Munitieschepen "stilliggend".

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

We hebben het hier al eens eerder over gehad. Op het Reitdiep in Zoutkamp lag ook een heel 'kampement' munitieschepen ten anker. Voornamelijk sleepschepen omdat die het goedkoopste waren. Een kennis van mij was kapitein op een van de sleepvletten die voor dit werk waren ingehuurd. Het ging dan vaak om personenvervoer en verhaalwerk. Maar soms moest zo's schip ook ergens worden gelost of werd de munitie gedumpt. Met een beetje Googelen kun je hierover toch wel het e.e.a. vinden. Tot mijn verbazing hoorde ik dat veel schepen geladen waren met Duitse munitie.

Sleepschippers waren wel gek op dit werk, zo hadden ze mooi tijd om aan hun schip te werken maar het schip had wel een enorme 'baard' na zo'n ligperiode.

Afbeelding
De Desta 4 was zo'n sleepvlet die voor defensie voer...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

In Zoutkamp lag o.a. de huidige melktanker Niet zonder God van Van 't Hooft.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Er moet nog heel wat munitie liggen in de binnenwateren. Onderstaand stukje komt uit 1999:
In de Roompot in de Oosterschelde ligt in totaal 30.000 ton munitie, waaronder enige duizenden fosforgranaten. De munitie is daar door het leger gedumpt in de jaren 1945-1948 en tussen 1960 en 1967. Dat gebeurde met medeweten en instemming van de verantwoordelijke ministeries.
Uit het rapport dat Defensie en TNO vrijdag presenteren over het onderzoek naar de munitie, blijkt dat het gevaar voor de burgerbevolking in theorie aanwezig is, maar in de praktijk uiterst miniem. ,,Het risico dat je bij een auto-ongeluk op de Zeelandbrug omkomt, is groter'', aldus een bron die de inhoud van het rapport kent. Het munitiegat ligt in de Oosterschelde ten zuiden van Zierikzee, niet ver van de Zeelandbrug.
Een Defensie-woordvoerder wil nog niet zeggen wat er met de munitie gaat gebeuren. Dit voorjaar ontstond enige consternatie in Zeeland toen een aantal ontstekers aanspoelden. Oudere Zeeuwen herinnerden zich dat er in het verleden veel overtollige munitie en wapentuig is gestort. Na een ongeluk met een munitieschip werd de dumping in 1967 gestopt. Defensie kondigde in april een onderzoek aan, dat samen met TNO, Rijkswaterstaat en de Provinciale Staten Zeeland is uitgevoerd.
In de Roompot geldt een duik-, vis- en ankerverbod. De fosfor zit in granaten met een zeer dik stalen omhulsel. De kans dat het spul vrijkomt is volgens het TNO-rapport miniem. Fosfor is twee keer zwaarder dan water. Mocht het toch aan de oppervlakte komen, dan verbrand het spontaan. Voor de mens kan inname van een kleine hoeveelheid van 50 á 100 miligram al dodelijk zijn.
Defensie benadrukt dat fosfor geen chemisch wapen is. De Nederlandse krijgsmacht gebruikt het nog altijd. Zo vuurde een houwitserkanon van de Gele Rijders onlangs in Orahovac in Kosovo fosfor af om een plek waar brand werd gesticht gedurende enige tijd te verlichten.
De Oosterschelde is overigens niet de enige plek waar munitie is gedumpt. Ook ten oosten van Ameland, voor de kust bij Hoek van Holland en voor de kust bij IJmuiden is munitie gedumpt. Daar liggen veel kleinere hoeveelheden dan in de Oosterschelde.
Bron: ANP
Met wat voor schepen zou die dumping hebben plaatsgevonden?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Deze sleepspits lag ook in Zoutkamp. Hij had blijkbaar licht spul in...

Afbeelding
Zoutkamp begin jaren zestig, de Lauwerszee is nog niet gesloten. Een aantal motorschepen, waaronder het m/s Marjan en twee Damco's wachten op gelijk water om naar buiten te varen. Ze zijn waarschijnlijk geladen met stortsteen voor de dijken in aanleg.
Op de achtergrond zie je de munitieschepen die ten anker liggen op het Reitdiep.
Afbeelding
Nogmaals een blik over het Reitdiep. De opvarenden van de munitieschepen waren welkome gasten in Zoutkamp waar de middenstand volop profiteerde van het 'drijvende dorp'.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
leen louwerse

Bericht door leen louwerse »

Toch wel een van de grotere plaatsen waar vele sleepschepen hebben gelegen was het Balgzandkanaal bij Vliegveld De Kooy, ongeveer 6 kilometer
van Den Helder. In dit dode stuk water lagen ongeveer een 20-tal
sleepschepen bij elkaar, afgeladen met munitie, of dit Duitse munitie
was is mij niet bekend. De personen die op deze sleepschepen woonden
gingen gemiddeld 1 x per week met een bootje richting de Kooijsluis, waarna zij inkopen konden gaan doen. De sleepschepen zagen er mooi en prachtig uit.
Eind jaren 60, werd er besloten om alle munitie, die lag opgeslagen in dit soort schepen te vernietigen. Omdat ik in die tijd in Den Helder woonde heb ik vele sleepschepen voorbij zien komen. Ze werden opgehaald met een groene sleepboot van de KVD (Kleine Vaartuigen Dienst) die met zo'n
schip naar de grote sluis in Den Helder kwam en deze schepen werden dan apart geschut. Na schutting ging men in die tijd stuurboord uit waar
een kleine steiger was waar de kustvaarder Moerdijk lag om die munitie
over te nemen en te dumpen "ergens" op zee.
Dit heeft ongeveer anderhalf jaar geduurd, toen die 20 schepen die in het Balgzandkanaal lagen weg waren zijn ze begonnen de schepen elders uit Nederland te halen, ongetwijfeld bij de Ramspol vandaan en misschien ook nog wel vanaf het Alkmaardermeer e.o.
Na bewezen diensten werden de sleepschepen "bedankt" als zijnde niet meer nodig. Velen zijn toen al gesloopt omdat het ombouwen van die schepen teveel geld kostte.
Er stond ook nog een opmerking over de Okapi, er waren meerdere schepen van dat soort, in Lemmer lag de Koedoe met eenzelfde installatie, die schepen werden inderdaad puik onderhouden en glommen je tegemoet. Zij waren inderdaad bestemd voor calamiteiten en voor eventuele oorlogshandelingen en waren inderdaad in staat om overslag zeer snel te regelen. Wat er later met de schepen is gebeurd is mij onbekend.
Joop Fromm
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:46
Locatie: Rotterdam

munutie schepen

Bericht door Joop Fromm »

Als kind zijnde ben ik opgegroeid op een sleepschip wat geladen was met munutie, het schip voerde als sein een groot rood bord, verder moesten er altijd kleden over de luiken en was er zelfs een zomer dat er rieten matten in het gangboord en aan de zijden hingen tegen de warmte.
De schepen lagen altijd voor een periode van maximaal 4 jaar. Het voordeel was dat ik niet naar het internaat hoefde en op diverse dorpsscholen heb gezeten, totdat mijn vader besloot in 1963 een motorschip te laten bouwen.De schepen lagen verdeeld over heel Nederland bv,Zoutkamp,Balgzandkanaal,Akkersoot,Ramspol, de Zande,
Maasbommel,Alphen a/d maas,Lithoyen, Alem,Kerkdriel en korte tijd in de Bylandt bij Lobith. Zelf zijn wij begonnen in de Botlek.Veel van deze munutie is later in Waulsoord op de boven maas opgeslagen in de ardennen. Samen met de overslagschepen van de Fam Beukers, Gelria heb ik nog diverse reizen er naar toe gebracht. Als kind zijde was het spido varen met de Desta,s geliefd.Als er gesleept moest worden
was dit bijna met RV 14 kaptein Jan de Leeuw, omdat dit samen met de 15 de sterkste boten van de vaartuigendienst warem, ook zorgden de vaartuigendienst voor drinkwater en kolen voor de kachels.Jaren later in de 90 er jaren hebben wij met de tanker nog regelmatig in Kerkdriel vakantie liggen houden tegen Alem aan waar je dan altijd nog schoolmaten tegenkwam, helaas is de ligplaats inmiddels verboden voor beroepsvaartuigen.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

In de mooie aanvulling van Joop las ik iets wat mij direct aan onderstaande foto van een sleepschip in de vluchthaven van Terneuzen deed denken. Het is vast geen munitieschip maar misschien een logementschip. Vaak heb ik mij afgevraagd wat die schotten langszij van dat schip betekenen maar misschien was het wel gewoon een vorm van zonwering? Wie weet meer?

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
F.van.Gent

Bericht door F.van.Gent »

Dat is volgens mij :een schip geweest van de genie in Dordrecht daar lagen er twee.
Dat idee kwam zo maar in mij op hoor.
Maar daar hebben er twee van dat soort schepen gelegen.
mvg
Frederik. :D :D
Dekstopper
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2005 08:38
Locatie: Klaaswaal

Munitieschepen(stil-liggend)

Bericht door Dekstopper »

Ik heb ook een poosje met een sleepschip met munitie gelegen, en wel in Alem, zij het niet langer dan een maand of 3 a 4.We hebben toen eerst geladen in Nederhemert-Noord vanuit een ander sleepschip. Die munitie-opslag in schepen was toen al een aflopende zaak en in september of oktober zijn we naar Den Helder versleept; we hebben daar eerst nog een paar weken in het balgzandkanaal gelegen en vervolgens gelost in een coaster in een van de marinehavens in den helder.
Het liggen in Alem was voor mij als jonge jongen(19 jaar) een leuke tijd. Hierbij zij vermeld(in vertrouwen) dat ik 's avonds wel eens met de roeiboot naar de wal ging en met de jongens uit het dorp in het cafe zat bij Albert van Ingen(den dikke). En 's zondagsavonds gingen we dan naar Ammerzoden naar de Rode Leeuw wat een uitgaansplaats was voor de jeugd uit de regio .
We lagen daar als ik het goed herinner met 10 of 11 schepen. Om het andere weekend mocht je weg van boord, waarbij dan iemand van een ander schip een oogje in het zeil hield, dus zgn. je wacht waarnam. Verder mocht je alleen aan de wal om boodschappen te doen; je kon dan met de marifoon de spido oproepen die je dan van boord naar de spidosteiger v.v. bracht.

Groetjes, Jaap van der Wal.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Volgens mijn vader moeten er honderden munitie-sleepschepen zijn geweest die overal verspreid door Nederland lagen, o.a in zandgaten langs de rivieren. Het ging om schepen met NATO-munitie voor het Nederlandse leger, meest kempenaars en dortmunders. De schepen moesten elke drie jaar het water uit voor een werfbeurt en zagen er meestal uit als jachten, het waren vrijwel altijd particulieren die aan boord woonden. De munitie had een houdbaarheidsdatum van vijf jaar en ging na die tijd weer terug naar Amerika. Dan moesten de schepen dus worden gelost. Waar dat gebeurde is mij nog niet helemaal duidelijk. Er schijnt een laad-/ losplaats geweest te zijn in de buurt van zijkanaal C en een op de Nieuwe waterweg. Wie weet hier meer van?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie