Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door *Waterman* »

Denk dat Leo de ADJO bedoeld. In 1960 in Burcht gebouwd.
Was volgens het IVR-79 van ene F. Bakker uit Tilburg.
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Excuseer dat ik er tussen kom, ik weet het namelijk niet. Op DEZE PAGINA wordt alles uitgelegd over dat schip.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

zucht
de leeftijd he
steeds weer de zelfde missers :oops:
maar we zijn weer bij
baaie dankie
gr
leo
amphora

Re: Mijn jeugd.

Bericht door amphora »

Mastodont gisteren gespot in de haven van Sliedrecht. Waren druk in de machinekamer, toch geen problemen hoop ik ?

Gr. Cees
Harmonie
Berichten: 640
Lid geworden op: 08 mei 2009 22:43

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Harmonie »

Vanmorgen vertrokken voor de laatste etappe naar huis.

Afbeelding
Groeten, Anton
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re:

Bericht door mastodont »

zo juist een bericht ontvangen van William Debruyne

Francois De Vos van het schip Zambezi heeft een losgebroken woonschip
opgevangen.
Hij staat in de krant Paris Normandie

https://www.paris-normandie.fr/detail_ar ... eSBIJeuxlc


Coup de chaud. Une péniche dont les amarres ont été brisées dérivait samedi soir le long de la Seine. On a frôlé la catastrophe.
Un marinier belge « héros » du port de Rouen
François de Vos, 54 ans, montre par où la péniche à la dérive arrivait
1/2

«Ça tient du miracle, reconnaît le gendarme de garde à la brigade fluviale. Heureusement que le marinier belge était là ! » La trentaine de personnes qui vivent sur des péniches quai Pré-aux-loups, les plaisanciers du port de l’île Lacroix, et on peut même y ajouter les centaines de croisiéristes amarrés quelques dizaines de mètres en aval, ont eu très chaud samedi soir.

Une manœuvre risquée

Vers 21 h, le message se répand comme une traînée de poudre : une péniche avec personne à bord est à la dérive entre le pont d’Eauplet et le pont Mathilde. « Elle était complètement en travers de la Seine et arrivait vers nous, racontent Patrick et Laurence qui vivent quai Pré-aux-loups depuis 22 ans. On a appelé Rouen port qui nous ont dit : « On enverra quelqu’un quand on aura quelqu’un » ». Personne n’est jamais venu.

C’est alors qu’un marinier belge, François de Vos, exceptionnellement de passage chez sa belle-mère Louise, décide de tenter une manœuvre « extrêmement difficile », selon Patrick. La péniche de François est plus petite (39 X 5 m) que celle à sauver (46 X 7 m) et elle est à vide. « L’autre était plus lourde, au moins 120 tonnes », jauge François à froid le dimanche matin.

« Avec sa femme Corinne et Thierry un voisin, ils ont vraiment risqué leur vie et leur outil de travail, leur bateau, continuent Laurence et Patrick. Je ne pense pas que son assurance aurait marché si cela avait mal fini ». Les 40 ans de métier de l’Anversois n’ont sûrement pas été de trop. Lui est plutôt modeste, mais avoue qu’il « aurait bien pris un p’tit whisky ». « Une coque de péniche mesure seulement 5 mm d’épaisseur, explique Patrick. Si la péniche avait percuté l’un de nous, c’était fini, c’est sûr. »

La brigade fluviale a ouvert une enquête mais il paraît déjà évident que les amarres ont été larguées volontairement. « Malheureusement ce n’est pas la première fois que certains s’amusent à ça, et ce ne sera sûrement pas la dernière », regrette le gendarme.

François et Patrick ont une idée pour éviter une éventuelle prochaine fois : imposer aux propriétaires de déposer une ancre en plus des amarres.

Avis aux autorités. Certains ont été décorés pour moins que ça !
À lire aussi :


Afbeelding

Afbeelding

mooi om te zien dat ze nog steeds geen schip fatsoenlijk kunnen afmeren daar op de Seine
reeds lang geleden had ik zo een zelfde verhaal
mastodont schreef: de Desiree ,schipper Blom
we lagen eens samen leeg naast elkaar in Viry-Chatillon
en het begint te regenen,het water stijgt op de Seine
voor ons boven de brug waar wij net beneden lagen, ligt nog een woonspits
die ligt zo maar met een voor endje vast op een laag paaltje ,er is nooit iemand aan boord te zien
omdat het water op komt besluit ik er een voor anker bij te zetten ,want wij liggen ook niet origineel vast op echte palen
als het water zo hoog komt dat het zorgelijk word staan Blom en ik aan dek en we zien het gebeuren ,het schip voor ons breekt los ,zijn voor end stond zo strak dat het los schoot van de paal waar hij aan vast lag
en het schip slaat rond door de stroom ,het achter eind breekt en het komt met een behoorlijke gang af zeilen
nu is het even de vraag aan welke kant van de pijler van de brug gaat hij langs
ik ren naar voren om mijn anker er snel uit te draaien en we starten de motoren
maar ik lig zo goed afgemeerd dat ik niet snel genoeg ben met alles los te gooien
maar gelukkig voor mij ,valt de spits dwars tegen de pijler aan en scharniert hij naar de midden boog ,daarlangs komt hij met snelheid af
ik stop onmiddellijk mijn poging om de boel los te gooien en spring bij de Desiree aan boord
en gooi hem los
Blom staat achter zijn roer en we gooien rond en zetten de achtervolging in van de onbemande spits
in tussen komen de politie en de brandweer ter plekke ,en die zetten een rubberboot te water met een aanhang motor er achter
daar moeten wij natuurlijk wel even om lachen ,wat willen ze nu beginnen met zulk materiaal bij een lege spits vliegend voor stroom
We halen het schip in en gaan er langs zij
daarna gaan we terug in de opvaart en maken het schip weer terug vast ,maar nu wel professioneel
de politie komt aan boord en bedankt ons hartelijk
ik spreek iets meer Frans dan Blom en zeg ,geen dank maar geef maar even je verzekering aan ons
dan zullen wij het even kortsluiten met die van ons en dan hoort u er nog van
maar nu komt het probleem ,ze willen de naam en het adres van de eigenaar niet geven
het verhaal is dat hij geheim agent is, en daar incognito zit te wonen
onvindbaar voor zijn vijanden
ik zeg dat wij daar geen boodschap aan hebben ,maar ze gaan er verder niet op in
laat toch wezen zegt Blom ,die al lang blij was dat we onze voor schepen niet beschadigd hadden
het loopt als volgt af
de dag na dit gebeuren komt de agent persoonlijk bij ons aan boord en geeft een mooie sjaal af ,van Dior
en een stropdas ook van de zelfde mode koning ,als dank voor onze moeite
ik draag nooit een stropdas dus die gaat naar de buurman
de sjaal hebben we nog steeds als aan denken in huis
maken jullie wel eens wat mee?
nee nooit
gr
leo
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

Eerlijk is eerlijk: jouw verhaal is beter, uit het leven gegrepen. Dat Franse verhaal is aangedikt zodat het op een scene uit een actiefilm lijkt. Beide acties zijn dapper, mocht er iets fout gaan ben je bij een Belgische verzekering de pineut.
Wim van Leeuwen
Berichten: 154
Lid geworden op: 01 jun 2007 23:03
Locatie: Papendrecht

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Wim van Leeuwen »

Door een ongelukkige handeling ben ik de map; België op mijn PC kwijt geraakt. Er stonde ruim 200 foto's in van alles wat met de scheepvaart te maken. Hafens, sluizen, Plaatsen, schepen, laad en losplaatsen en div. Kan iemand mij helpen de voorraad weer aan te vullen?
Vr.gr. Wim.
velasquez

Re: Mijn jeugd.

Bericht door velasquez »

Dus via vuilnisvat gedelete. en je wilde het niet kwijt?, lijkt mij sterk even via windows zoeken.

gr.BB
Plaats reactie