Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Alles over binnenscheepvaart
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Victoire »

Hierboven is al aan de orde geweest dat Schipper Visser met zogeheten "Katwijkers" voer vanuit De Rijp. Een foto van een prachtige vloot van deze schepen laat hierboven goed zien hoe die schepen er uit zagen en wat de kenmerken waren.

De Stichting "de Katwijker Motor" heeft weer een Katwijker (zij zeggen daar de 'Kattukse me-tôr') gerestaureerd en in de vaart gebracht. Een prachtig schip, zou ik zeggen. Zie
www.katwijkermotor.nl

Groeten,

Teun Schermerhorn

PS De opening van de expositie over Schipper Visser in het museum in De Rijp is gepland voor half maart 2009.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik vond vandaag in een verzekeringslijst van de Friesche Mij wat bekende schepen:
Opvallend was dat het verzekerd bedrag (dagwaarde) elk jaar afnam, tenzij er geïnvesteerd werd.
Allemaal tussen 1919 en 1950 verzekerd, inclusief motor.

KOOPHANDEL I - eigenaar Fa S. Visscher in De Rijp.
Schippers: C. Heinis (tot 1923) en daarna H. de Vries (tot 1950). 51 ton.

KOOPHANDEL II - eigenaar Fa S. Visscher in De Rijp.
Schippers: K. Olij (tot 1928), K. van Stelt (tot 1944) en daarna H. Nibbering (tot 1950). 64/62 ton.

KOOPHANDEL III - eigenaar Fa S. Visscher in De Rijp.
Schippers: H. de Vries (tot 1920), K. Veth (tot 1933), C. Zomerdijk (tot 1937), J. Klompmaker (tot 1950). 50/53 ton.

KOOPHANDEL IV - eigenaar Fa S. Visscher in De Rijp.
Schippers: G. Visser Fzn (tot 1929), J. van der Stelt (tot 1950). 67 ton.

KOOPHANDEL V - eigenaar Fa S. Visscher in De Rijp.
Schippers: J. Muller (tot 1920), K. Veth (tot 1921), Marrees (tot 1922), Jb. Muller (tot 1950). 25/26 ton.

KOOPHANDEL VI - eigenaar Fa S. Visscher in De Rijp.
Schippers: J. Fuchs (tot 1920), H. de Vries(tot 1923), J. Stelt (tot 1929), G. Visser Fzn (tot 1938), Klompmaker (tot 1943), C. Zomerdijk (tot 1950) 45/46 ton.

KOOPHANDEL VII - eigenaar Fa S. Visscher in De Rijp. (vanaf 1925)
Schippers: C. Zomerdijk (tot 1943), H. Klompmaker (tot 1950). 28/23 ton.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Victoire »

Gert,

Bedankt voor dit prachtige overzicht. Omdat het archief van het bedrijf vrijwel geheel verloren is gegaan, is het een enorme zoektocht om er achter te komen welke schippers tot wanneer op welke Koophandels hebben gevaren. Dat is nu door dit overzicht opeens geheel duidelijk!

Groeten,

Teun
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Gert Schouwstra »

Ha Teun,

Vandaag plaatste Pieter op het forum een link naar bouwlijst, waarop een schip staat voor schipper Visser in De Rijp.
pieter53 schreef:Juist vandaag op 'Binnenvaarttaal' geplaatst:
Opvallend is het grote aantal paviljoenjachten dat op deze lijst voorkomt. Op 05-12-97 wordt de kiel gelegd voor een dergelijk scheepje, als het bijna een half jaar later van stapel loopt, is het een paviljoentjalkje geworden.
De Westlander die voor dhr. Driehuis op stapel gezet wordt, gaat te water als een Westlandse roefschuit; het paviljoen boeierschip voor Dhr Jongewaard, als paviljoenjacht; de westlander voor 'van Egmond' als roefschip. Uit dit alles blijkt eens te meer dat de 'insiders' het niet zo nauw namen met het benoemen van scheepstypes.
:lol:
De lijst in kwestie.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Victoire »

