Munitieschepen "stilliggend".

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door mastodont »

rinus van strien schreef: Ik heb nog heel veel foto's uit die tijd, wie er interesse heeft roept maar.
dat klinkt interessant Rinus
ik dacht ik zal maar even reageren want dat doet tot nu toe nog niemand
laat maar eens wat zien
en als je niet weet hoe het moet
mail maar naar
leoaarnoudse@hotmail.com
dan komen ze hier wel te staan
ik ben niet van de stilliggende munitie schepen maar herinner me ze wel
voor mij is het een tijdsbeeld uit mijn jonge jaren
gr
leo
rinus van strien

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door rinus van strien »

Alvast bedankt voor de reacties.
Vroeger noemde mijn ouders mij inderdaad Rini, maar later werd dat Rinus.
Ik zal een dezer dagen eens wat foto's inscannen, zitten nu nog allemaal in fotoalbums van mijn ouders, deze zijn helaas beiden reeds overleden, dus ben best wel zuinig op mijn jeugdfoto's, maar ze komen er aan!
Op de vraag wie deze schepen zijn op de foto, zei ik in eerste instantie: het schip links op de voorgrond is de "Adriana", maar na enig nadenken ligt dat schip dichter bij de visbootjes dan in mijn herinnering, later schoot mij te binnen dat er toen wat schepen verandert zijn van ligplaats aldaar.
Het schip links op de voorgrond is verplaatst, en het schip daar vóór, (dat is dus de "Adriana", met die witte band op de achtersteven), is een stuk naar achter verplaatst.
Het schip links op de voorgrond zou wel eens de "St. Antonius" kunnen zijn, van Jan de Bot, deze is volgens mij verplaats naar links van het steiger van de spido (gezien vanaf de kant), echter het steiger is niet op de foto te zien, maar die heb ik vast wel ergens zelf.
Ik zal eens kijken of ik daar iets van terug kan vinden.
Verder weet ik nog dat er van de rechter rij schepen veel veranderde in de jaren.
De "Adriana" was het langst liggende schip in Alphen aan de Maas en heeft in 1972 als laatste het zandgat verlaten om nog enige tijd in Nederhemert te liggen.
Wordt vervolgd.

Rinus.
Joop Fromm
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 apr 2006 09:46
Locatie: Rotterdam

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door Joop Fromm »

Rinus,
jullie lagen op de foto meer naar links in de hoek als eerste vanaf de spido. Daarna wij met St Antonius, dan de Agnella van de Bot en tegen de maasdijk de Geja van Flobbe. Willy Leensen lag meer naar voren in de midden, kan op de foto het donkere schip zijn. Scheepsnaam Henri maar weet ik niet zeker.
p.s. de foto met mijn broertje Willy hebben wij ook nog.
gr Joop
rinus van strien

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door rinus van strien »

Joop.
In mijn beleving hebben wij nooit links gelegen, alleen maar rechts.
Wat ik nog vrij zeker weet is dat als je op het steiger van de spido stond, met je rug naar de Veerweg (geloof dat die zo heette, dus de weg naar het pontje) lag als 1e links inderdaad de Agnella van de Bot, die had, samen met nog 2 schepen links daarnaast, een loopbrug gemaakt vanaf de achtersteven naar de walkant (hoe ik nu kom op St Antonius van de Bot?), en de Adriana lag vanaf het steiger gezien schuin rechts als eerste, dus aan de kant van de dijk / weilanden van van Lent, mijn vader had daar namelijk een steigertje gemaakt voor de roeiboot, en de Adriana had 2 grondankers (voor en achter, in die weilanden)
Jammer dat er geen jaartal bij die foto staat, mogelijk hebben we daar wel gelegen maar dat kan ik me niet meer herinneren, vanavond eens wat foto's opzoeken, nu weer lekker het zonnetje in.
Rinus.
rinus van strien

Re: Munitieschepen (stil-liggend)

Bericht door rinus van strien »

Joop, je hebt helemaal gelijk, wij hebben op dat plekje gelegen t/m 1969, toen moesten we naar de werf in Nijmegen, en bij terugkomst in Alphen kregen wij het plekje aan de dijk toegewezen, bij de visbootjes, en hebben daar tot 72/73 gelegen.
Volgens de foto's zijn wij in '61 in Alphen gekomen.
Verder genoeg foto's van de winter van '63.
Ik kwam ook nog een foto van jullie nieuwe schip tegen die aankomt in Alphen.
Welk schip is toen op onze oude plek gekomen, volgens mij was dat toch de Agnella van de Bot?
Jammer dat er geen tot weinig overzicht foto's bij zitten.....
Van vóór '69 kan ik me dus duidelijk niet veel meer herinneren, maar bij het zien van de foto's ging er toch weer wat dagen.
De allereerste camping daar was in 1970, vlak naast het spidosteiger.
Is jou geheugen tóch beter....
Rinus.
ignas28
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 jun 2017 16:52

munitieschip

Bericht door ignas28 »

In de mei dagen 1940 heeft binnenvaartschipper A.van.Meeteren een huzarenstukje uitgevoerd, door met zijn munitieschip met 12 ton munitie onder de inmiddels door de Duisters ingenomen Moerdijk bruggen te varen en deze in de haven van Strijen-Sas aan wal te hebben gebracht.

Het schip was genaamd "De Twee GeZusters" en ben benieuwd of hierover nog (foto)materiaal beschikbaar is.

Ergens las ik op dit forum dat mogelijk dit schip bij Haesterveer afgemeerd ligt.

Wie kan mij verder helpen ?

Met vriendelijke groet,

Ignas Janssens
Eb 11
3312WC Dordrecht
ignas.janssens@gmail.com
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: munitieschip

Bericht door k-k »

Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: munitieschip

Bericht door Gert Schouwstra »

Mogelijk wordt dit onderwerp nog verplaatst naar een ander topic, maar eerst maar eens wat meer informatie bij dit verhaal. Loe de Jong schrijft in “Het Koninkrijk de Nederlanden in de Tweede wereldoorlog, deel 3" op pagina 280 en 281 het volgende:

“ Op zaterdag 11 mei [1940] was twaalf ton munitie, bestemd voor de batterijen in Beijerland, met vrachtauto's in Gorinchem aangekomen. Hoe kreeg men die twaalf ton te bestemder plaatse? De munitie werd in een motorschip geladen, 'De twee gezusters', dat met schipper A. van Meeteren aan het roer, onder commando van de zeemilicien eerste klasse G. Fongers en met de zeemilicien tweede klasse M. de Vries als bemanningslid, trachtte, brutaalweg onder de door de Duitsers bezette spoorwegbrug en verkeersbrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht door te varen. Hevig vuur dwong het schip, naar Gorinchem terug te varen waar inmiddels twee vaartuigen uit Numansdorp aangekomen waren die op de Nieuwe Merwede fel door de Duitsers waren beschoten. Weer stak 'De twee gezusters' van wal, opnieuw met de onverschrokken van Meeteren aan boord, maar ditmaal met een bemanning van militaire vrijwilligers: Fongers (die wij al noemden), de sergeant van de Vaartuigendienst J. H. van Haaften en pontonnier B. van den Berg als stuurman. De torpedoboot 'Christiaan Cornelis' (die op 10 mei bij Nijmegen gelegen had) voer mee, zulks onder bevel van de reserve-luitenant-ter-zee derde klasse H. Aschmoneit. Het gehele transport stond onder bevel van de reserve-eerste luitenant der torpedisten, H. Beusekamp, die zich met sergeant-schipper H. Koudenburg en vier torpedisten op de torpedoboot bevond. Er werd koers gezet naar het Hollands Diep (zie kaart XXX op pag. 269). Met twaalf ton springstof aan boord was het schip 'De twee gezusters', dat geen enkele eigen bescherming had, niet veel meer dan een varende mijn: één Duitse granaat of één Duitse bom - en het zou exploderen. Elf dappere kerels speurden naar de oever en naar de lucht. Geen Duitse vliegtuigen. Merkwaardig genoeg werd bij de Moerdijkbruggen door de Duitsers geen schot gelost, maar op de Dordtse Kil (de twee schepen trachtten het haventje van 's Gravendeel te bereiken) liep het mis: vuur van het Eiland van Dordrecht en mitraillerende Duitse vliegtuigen. De 'Christiaan Cornelis' moest zwaar beschadigd naar het Hollands Diep terugvaren waar zij, min of meer voortgeduwd door de ook al beschadigde sleepboot 'Robur' en nog steeds onder Duits vuur (nu van de Brabantse wal), tenslotte in Numansdorp binnenliep; daar werd zij de volgende dag opgeblazen. Het motorschip 'De twee gezusters' bereikte het haventje van Strijensas waar de munitie met spoed gelost werd. Schipper van Meeteren was gesneuveld, pontonnier-stuurman van den Berg ernstig gewond."

De bedoelde schipper is Arie van Meeteren (26-4-1908 Gorinchem - 12-5-1940 Strijensas). Hij is begraven in Gorinchem. Gehuwd en twee kinderen. Nu nog het schip erbij vinden.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Uit de oude doos.

Bericht door piet42 »

een voor vele nog een herkenbaar gezicht munitieschepen lekker stil liggen niet in weer en wind moeten varen vooral in de winter lekker uitslapen
zomers lekker zwemmen .
Maar je kwam zo nergens natuurlijk dat is de andere kant.
Bijlagen
munitieschepen dode maas.jpg
munitieschepen dode maas.jpg (131.7 KiB) 2384 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Uit de oude doos.

Bericht door Kees Keijzer »

Nederhemert.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie