Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Misschien herkent iemand nog wat?

Bericht door Gert Schouwstra »

Afbeelding

Afgelopen week kreeg ik opeens een reactie op bovenstaande foto, die ik in 2006 plaatste en nu nog meer een 'verhaal' krijgt. Dank je wel Peter, je reactie staat hieronder.

Hallo Gert,
Ik denk dat de foto ongeveer in 1971 is genomen bij de Houtribdijk.
Op de grote foto staan twee kranen en een onbekend beunschip. Dat schip ken ik heel goed. Dat is de Cornelis Johannes van NV. C. J. van der Hoeven uit Den Haag. Gebouwd in 1954 bij van der Werf in Deest. Het was toen (heel) even het grootste zelfvarende beunschip van Nederland, groot 1200 ton (later 1126 ton) en 67 x 9,25 x 3,2 mtr. Het was een dubbelschroefs schip met 2 prachtige 4D6 Industries en een mooie accomodatie. Ook voorop kon gewoond worden.

Zijn gehele loopbaan heeft dit schip met dezelfde schipper en machinist gevaren ! Schipper was Huibert J. van Lopik uit Hardinxveld. De machinist was Piet van de Wetering geb. in Sliedrecht en woonachtig in Hardinxveld. Ook aan dek hebben ze tot 1978 maar 3 man gehad waarvan ik me Ad Sterk uit Gorinchem herinner (wat een fantastische kerel was dat !) Ad Sterk heeft later een eigen duwboot gehad tot wel in 2008 denk ik. Deze duwboot heette( hoe kan het ook anders) “Ad”.

Zelf heb ik tot mijn vijfde (tot 1964) op dit schip gewoond, want mijn vader was de machinist Piet, en de schipper mijn opa..... Mijn vader is echt wel “afgestudeerd” op deze Industries....... In dit schip stonden prototypes en in het begin waren er veel problemen met trillingen. Uiteindelijk brachten aluminium zuigers een flinke verbetering. Ook TNO heeft nog veel research aan boord gedaan (o. a. Balansmachine), geen geintje.

Het schip voer veel samen met de schepen vanBoele/ Oosterwijk, maar Van der Hoeven nam ook wel alleen karweien aan. De stoomkraan links is de Karma 1 (volgens mij pas in 1978 gesloopt)
Kleine anekdote, op 6 mei 1970 zat de roef afgeladen vol met baggeraars van diverse pluimage. Midden op het ijsselmeer keken ze hoe Feyenoord Celtic versloeg en de Europacup won. Pa had een antenne geïnstalleerd met prima ontvangst. Als 11 jarig mannetje was ik daar ook bij. Wat een feest werd dat, ouwe, jonge en bier dwars door elkaar.

De Cornelis Johannes was een prachtig beunschip met zeeg, en tot grote hilariteit (en een beetje spot) van veel mede baggeraars hield de bemanning dit schip altijd tiptop in de verf en teer (Ja ook met het keileem varen). “Daar komen ze weer aan met hun “jachie” Het was een prima schip, ook bij slecht weer, met een prachtige machinekamer.

Het gehele bedrijf werd in plm. 1976 verkocht aan Nederhorst. Het begin van het einde......... Het schip heeft nog even met mijn vader Piet als schipper gevaren, maar in plm 1978 is het schip net als de Drechtstad 2 en 3 naar Nigeria gegaan. De Cornelis Johannes is daar tot mijn verdriet gebleven en ligt nu denk wel op de bodem voor Lagos.

Het bedrijf had ook nog 3 zuigers; Bakkenzuiger Hoek van Holland, alleskunner Wiron (met Sulzers van de 2eW.O. onderzeëer O21 !) en profielzuiger Nieuwerkerk), nog drie drijvende elektrische kranen Karma 2 en Karma 3 en Karma 4. Verder ook nog 4 andere beunschepen Helena, Willem Marinus, en later nog de schottelschepen Loren de Jong en Jan Boon. Allen rond de 1050 ton 550 kuub. Er was ook nog een prachtig mooie sleepboot “Margot” (ook met een Industrie) Die drijft ook nog, want ik zag de “Lena” in Venlo (ook op het Forum) als een soort jacht/woonboot. Dat is dus de Margot geweest.

Wie weet is dit interessante info voor anderen op het forum. Zelf weet ik de weg nog niet erg op het forum, daar werk ik aan. Van Boele Oosterwijk is veel bekend, maar van de prachtige firma van der Hoeven uit Den Haag niet veel. Bij Deze ! Als er behoeft aan is kan ik nog wel wat foto’s scannen uit de 60 er en 70 er jaren.

