Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Ja, dat had jij al geschreven Jan,

Ik ben wel benieuwd naar de Henny II uit Amsterdam.
Heeft iemand een foto van haar?
Johan H.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Op pagina 2 van dit item bovenaan,of ben ik nou gek?
Daar mee wil ik niet zeggen dat jij gek bent uiteraard!

Groeten jan
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Hahaha, nee ik haalde twee namen door elkaar en dan krijg je dit soort stomme dingen. :oops:

En wat betreft gek zijn, ik ben dik tevreden met mijn manier van gek zijn. Wil ik graag zo houden. Dus je hebt wel een beetje gelijk, dat wel.
ron b
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:19
Locatie: Zaanstreek- Waterland

Bericht door ron b »

Even wat nieuw leven in dit topic, nou ja, nieuw.

Afbeelding

Dit klipperaakje ligt al weer enige tijd op de poel in Zaandam, schuin tegen over de machinefabriek van Kramer.
Weet er verder nog niets van af, maar wil hem hier toch even kwijt, ziet er goed en origineel uit.

groet

Ron
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Albatros

Bericht door Arie »

De Albatros van Stolk uit Werkendam, wat een juweel van een klipper, zo mag ik ze graag zien, volgens het IVR schepenregister is ze bijna 100 jaar jong, gebouwd bij Nederlof te Sliedrecht in 1909.
Al een flink aantal jaren staat er een DAF in, vroeger stond er een 3 cylinder 150 pk 4 takt Brons in de machienekamer
De door Kees Keizer veel beschreven Anjo is waarschijnlijk een zusterschip, de Anjo is volgens het IVR ook bij Nederlof te Sliedrecht in 1909 gebouwd. en deze schepen hebben de zelfde afmetingen.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Kwam deze tegen op weg van Middenmeer naar Kolhorn,weet alleen niet meer hoe hij er van achteren uit zag,moest even goed opletten op het varen

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

klippers

Bericht door Joost F »

Hoi binnenvaart,
Zo even uit de losse pols is het de Goede Verwachting van Persoon uit Gouda. Deze klipper heeft jarenlang in de griend gelegen bij Hardinxveld met eigenaar R.Verschoor voordat zij in juni '90 daaruit kwam.
het is een zuidhollandse klipper,1901 van Boot Leiderdorp Eerst een ABC 8pk en later een Kromhout LW 67 pk afm:23.23 *4.89*1.60 109,86 ton
groeten JoostF
Binnenvaart
Berichten: 28406
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Joost,

Mijne losse pols is niet zo op de hoogte,bedankt voor alle info

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Klippers

Bericht door Kees Keijzer »

Hierbij een foto van een Zeeuwse klipper zeilend met een dikke bries op het Hollandsch-Diep;
Afbeelding
De foto is genomen op 22 april 1939, menig motorschip was jaloers op het gangetje wat het schip op de foto had.
Het betreft de 'Spes-Salutis" van schipper C. Grinwis uit Ouddorp , het schip is in 1914 gebouwd bij Hazer en Leeuwestein in Sliedrecht en heeft heel lang als zeilschip gevaren, in 1946 kwam er een zijschroef op met 18-20 pk liggende Deutz. In 1955 werd het een echt motorschip met 120 pk Lister-Blackstone. Het schip is nog actief in de bruine vloot als 'Pelikaan' 2303525, thuishaven; Aduard.
Een kleinzoon van C. Grinwis, ook een Kees heeft vorige maand het koppelverband 'Norma' nieuw uitgehaald.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Albatros

Bericht door Kees Keijzer »

Arie schreef:De Albatros van Stolk uit Werkendam, wat een juweel van een klipper, zo mag ik ze graag zien, volgens het IVR schepenregister is ze bijna 100 jaar jong, gebouwd bij Nederlof te Sliedrecht in 1909.
Al een flink aantal jaren staat er een DAF in, vroeger stond er een 3 cylinder 150 pk 4 takt Brons in de machienekamer
De door Kees Keijzer veel beschreven Anjo is waarschijnlijk een zusterschip, de Anjo is volgens het IVR ook bij Nederlof te Sliedrecht in 1909 gebouwd. en deze schepen hebben de zelfde afmetingen.

Gr. Arie
Arie,hallo;
Dat klopt de ' Albatros' en de 'Anjo' zijn zusterschepen uit een serie van drie, de derde is in W O 2 gebleven, maar hoe die heette is mij niet bekend.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie