Pagina 1 van 271
Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Geplaatst: 02 mei 2007 19:57
door Frederic
Ik heb eventjes het forum afgezocht maar kon geen topic vinden over klipperaken. Behalve wat foto's ken ik zeer weining over die schepen...
Ik ken ze dan ook meestal enkel onder de vorm van woonboten...
Jacobus
Gebouwd in 1911, 20.11m x 4m
Sonja
Amadeus
Gebouwd in 1901, foto genomen te Kortrijk
Charlotte
Ligt meestal te Brugge aan de Coupure
Vin-o-theek
De Vin-o-theek te Gent, vroeger de Nooit Gedacht
Ambulant
Gebouwd in 1908, ligt in Engeland, maar vrij onverzorgd
Catharina
Ligt eveneens in Engeland, gebouwd in 1905
klipperaken
Geplaatst: 03 mei 2007 14:57
door sneek
met alle respect, maar ondanks de vele best aardige foto's, zitten er bar weinig klipperaken bij, verreweg de meeste zijn friese of hollandse kliiper, en de meest nog bekende ook.
gr sneek
Geplaatst: 03 mei 2007 14:58
door Frederic
Wat is het verschil tussen beiden? Tussen een Hollandse klipper en een klipperaak?
Geplaatst: 03 mei 2007 15:24
door pluijm
Beste Frederic,
Onderstaand een KLIPPERAAK
helaas een wat klein plaatje, dat ik ergens heb weggeplukt, maar misschien zie je, dat het schip een scherpe klipperneus heeft en een ronde aken kont. Vandaar de naam KLIPPERAAK.
De volgende twee KLIPPER foto's maakte ik jl. zaterdag 28 april op het Veersemeer van de klipper Nieuwe Maen
Je ziet de scherpe klipperneus en wat we noemen de "geveegde" kont, die naar binnen gaat.
Ik hoop, dat de plaatjes je het verschil tussen de scheeptypen duidelijk maken.
Mocht je je interesseren in historische Nederlandse scheeptypen, probeer dan het boek 'Schepen die blijven' uit 1999 oud isbnnr. 90-805008-1-X ergens op de kop te tikken.
groeten
Jan van der Pluijm
Geplaatst: 05 mei 2007 00:12
door ron b
Maakt niet uit, vindt het een leuk onderwerp.
Deze heb ik al eens eerder op het forum geplaatst, maar mag hier niet ontbreken.
In iedergeval klipper, maar hollands of fries ...
Adriana, thuishaven Spaarndam, hier op het Noordzeekanaal richting zijkanaal C en thuishaven.
O ja, een klipperaak noemden ze bij ons ook wel een paardekont.
groet
Ron
Geplaatst: 05 mei 2007 09:48
door mastodont
de spits,Spes, waar Henk Pikaart op voer ,onze latere beurs meester bij de NZ in Rotterdam had ook een paardenkont
maar ik denk dat die er wel anders uitzag als wat jij bedoelt
dat achterschip was over de volle breedte en had patrijspoorten in de roef
dus geen gang boorden
zo zie je maar dat het begrip ook in die wereld voor kwam
gr
leo
Geplaatst: 05 mei 2007 22:53
door ron b
Hallo Leo
Dan bedoel je waarschijnlijk zo iets als deze, de Minos.
Deze foto komt van elders op het forum en is van Wendy van der veldt.
Wij noemen dit dan weer en strassburger net zoals de scar spitsen.
groet
Ron
Geplaatst: 06 mei 2007 07:50
door visje
Binnenvaart schreef:Deze lag in Hasselt,waarschijnlijk ook ombouwen.
dit schip weet ik nog wel het een in ander over
hij schreef vroeger van heel in omstreken hij heeft volgens mij met
zand en grind gevaren er stond een motor in aan de zijkant
er zat zo ergens halverwege het roer in de zij een schroefkoker naar buiten ik dacht met een liggende deutz eerste ombouw in steenwijk
de eigenaar nu is jan jager van de alja
Geplaatst: 06 mei 2007 08:09
door mastodont
de Spes was nog geveegder
maar het is wel ongeveer dat idee ja
gr
leo
Geplaatst: 06 mei 2007 19:20
door kalkhuis
Ombouwen schip in Hasselt,
Dit schip is gebouwd als Deo Juvante rond de 30'er jaren (crissis tijd) door mijn overgrootvader Jan Kalkhuis, een forse Klipperaak bedoelt voor de wad- en sond vaart.
In de jaren 50 verkocht aan zetschipper Dekker, deze doopte het schip om in Vitalis. Deze heeft inderdaad met zand en grind gevaren vanuit Limburg naar o.a. Hoogeveen.
Deze heeft er tot zijn pensioen mee gevaren, al die tijd zonder stuurhut, maar alleen met een windscherm en dakje.
Ik ben nog bij hem aan boord geweest in Maasbracht, daar lag hij vanaf midden jaren 80. ze zijn zelf van boord gegaan en het schip is door zijn kinderen overgenomen, deze hebben hem een jaar of wat geleden verkocht aan jager.
Ik heb nog foto's van het schip van rond 1935 / 1940, die scan ik binnenkort even in en zet ze op het Forum.
groeten Geert-Jan