Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Mijn jeugd.

Bericht door DPLA »

Wat mij opvalt dat men vroeger volgens mij beter op de hoogte was van de doorvaarthoogtes van bruggen, enz.
Ook veel meer rekening hielden met de waterhoogtes op de rivieren kanalen.
Vroeger luisterde men ook iedere dag op de radio naar de waterhoogtes, die werden afgekondigd.
Ik weet niet of deze waterstanden nog steeds op de radio zijn en of er uberhaupt er nog iemand naar luistert.
Als men het (vroeger) niet vertrouwde dat men achter niet brug door kon, men voorzichtig met de kop onder brug voer en met een houten stok (vaarboom) op het voordek ging meten of men wel of niet onder de brug door kon, zo niet, dan eerst ballast moest trekken om onder de brug door te kunnen.
Nu met al die moderne meetapparatuur, waarmee men doorvaarhoogtes digitaal kan meten, lijkt het wel dat het steeds vaker mis gaat, omdat men misschien toch te veel op deze apparatuur vertrouwt en men zelf niet meer kijkt/nadenkt of het wel of niet kan.
Maar dit komt misschien ook wel door de Sociale media, die alles registreert, iedereen filmt alles maar en slingert het direct op de Sociale Media.

Maar ik ben van mening dat er de laatste tijd steeds vaker minder kundige/vakbekwame bemanning aan boord is bij de grote rederijen, maar dat er ook steeds meer tijdsdruk staat op het laden en lossen, 24/7 economie) te krap bemeten vaartijden, de los en laad tijden ook te krap zijn bemeten, waardoor men even heel snel van A naar B wil varen en daardoor meer risico nemen.
Maar ja, wie ben ik om dit te beoordelen, het is mijn mening, dit hoeft niet de mening van anderen te zijn.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
de graaf
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 aug 2013 15:16

Re: Mijn jeugd.

Bericht door de graaf »

om te beginnen als de brug draait staan de rode lichten er op mocht je de euvele moed hebben om toch door te komen dan wordt of werd je altijd opgeroepen door havendienst om vooral niet door te komen op straffe van een bekeuring wat de doorvaarthoogte betreft peilschaal is aanwezig terwijl ook nog een digitaalbord staat met de waarschuwing BRUG DRAAIT in drie talen.wat de waterstanden betreft die kan je dus gewoon van het internet plukken moet niet zo heel moeilijk zijn gezien het feit dat iedereen de hele dag met de i Phone in de hand loopt,al heeft men haast is dat nog geen reden om je niet aan de verkeersregels te houden nu is de schade vele malen groter dan als er 5 of 10 minuten voor de brug gewacht was
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

ik dacht dat ik het ooit al eens gezegd had maar ik zelf denk dat het volgende wel mee speelt
er varen veel oost Europese schippers op grote nieuwe schepen ,die wel vaak Russisch praten maar geen Hollands of Engels
dat zal wel te maken hebben met het personeel gebrek in west Europa
in het stuurhut geval was het meen ik gewoon een Hollander

de bruggen hier over het kanaal hebben wel marifoon maar de brugwachters roepen alleen als ze denken dat het echt mis gaat
in sommige gevallen wachten ze te lang ,of bellen eerst met de verkeers- toren om te vragen of die het verkeer willen regelen
de brug wachters in Nederland zijn GEEN verkeersleider ,die in Zelzate zijn dat wel

vaak zijn de schippers niet of slecht bereikbaar ,ze zijn niet gewoon (in tegenstelling tot de bemanning van de patrouille boten ) om tegelijk tijdig op meerdere marifoons uit te luisteren
als ze in afvaart zijn gebeurt het vaak dat ze op een verkeerd marifoon kanaal staan en daarom niet bereikbaar zijn
in België moet je melden op kanaal 78 bij de havendienst ,soms vergeten ze om terug te schakelen naar kanaal 11
dus voor brug sas zijn ze niet aan spreek baar
( ze hebben wel meer dan een marifoon maar zetten die niet hard genoeg om ze te horen)

bij brug Sluiskil staan veel mensen (denk ik ) al op het sluis meldings kanaal 69 om te weten of ze een klare sluis hebben of niet
dus ook daar zijn ze niet bereikbaar
over de telefoon gesprekken wil ik het maar niet hebben
de Radar toren (havendienst) en de brug wachters zullen niet net zo als wij op de patrouille boot de gangbare marifoon kanalen afzoeken om te kijken waar de schipper wel bereikbaar is
je moet op een afstand van nog geen 2 km in opvaart van kanaal 3( de schelde) via de sluizen kanaal 6 of 18 naar kanaal 11
sta je toevallig nog op 77 met een buurman dan ben je inderdaad niet bereikbaar

met de invoering van het nieuwe meldingssysteem hebben we nu soms ook het fenomeen dat men om zijn sluisslot te willen halen de toegestane kanaal snelheid van 16 km per uur ruim overschrijd met soms wel 6 KM
als je niet op tijd bent heb je kans ( als het druk is) dat je een paar uur moet wachten
dus als de brug net voor je gaat draaien of aan het sluiten is komt het niet echt gelegen dat je moet afstoppen
al deze dingen heb je niet als je in opvaart bent ter hoogte van de brug van Sliedrecht ,de door vaart hoogte is vaak ruim voldoende ,de drukte van post Dordt is achter de rug et cetera ,et cetera
dus om hier een oordeel over te kunnen vellen moeten we wel al deze dingen mee nemen in onze beoordeling
gr
leo
Fluks
Berichten: 2578
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Fluks »

