Het is wat, maar niet heel erg gedetailleerd.
Misschien moet je daarvoor meer bij RWS zijn.
Ik moet nog ergens een voorbeeld hebben, maar sinds de laatste verhuizing kan ik een aantal dingen niet meer terugvinden
Woordenschat.
Re: Woordenschat.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Woordenschat.
Door scharen voer men normaal slecht met vloed{stroom}.Door veranderingen van diepte was het gevaar van vastlopen niet denkbeeldig.Men stak wel een stukje af,wat in de tijd,dat de schepen niet zo hard liepen,voordelig was.Op de Westerschelde had men het Schaar van Valkenisse,van Waarde,Schaar van de Noord,Schaar van den Ouwe Doel en Schaar van Ossenisse.Waar blijft onze Zeeland-specialist Kees?
Groeten,Arie.
Re: Woordenschat.
Op de Westerschelde is een typisch stromingspatroon door het dubbel effect van eb en vloed. Bij eb stroomt het meeste water altijd door dezelfde ebgeul. De vloedstroom, die sterker is dan de ebstroom, volgt maar ten dele de ebgeul en schuurt eigen geulen, de vloedscharen uit.
Vloedscharen lopen min of meer dood. Voor niet diep liggende schepen kon het voordelig zijn om het hoofdvaarwater te mijden en voor de vloedschaar te kiezen. Je stak een stuk af en had dan ook minder hinder van de zeeboten. Je moest wel weten of er voldoende water stond.
Groet K.T.
Vloedscharen lopen min of meer dood. Voor niet diep liggende schepen kon het voordelig zijn om het hoofdvaarwater te mijden en voor de vloedschaar te kiezen. Je stak een stuk af en had dan ook minder hinder van de zeeboten. Je moest wel weten of er voldoende water stond.
Groet K.T.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Woordenschat.
Er zijn meer Kezen die het ook goed weten.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Woordenschat.
Ja vloedscharen.
Van de beneden kant voldoende water maar aan de bovenzijde waar het schaar weer samen komt met het hoofd vaarwater daar zit meestal het probleem dat is zoals hier boven al is geschreven de droge kant van zo'n schaar
Vele jaren geleden varen twee schepen uit de West Friesland van Hansweert naar Antwerpen. Het is in het begin van de vloed. Ze gaan door het schaar van de Noord. Voor de gezelligheid varen ze op zij van elkaar. Het was koffietijd en die werd genuttigd op het stuurboords schip van de gekoppelde eenheid. Voor het varen op de Westerschelde met de zeevaart hadden ze de schepen wat losjes aan elkaar vast gemaakt. Geen draden maar touwen. Dit waren oude hijsstroppen waar korte meertouwen van waren gemaakt. Zoals al is geschreven het is in begin van de vloed. Het stuurboords schip waar alle opvarenden van de gekoppelde eenheid aan de koffie zaten voer aan de grond . (de droge uitloop aan de bovenzijde van een vloedschaar) . Door gebruik van de ( oude ) touwen met de nodige loos er in braken deze spontaan en ging het bakboordschip verder echter zonder bemanning. De schipper van dit schip spoedde zich naar buiten en rende door het gangboord achter zijn schip aan. Nam een sprong en stond net op zijn achter schip toen ook dat schip aan de grond voer. En even later waren de schepen weer vlot maar het was wel even schrikken .
gr, schier
Van de beneden kant voldoende water maar aan de bovenzijde waar het schaar weer samen komt met het hoofd vaarwater daar zit meestal het probleem dat is zoals hier boven al is geschreven de droge kant van zo'n schaar
Vele jaren geleden varen twee schepen uit de West Friesland van Hansweert naar Antwerpen. Het is in het begin van de vloed. Ze gaan door het schaar van de Noord. Voor de gezelligheid varen ze op zij van elkaar. Het was koffietijd en die werd genuttigd op het stuurboords schip van de gekoppelde eenheid. Voor het varen op de Westerschelde met de zeevaart hadden ze de schepen wat losjes aan elkaar vast gemaakt. Geen draden maar touwen. Dit waren oude hijsstroppen waar korte meertouwen van waren gemaakt. Zoals al is geschreven het is in begin van de vloed. Het stuurboords schip waar alle opvarenden van de gekoppelde eenheid aan de koffie zaten voer aan de grond . (de droge uitloop aan de bovenzijde van een vloedschaar) . Door gebruik van de ( oude ) touwen met de nodige loos er in braken deze spontaan en ging het bakboordschip verder echter zonder bemanning. De schipper van dit schip spoedde zich naar buiten en rende door het gangboord achter zijn schip aan. Nam een sprong en stond net op zijn achter schip toen ook dat schip aan de grond voer. En even later waren de schepen weer vlot maar het was wel even schrikken .
gr, schier
Re: Woordenschat.
Hallo,Pieter op de Seine bij Le Havre spreekt men van Le Grande Flo ,voor zo.n snelle stijging of vloedstroom binnen enkele minuten enkele meters . gr Wim
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Woordenschat.
En we hebben nog een tijd gehad dat we over de vloed vier scharen pakten in de opvaart; Schaar van Waarde , Schaar van de Zimmerman, schaar van de Noord en de Schaar van den Oude. Doel , Je bleef de zeeboten voor.
Groet Kees.
Groet Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Woordenschat.
In deze Schaar (van de Noord) lagen in 1959 de tonnen niet op hun plaats. Maar wel vrij van de zeeboten. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Woordenschat.
Een schip op het droge is een baken in zee.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Woordenschat.
WIM,
wij hebben 2 keer zo'n Mascaret meegemaakt,1 keer omdat we de sluis aan Tancarville in moesten, naar Le Havre.
de 2e keer te Tancarville, omdat we op de Zeeloods moesten wachten naar Honfleur.
Bijde keren van de sluis opdracht gekregen, om het schip los te gooien, want het werd een flinke van plm. anderhalve meter.
Als die echt, met deze hoogte op je afkomt dan weet je niet, wat je ziet; kompleet een muur! En flinke bokkensprongen met de spits!
Tammo ex "Willem F".
wij hebben 2 keer zo'n Mascaret meegemaakt,1 keer omdat we de sluis aan Tancarville in moesten, naar Le Havre.
de 2e keer te Tancarville, omdat we op de Zeeloods moesten wachten naar Honfleur.
Bijde keren van de sluis opdracht gekregen, om het schip los te gooien, want het werd een flinke van plm. anderhalve meter.
Als die echt, met deze hoogte op je afkomt dan weet je niet, wat je ziet; kompleet een muur! En flinke bokkensprongen met de spits!
Tammo ex "Willem F".