschiedenis in beeld heeft van de
COMIENZO? 2304715
Die heeft ook een aantal bouwjaren .
gr kees
erik van Toor

Marie sleepschepen

Bericht door erik van Toor »

Hallo allemaal,

Bij toeval ontdekte ik dit forum en ik vind het net als jullie leuk om te speuren en te filosoferen naar en over binnenvaartschepen. Zelf vaar ik met mijn vrouw en zoontjes op de Enigma, ex-Angelique, ex-Marie IV.

Ik ben al langere tijd op zoek naar de geschiedenis van ons schip. Misschien zijn er hier mensen die er meer van weten.
Ons Rhein-Hernekanaalschip is gebouwd in 1935 bij Vuyk in Capelle aan de Ijssel voor de familie Rademakers. Deze familie zal in die tijd waarschijnlijk in goeden doen zijn geweest, want zo'n schip bouwen vlak na de crisis vergde vermoedelijk de nodige financiele back-up.

In 1973 is ons schip verkocht aan de familie Kluytenaar, die haar motoriseerde met 2 Caterpillars D343 van ieder 365 pk.
De stuurhut werd op de woning gezet en er werden 4 balansroeren achter de aangebouwde tunnels gezet. Later is het schip gehermotoriseerd met twee Caterpillars 3408 van ieder 450 pk en recentelijk hebben wij er één vervangen door een Caterpillar 3408C van 490 pk.

Mijn vraag is of er mensen zijn die ons schip nog als sleepschip hebben gekend. Ik heb inmiddels een boek in handen gekregen dat handelt over de scheepswerven in Capelle aan de Ijssel. Ons schip staat op de omslag in aanbouw.
De familie Rademakers heeft nog meer Marie's in de vaart gehad. Ik weet dat de Dena, de Jacob Gzn.de Devotion en de Bandolino (D.,MSG) ook tot de vloot behoorden. Zijn er nog meer Marie's nu nog in de vaart?

Vriendelijke groeten, Erik van Toor, m.s Enigma
Binnenvaart
Berichten: 28328
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Ik heb nog geen 10 minuten geleden de Jacob.Gzn er op gezet.De Dena is dat die van Kees Tempelaars

Misschien dat je hier is na kunt vragen,

Sleepschepen

Jacob.Gzn , 80 x 9,50 x 2,53 , 1300 ton , Bouwjaar 1925 , Werf A.Vuijk & Zn te Capelle aan de IJssel , 550 pk Yanmar en 320 pk DAF Kopschroef , Ex Marie 3

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie