enig idee heb ik wel
https://www.youtube.com/watch?v=fey-gnlMCh8
maar uiteraard kan ik mij daar niet over uitlaten
er is onderzoek naar gedaan door de politie te water
waar staan we nu in dit verhaal
op 30 april heeft iemand opgemerkt dat het lijnzaad binnen de 48 uur uit het water zou moeten worden gehaald.
als dat niet zo was kan het gaan kiemen waardoor er suikers en vetzuren vrijkomen en er een gelachtige massa gevormd wordt.
Hierdoor zal het zuurstofgehalte afnemen.
dat is dus niet gehaald, en waar om dan niet?
nu ondanks dat er 24 uur per dag aan werd gewerkt zijn er wat bij komende zaken gebeurd
op een nacht rond een uurtje of 3 ging het mis
tijdens het lassen door duikers is brand ontstaan doordat lading omhoog kwam van onder het schip waarbij ook methaangas vrij kwam.
Werkzaamheden zijn daarop gestaakt.
er is een gasdokter gekomen , deze stelde vast dat ook in het ruim methaangas zit, waarop het schip werd geëvacueerd en ‘dood’ gemaakt dus stroom er af en alles uit .
de bemanning is ondergebracht in een Hotel in Terneuzen.
in overleg is er toestemming gegeven om vooruit te verhalen zodat schip niet meer boven de gistende lading op de bodem ligt.
ze hebben de scheepvaart gestremd en de Klara 100 meter naar voren verhaald.
Daarna kwamen grote hoeveelheden lading los van de bodem achter het schip waarbij zichtbaar door de RWS-88 een gaswolk werd gezien
nu lag het schip dus onder de laad pijp van de Heros en kon er niet meer geladen worden
daar waren aan paar mensen niet echt blij mee ,een paar schepen die al wel bevracht waren zijn hier door in de ligdagen gekomen
ik heb in mijn varend bestaan wel een paar reizen lijnzaad gedaan maar dat het glad word aan dek met regen wist ik wel
en dat het dan vast plakt aan de verf als het droog wist ik wel maar het volgende wist ik niet
en ik citeer nu een stukje wetenschap van een expert
er zijn kleine hoeveelheden methaangas vrijkomen. In het ruim kan dit zich ophopen waardoor een explosief mengsel zou kunnen ontstaan. Middels ventilatie in het ruim kan dit risico beperkt worden. Gasmeters geven alarm bij hogere concentratie en werk wordt dan stilgelegd. Gas wat vrijkomt in kanaal verwaait.
Rotten als het lijnzaad is uitgegist, hierbij kan H2S vrijkomen, een giftig gas. Op welke termijn dit gaat gebeuren is onbekend, hangt bv sterk af van temperatuur en zwavelgehalte in het lijnzaad. Er is DPS een monster genomen van de lading ter analyse.
https://www.arbosupport.nl/nieuws/zwavelwaterstof_h2s/:
Wat is H2S?
H2S is een kleurloos gas dat bij lage concentraties naar rotte eieren ruikt. Het ontstaat door rotting van organische resten. Het gas werkt in op het centrale zenuwstelsel en kan bij hoge concentraties direct dodelijk zijn. Bij hoge concentraties verlamt het gas de geurzenuwen waardoor je het niet meer ruikt.
de situatie dreigt nu een milieuprobeem te worden, de risico’s voor de omgeving zouden moeten worden beperkt. (bv naastliggend Yara met ammoniakverlading)
ze willen het schip zo snel mogelijk verhalen naar Autrichehaven.maar eerst moeten er verstevigingen worden aangebracht ,daar zijn ze druk mee bezig
de lading moet dan zo snel mogelijk gelost worden . Als H2S vrij gaat komen, ontstaat een onwerkbare situatie.
ze gingen zien hoe de lading uit het kanaal geborgen kan worden, idee was om dit met een kraan te doen. Misschien is opzuigen een beter idee.
vandaag was ik weer op dienst en er is een klein gedeelte van de lading uit het kanaal geknijperd en in een binnen vaart schip geladen
wij konden niet peilen ,we zijn met de 88 even naar Breskens geweest om onze zender van het echolood te vervangen
dat heeft even geduurd en het resultaat is niet goed
tijdens het regelen van het verkeer roepen we iedereen aan om te stoppen
als je niet luistert dan varen we naar je toe en dwingen we je tot stoppen
wie niet horen wil die moet maar voelen
de zij van de Klara hangt nu vol met H balken
er is 10 ton ijzer aan het schip gehangen om het weer enigszins in verband te krijgen
de duiker heeft alle lassen nog maar een keertje gecontroleerd
en heden avond om 18:30 word de vaart gestremd en gaat de Klara naar de Autrichehaven om daar door Mammoet gelost te worden in drie duwbakken
een voor de droge lading een voor de vochtige lading en eentje voor de natte lading
je bent weer op de hoogte
gr
leo