Hoi Gert,

Ik bedank jou voor de tip en Pieter voor de (link naar) schitterende lijst met schepen op de site van De Binnenvaart. Zo zie je maar weer dat geschiedschrijving nooit eindigt. In het artikel dat ik deze zomer na de tentoonstelling over Schipper Visser schreef, ging ik er nog vanuit dat mijn overgrootvader Simon Visser (1841-1916) zijn eerste schip liet bouwen in 1898 bij Pannevis in Alphen a/d Rijn: een Katwijker van 45 ton, Koophandel de Rijp geheten (later: de Koophandel 1). Een foto van dat schip staat in dit onderwerp afgebeeld (blz 2). Nu blijkt dus dat hij al in 1891 bij Boot in Alphen een paviljoenjacht liet bouwen. De bouw nam slechts 11 (!) weken.

Mij is wel bekend wat een paviljoentjalk is (verhoogd achterdek), maar wat is een paviljoenjacht? Google brengt me als eerste weer naar de site van de Binnenvaart en de woordenlijst daarvan:

~Paviljoenjacht:
soort Paviljoentjalk, mogelijk ook een Paviljoenboeierschip.
Indien de term betrekking heeft op een vrachtscheepje, dan gaat het meestal om een niet al te groot schip, dat er op gebouwd is om de afstand naar naburige steden snel te overbruggen en niet om grote hoeveelheden te transporteren of lange reizen te maken.

Nu nog een fotootje van een paviljoenjacht? Wie o wie?

Groeten,

Teun
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Victoire »

Blijkens een advertentie in de Vaarkrant ziet een (in 1998 gebouwd) paviljoenjacht er zo uit.
Zie https://www.vaarkrant.nl/platbodems-zeil ... -1998.html
Maar was dat ruim 100 jaar eerder ook het geval?

Teun
ElmoA

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door ElmoA »

Hallo,

Ik ben nieuw hier op dit forum en heb met plezier dit draadje gelezen. Wij zijn in het bezit van de Koophandel III, nu Ws. Koophandel. Nu in gebruik als wachtschip voor een zeeverkennersvereniging in Haarlem. We hebben het schip aangekocht van Siem van Ruiten uit Oude Wetering.
Hier een foto van de huidige staat van het schip Afbeelding

En wat data:

* Naam schip: Koophandel
* Voorgaande namen van het schip: Burma, Holland XII, Koophandel III
* Werf van aanbouw: Pannevis te Alphen a/d Rijn
* Bouwjaar: 1925
* Soort: 'Katwijker'
* Lengte: 29,15 m
* Breedte: 5,15 m
* Voortstuwing: DAF 575, 125 PK, diesel
* Maximum laadvermogen: 126,046 ton
* Diepgang bij grootste inzinking: 1,70m
* Diepgang bij ledig schip: 57 cm
* Gewicht ankers en ankerkettingen: 330 Kg
* Meetbrief: 1340 Ingeschreven de: 23 maart 1990 Origineel verloren gegaan.
* Metingskenmerk: HN 1340
* 14KvA Aggregaat 220/380V~

We hebben ook nog fotomateriaal van haar beurtvaarttijd (geladen/laden/lossen, diepliggend, door het ijs varend etc.)
jando
Berichten: 160
Lid geworden op: 27 jan 2009 15:29

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door jando »

Die Koophandel ken ik nog wel van een jaar of 25 terug. Toen heb ik het schip nog zien laden uit het pand st Job. Toen was het schip van van Ruiten en Krijger uit Oude Wetering. Die heet ook Siem ...

Gr Jan
ElmoA

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door ElmoA »

aaah ja, klopt idd. Wij hebben hem van Van Ruiten.

Hier trouwens de url van onze Facebook-pagina, daar staan ook wat oude foto's op.
https://www.facebook.com/profile.php?id= ... 7692241508
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Re: Schipper Visser uit De Rijp (NH) / Koophandel 1 t/m 7

Bericht door Victoire »

er waren verschillende beurtvaart-bedrijven die destijds met schepen voeren met de naam "Koophandel". Deze Koophandel III is voor zover ik weet niet van de Fa Visser uit De Rijp geweest. Grt, Teun Schermerhorn
Plaats reactie