Er kan ook wel eens een defect optreden.Ik had op een schip een lucht-hydraulisch hefsysteem.Na een reparatie had men geen originele onderdelen gebruikt.Het gevolg was,dat de hefcylinder langzaam met lucht opgevuld werd en de stuurhut ongeveer 40 meter voor een brug met een schok een halve meter de lucht in ging.Door volaan achteruit te slaan en liggend op de vloer aan het zakhandle te trekken ging de hut nog met enige centimeters speling onder de brug door.Onnodig te vertellen,dat zoiets slecht voor het hart is.Dus het hoeft niet altijd stommiteit van de schipper te zijn m.i.
Groeten,Arie.
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eemspoort »

Sja, ik heb ook een lucht-hydraulische cilinder onder de stuurhut, toch heb ik dat probleem niet. Mijn systeem werkt met kranen, en ik laat de "zakken" kraan altijd open staan als de hut op stand staat. Als ik die kraan dicht zet, en ook de "heffen" kraan staat echt dicht, dan toch wil hij na verloop van tijd terug omhoog komen. ;)
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Fluks schreef: 03 jun 2018 14:32 Dus het hoeft niet altijd stommiteit van de schipper te zijn m.i.
ik zou het niet echt een stommiteit willen noemen ,maar zeker wel onoplettendheid
als de brug in werking is dan is het onderdoorvaart licht al ruim van te voren uit gedaan en zo als gezegd het matrixbord is (als het niet kapot is) in werking
dus men mag gevoegelijk aan nemen dat meneer in dit geval NIET goed heeft opgelet
hoe dat bvb zou kunnen heb ik in mijn vorig bericht uitgelegd

een defect aan de hefinrichting speelt in dit geval dus geen rol
je mag je namelijk niet onder de brug bevinden
dit geld voor alle schepen
ook bvb voor een geladen spits die maar 3,50 m hoog is
ik heb het niet verzonnen , maar je bent altijd in overtreding

benieuwd wat zijn verzekering er van vind ,je vaart door een rood licht
dat is toch niet anders dan op de weg?
als het stoplicht rood staat ,en je komt toch door en er ontstaat een schade ter hoogte van wat hier gebeurd is dan weet ik het nog zo net niet
er zullen hier wel mensen mee kijken die beter dan ik weten wat een nieuwe stuurhut van deze afmetingen kost
daar boven op nog 2 auto's (flinke middenklassers ) en je boette
blijft nog over dat er aan de brug zelf geloof ik geen schade is anders had dat er ook nog bij opgeteld kunnen worden
het hijsen van het stuurhut dak door een flinke kraan is nog het minste denk ik
voor het totaal bedrag koop je een mooie luxe motor denk ik :wink:
nee ik veroordeel niemand maar een beetje opletten hier op het kanaal kan geen kwaad
ook hier geld :bij twijfel niet in halen en beter even vragen op kanaal 11 voor dat je het 500 meter bord voor de brug passeert
gr
leo
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eemspoort »

Die bovenbouw zal ergens tussen de €25.000,- en €50.000,- kosten. Een oudere VW Bora, zeg €2.500,-. Een oudere Audi A6 Avant, een €5.000,- en een hijsklusje van een €500,-. Ja, het telt rap op.
Als je al die berichten zo tegen komt, dan is het ook niet verwonderlijk dat de verzekering-premie van mijn bootje met ruim €200,- per maand omhoog is gegaan in de afgelopen paar jaar. Als je alleen gaat kijken hoeveel van die stuurhutten er per jaar worden afgevaren, daar koop je al een knappe Dortmunder voor. Dan willen we het nog niet hebben over de overige ongevallen, zoals met de "Ventura" en, heel recent, de "Coxswain".
Tel uit je winst (verlies).
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Mijn jeugd.

Bericht door wim »

Vanmiddag door de sluis van Hansweert.
oke (Custom).jpg
oke (Custom).jpg (153.23 KiB) 1533 keer bekeken
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Mijn jeugd.

Bericht door DPLA »

Varen met de cabrio 8) :wink:

Mooi dat het droog was vandaag !
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door piet42 »

de naam heeft het wel in zich natuurlijk "proberen; trachten; pogen; uitproberen; beproeven"
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie