Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3639
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 17:37
Locatie: Sittard

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Jan Kroes » 25 apr 2018 17.20 08:27

Met op 2 min de Monge van de Port-de-Givet die wij later gehad hebben.
Afbeelding


mastodont
Berichten: 7474
Lid geworden op: 11 mar 2007 17.20 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont » 27 apr 2018 17.20 15:25

een vraagje van mijn Franse nicht
wie kan er iets met deze gegevens?
gebouwd in 1900 in Klooster Tille
16,62 lang
3,64 breed
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Het gaat over de tjalk Lady Lise
het schip lig al sinds 1989 in Parijs met een kapotte motor
ik heb het schip zelf mee gesleept van Hansweert waar de motor kapot ging op weg naar Parijs
Afbeelding

Afbeelding
tot aan Mortagne du Nord ,2 breed de Belze Schelde op
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

daarvandaan is hij meegenomen door een andere spits over het kanaal du nord tot aan Parijs
nu is het de bedoeling om te kijken of het gehermotoriseerd kan worden om dan in 2020 bij leven en welzijn Acte de présence te kunnen geven bij SAIL Amserdam 2020
ik heb haar gevraagd of ze ergens nog een ingehakt nummer kan vinden maar daar moet ze nog naar kijken
de foto's zijn maar klein :(
maar dat heb je zeker als je alles met je telefoon doet :roll:
gr
leo
25 oktober 2019 :D

Gert Schouwstra
Berichten: 3614
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Gert Schouwstra » 27 apr 2018 17.20 17:54

Leo, hier is de geschiedenis:

NOOIT GEDACHT, 1e eigenaar J. Dam te Beetsterzwaag
ijzeren Tjalk, gebouwd in 1901 bij v/d Werf in Kootstertille. meetbrief 10 okt 1901 met nr L269N.
16,58 x 3,58 - 30.962 ton.

NOOIT GEDACHT, 2e eigenaar E. de Vries te Leeuwarden.

NOOIT GEDACHT, 3e eigenaar Roel Kerkhof te Heerenveen.
roefschip, meetbrief 9 februari 1932 met nr L2244N
17,00 x 3,64 x 1,09 - 30,125 ton. Brandmerk 173 B Leeuw 1938.

NOOIT GEDACHT, 4e eigenaar J. Koen te Rijshorne.
tjalk, meetbrief 29 mei 1947 met nr G7503N, ligplaats 4e Wijk te Bontebok.
16,62 x 3,64 x 1,12 - 34,620 ton

Een kleinzoon van een van de eerdere eigenaren is op zoek naar het schip. Zie HIER in het Skutsje Stamboek.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

mastodont
Berichten: 7474
Lid geworden op: 11 mar 2007 17.20 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont » 27 apr 2018 17.20 20:41

als je denkt dat het klopt zeer bedankt Gert
anders zullen we moeten wachten op een eventueel brandmerk
gr
leo
25 oktober 2019 :D

Gert Schouwstra
Berichten: 3614
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Gert Schouwstra » 27 apr 2018 17.20 21:21

Het klopt absoluut Leo, Als je op de site van het Skutje stamboek naar de foto kijkt, zie je exact dezelfde kop. Alle details kloppen.
In de liggers staat 1x per ongeluk 1900 als bouwjaar vermeld, die fout moeten de Fransen hebben overgenomen.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

mastodont
Berichten: 7474
Lid geworden op: 11 mar 2007 17.20 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont » 28 apr 2018 17.20 07:45

O.K
ik heb mij al bekent gemaakt bij de vereniging van het skutsje
ben benieuwd of er nog op gereageerd word
ik zag dat de oproepen al in 2009 en 2013 gedaan zijn
gr
leo
25 oktober 2019 :D

mastodont
Berichten: 7474
Lid geworden op: 11 mar 2007 17.20 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont » 02 mei 2018 17.20 09:27

wegens succes geprolongeerd
Het nieuws doet snel de ronde ,vraag maar via Leo aan het Kustvaart panel
Gisteren trof ik het Franse koppelverband Murmure des Flots
De schipper Michael Walbrecq vertelde mij dat hij als kleine jongen van zijn opa een houten model kreeg van een luxe motor
Hij vond dat zo een mooi schip dat hij heel zijn leven er van gedroomd heeft om zo een schip in het echt te bezitten
van wege mijn beperkte kennis van het Frans weet ik niet alles maar wel ben ik het volgende te weten gekomen
Hij heeft zich een luxe motor aangeschaft ,maar weet niet de geschiedenis zei hij
En dat vind hij een gemis
ik heb de volgende info voor u(Gert of Harry :wink: )

Gebouwd in Leiderdorp bij Boot in 1922
het laatst in de vaart geweest als een schip van ruim 40 meter lang
door Michael aangekocht als woonschip heb ik begrepen maar al ingekort tot ruim 34 meter
nu gaat het schip naar SRF in Harlingen om verder ingekort te worden naar ca 30 meter zodat het schip over de kanalen Nivrnais en het kanaal de Midi kan varen
https://www.scheepsreparatiefriesland.nl/
de motor ( een Scania) gaat er uit en word door een echte motor vervangen
Hij heeft gezocht en gevonden een Industrie van ca 100 PK ,daar was hij weg van maar de prijs was te gek vond hij
Hij heeft zich nu een 4 cylinder Bolnes aan geschaft van 200 PK die in 1,5 jaar aan de kanten van Krimpen voor hem volledig gereviseerd is voor 50.000,00 euro
als je dit acceptabel vind dan moeten we maar raden naar wat de Industrie op moest brengen

goed ik heb dus 2 copies van een oude meetbrief
zo als je ziet was de naam "Bali " in die tijd
ik vind in mijn boekje Binnenvaart 1991 het volgende schip
Bali 40,05x5,1x2,27
277 ton
europanummer:2308709
eigenaar Kalle Bakker Handelsonderneming
adres Schipperswal 6
Roermond
bouwjaar 1922
vermogen 134 PK
dat moet hem zijn denk ik

Afbeelding
voor gaande namen staan op de tweede pagina die ik hier plaats
Afbeelding

op het communautair certificaat van onderzoek zag ik nog het volgende nummer staan
Rotterdam ,8709B Rott 1953

om te laten zien dat hij het echt serieus aan gaat pakken doe ik er ook nog even de bouw tekening bij van hoe het worden moet
Afbeelding
ik begrijp dat het een kopie van dit schip de "Jana Helena " moet worden
SRF had ook al een mast voor hem liggen en die zou er ook op komen
er komt of komen ook sput palen in en een boegschroef van DUCO
https://www.ducoboegschroeven.nl/
verder vond Michael dat een Hollands schip Hollands moest blijven en hij heeft hem in laten schrijven via een notaris in Harlingen
die plaats zal de domicilie van het schip worden
hij vroeg mij als mede luxe motor fan of ik hem verder nog van dienst kon zijn

Ik heb hem er op gewezen dat hij als hij op de helling zit om in te korten even met de verzekering EOC in Groningen moet bellen en zich een offerte moet laten maken om het schip in Holland te verzekeren
https://eoc.nl/?gclid=EAIaIQobChMI6bG-n ... gKqJvD_BwE
nu is hij ergens in Frankrijk verzekerd
mijn ervaring is dat scheeps verzekeringen in dat land veel duurder zijn dan hier
verder vroeg hij of ik ergens een ligplaats wist hier in Holland
daar voor heb ik hem door verwezen naar de scheeps carrousel
https://www.schepencarrousel.nl/
ook heb ik hem gewezen op de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig
https://www.lvbhb.nl/
en uiteraard op het Kustvaart forum

dus even in het kort
wie kan mij helpen aan de complete geschiedenis van eigenaren en verlengingen en hermotoriseringen
wie kent er oude eigenaren ,zodat we om oude foto's kunnen vragen die kunnen helpen bij het terug brengen van het schip in originele staat
of misschien heeft iemand zelf wel foto's van het schip in zijn archief

vorige keer heeft Gert een mooie aanzet gegeven voor de "Lady Lise" van mijn Franse vrienden
ik kwam via de vereniging van het skutsje stamboek op een Facebook pagina terecht van een klein dochter van een van de laatste beroeps varende eigenaars
ik ben nu in afwachting van foto's uit de oude tijd
eentje stond er op de site
https://www.skutsjehistorie.nl/stamboek_ ... chipid=484

hoe mooi zou het zijn als we dat nu weer konden doen voor deze eigenaar en dit schip
waar van de nieuwe naam "Be Happy" luid
gr
leo
25 oktober 2019 :D

mastodont
Berichten: 7474
Lid geworden op: 11 mar 2007 17.20 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont » 02 mei 2018 17.20 11:48

ik krijg zo juist door dat Martijn van Gameren ook toegetreden is tot de orde van luxe motor bezitters
hij heeft het volgende schip aan geschaft
https://varenmetvaderknipmes.nl/
veel plezier er mee Martijn
gr
leo
25 oktober 2019 :D

mastodont
Berichten: 7474
Lid geworden op: 11 mar 2007 17.20 12:14
Locatie: Sluiskil
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont » 02 mei 2018 17.20 14:39

Adje Kik zien ?
hier onder op klikken
https://www.motorboot.com/bestemmingen/ ... ts-deel-3/
gr
leo
25 oktober 2019 :D

Gert Schouwstra
Berichten: 3614
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Gert Schouwstra » 02 mei 2018 17.20 16:45

Goed Leo, hier is alles wat ik kan vinden.

Motorschip RICHARD JOSE, met 40 pk van Rennes motor. gebouwd in 1922 bij Boot in Leiderdorp voor A. van den Broeck in Schoonaerde (Belgie). Op 11 april 1922 gemeten te Leiden, meetnummer H2167N, 34,10 x 5,07 x 2,00– 191,910 ton. Op 28 maart 1923 hermeten in Belgie met nummer 3407

Op 5 april 1923 nieuwe meting te Antwerpen als RICHARD JOSE met nummer AE5938B.
1924: Nieuw motor: 70 pk Brons.

Op 18 april 1940 nieuwe meting te Antwerpen als RICHARD JOSE met nummer AE14098B.

Op 18 dec 1941 nieuwe meting te Antwerpen als ARTOIS III met nummer AE14519B. Eigenaar: Brouwerij Stella Artois te Leuven.

Op 16 jun 1947 nieuwe meting te Antwerpen als ARTOIS III met nummer AE16166B.

Op 6 mei 1950 voer het schip als vierde schip mee in een feestelijke optocht bij de herdenking van 200 jaar Leuvense Vaart. Samen met de FLANDRIA XIII, de MANEBLUSSER en nog een sleepboot.

Op 5 dec 1953 te Meppel gemeten als LINQUENDA van H. Hoogeveen in Smilde. Meetnummer G8565N. 34,03 x 5,17 x 2,03 – 202,410 ton. Brandmerk 8709 B Rott 1953.

Op 29 oct 1956 te Vreeswijk gemeten als VERTROUWEN van G.F. van Dijk te Vreeswijk. Meetnummer A16907N. 34,05 x 5,15 x 2,03 – 194,815 ton.

Op 20 nov 1961 te Amsterdam gemeten als VERTROUWEN van G.F. van Dijk te Vreeswijk. Meetnummer A19112N. 34,05 x 5,16 x 2,17 – 207,684 ton.

Op 3 jan 1968 te Rotterdam gemeten als VERTROUWEN van G.F. van Dijk te Vreeswijk. Meetnummer R34050N. 34,05 x 5,16 x 2,27 – 222,902 ton. Idem in IVR 1963 met 70 pk Brons.

Op 17 jan 1972 te Rotterdam gemeten als VERTROUWEN van G.F. van Dijk te Vreeswijk. Meetnummer R34927N. Verlengd: 40,05 x 5,10 x 2,27 – 277,346 ton. Idem in IVR 1972 met 70 pk Brons.

In IVR 1979 geregistreerd als VERTROUWEN van J. van Dijk te Roermond. 40,05 x 5,10 x 2,27 – 277 ton. Andere motor: 134 pk Scania Vabis.

Latere naam BALI. Verdere gegevens onbekend.

In IVR 1991 wordt het schip niet meer vermeld.


Mogelijk is dit hem dus:
Lemoine Pierre schreef:
19 sep 2008 17.20 16:16
Weet iemand iets over het schip Artois. Ik zag deze foto in de "Cafe Maritime" sas Tildonk , Leuvense vaart. Is het een luxemotor? Zo te zien de flessen in de bierbakken en de tonnen zijn leeg . Het schip vaart naar Leuven, naar brouwerij met hetzelde naam

Afbeelding

Gr, Pierre
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.



Plaats reactie