In Leeuwarden ligt op 200 meter van mijn werk, deze klipper
DE BESTEMMING (02306969). Bouwjaar 1907 bij van der Adel in Papendrecht. Ik heb haar al een jaar geleden gekiekt, maar vandaag trof ik eindelijk iemand aan boord en nu weet ik een groot deel van haar historie, maar niet alles.
Hier volgt het verhaal, ik zoek nog om aanvullingen/verbetering.
De afmetingen waren 28,50 x 5,81 x 2,13 en 184 ton groot.
Volgens oude aantekeningen zou het schip al in 1918 verlengd zijn naar 33,34 meter en een tonnage van 223 ton.
Gebouwd in 1907 bij van den Adel in Papendrecht als
WILLEMPJE voor C de Boom in 's-Gravendeel. Al gauw werd de thuishaven Strijen.
In 1918 heet het schip
DRIE GEBROEDERS van Cornelis de Keijzer in Heerjansland. (Soms familie van onze Haring-Kees?)
In 1924 staat de naam
ZUID-HOLLAND op het schip. Eigenaar is onbekend.
In het IVR van 1935 kan ik het schip niet vinden.
In de oorlog wordt het schip tot zinken gebracht in IJmuiden. Na de oorlog wordt het gelicht en in 1947 opgeleverd als motorschip. Het krijgt dan het brandmerk 6969 B Rott 1947. De 1e motor is onbekend. De eigenaar is dan A. Grinwis in Ouddorp.
In 1957 wordt de motor vervangen door een 3 cyl Kromhout van 190 pk, die er nu nog in staat.
In 1969 wordt de meetbrief verlengd in Brussel.
In 1985 komt een einde aan de vrachtvaart en koopt de Engelsman Samsom de
ZUID_HOLLAND als woonschip.
In 1987 verkoopt hij het door aan de Amerikaan T.G. Music die het schip in Parijs neerlegt en er op woont.
In 1997 wordt het schip verkocht aan de huidige eigenaren: C.A.P. Botman & T.A. Huisman in Leeuwarden. Zij zetten de naam
PASSIVA op het schip en nemen de restauratie ter hand.
In 2006 doopten ze het schip om naar
DE BESTEMMING.
Wie vult dit verhaal aan?