Met vriendelijke groet,
Peter van de Wetering
Hardinxveld-Giessendam
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Bericht door SchipperWillem »

Op de Karma 1 heb ik samen met mijn broer nog weekendwacht gelopen de kraan lag toen ter hoogte van Poortershaven in de Nieuwe Waterweg.
Flauw ligt mij iets bij van de generator die moest blijven draaien om de boel gebruiksklaar te houden, maar ja, al weer even geleden, half 60er jaren vermoed ik.
Ook het onderhoud aan de dukdalven met de lichtopstanden, die op de einden van kribben stonden, was na inschrijving werk van van der Hoeven, die het op zijn beurt weer uitbesteedde aan vader Oosterlee, wetend dat hij de Waterweg van de hoed tot de rand kende.
Vandaar weer de herinnering na het lezen van die naam, wel weer off topic maar ik kan het helaas niet laten!
Groeten, Willem.
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Bericht door ferwerda »

ooit kwam ik op dit forum vanwege mijn zoektocht naar damco en inpoldering oostelijk flevoland,
paar weken terug vond ik iets op de site historische kranten via de passage lobith naar lelystad, alhoewel......
ik kwam 3 benamingen tegen:
flevostad[die wist ik] maar ook leliestad en lelystad.
er waren dus schepen met basalt vanuit duitsland die naar 3 bestemmingen voeren........volgens de papieren, maar uiteindelijk dus lelystad
ik heb een lijst gemaakt met schip en schipper
zou leuk zijn als we daar plaatjes bij kunnen voegen van het schip
lijst van schepen naar flevostad, datum passage lobith vanuit duitsland:
Afbeelding
schepen naar leliestad
Afbeelding
en schepen naar lelystad
Afbeelding

ben benieuwd wat we hierbij terug kunnen vinden
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Bericht door Kapitein Spok »

Van de op 15 juni 1954 genoemde Lis schipper v Megen heb ik een foto naar Harry gestuurd, in de hoop dat de kwaliteit voldoende is.

De Lis is een 38 m spits in de jaren '30 gebouwd te Boom met een 135 pK MWM
Hij was eigendom van de fa Eltink in Mook en mijn oom Gerrit van Meegen was daar schipper op.
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Re: Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Bericht door MdB »

Sleepboot links op de voorgrond lijkt op huidige My Fair Lady
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Bericht door Wrijfhout »

Jenette

Kapitein Spok mailde mij: hij had de naam Lis gelezen:
Op 15 juni 1954 passeerde de Lis schipper v Megen.

v. Meegen is mijn oom en die was schipper op de Lis van Eltink uit Mook.
Een hele mooie in Boom gebouwde spits met een 135 pk MWM.
Toevallig had ik dat schip al eens bij spitsenvaart geplaatst... de latere Carolina van Den Braber.

gr. Harry / Theo

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
ton le poole
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 okt 2009 08:25

Re: Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Bericht door ton le poole »

hallo peter van de wetering,
leuk om over van der hoeven te lezen. eind 1960 kwam van der hoeven naar deventer voor het opspuiten van industrieterrein. de stoomzuiger voor het laden van de bakken lag in veessen. de bakkenzuiger in de voorhaven deventer. de zuiger heette hoek van holland, kapt. roos. Had 2x 400 pk bolnes voor de zuigpompen en 1x 300pk bolnes voor de waterpomp. lier werd door een caterpillar aangedreven. de meeste bakken waren ingehuurd van van den breejen en bout en heetten labor. er waren 2 eigen bakken. er was ook een eigen vrachtscheepje voor het vervoer van kolen en een directievaartuig "snip". ik voer toen in mijn vrije tijd veel met de bakken mee en raakte ook bekend met de sleepboten die ingehuurd waren. later waren er projekten in zwolle en zutphen voor het bedrijf en ik voer veel tussen wilp en zutphen. later kwamen er 2 nieuwe bakken bij: de loren de jong en aart colijn; hadden toen geen eigen voortstuwing. ook had men een pomptussenstation als de pijpleidingtrajecten te lang waren. tot zo ver mijn herinneringen.
m vr gr louis le poole
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Bericht door ferwerda »

@wrijfhout.....
Wrijfhout schreef:Jenette

Kapitein Spok mailde mij: hij had de naam Lis gelezen:


Citaat:
Op 15 juni 1954 passeerde de Lis schipper v Megen.

v. Meegen is mijn oom en die was schipper op de Lis van Eltink uit Mook.
Een hele mooie in Boom gebouwde spits met een 135 pk MWM.

Toevallig had ik dat schip al eens bij spitsenvaart geplaatst... de latere Carolina van Den Braber.

gr. Harry / Theo
ik neem aan dat je even in de war was met de naam :lol:

maar zijn er niet meer mensen die naam en schip herkennen van die lijsten van lelystad??
dan heb ik nog een andere vraag:
er was ook heel veel rijshout nodig voor de dijkbouw,
dat rijshout kwam uit de biesbosch.
zijn daar nog schepen van bekend?

grt ferwerda of greetje of jellie......[kies maar uit!]
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re:

Bericht door Ben »

greetje uit de polder schreef:..... en dan heb ik ook nog een foto/kopie gevonden van de Dr.C.Lely, die voer op harderwijk, niet op elburg
Afbeelding
Kent iemand de levensloop van dit scheepje?
Afbeelding
Bron: gahetna
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Zuiderzeewerken 1932 - schepen gezocht

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik zal eens kijken, mijn oom Piet Flobbe was de kapitein op dit schip. De eigenaar was P. Daalders Aannemingsbedrijf NV in Alkmaar. 43 ton,200 personen. De DR. C. LELY voer vanaf 1952 in vaste dagelijkse lijndienst vanaf Harderwijk op het werkeiland Lelystad. in het weekend lag de boot in Vollenhove, want daar woonde Flobbe toen. In 1953 verhuisde hij met zijn gezin naar het werkeiland waar hij van een keet een woning gebouwd had. Op het eiland woonden meer arbeiders. De huisarts en de dominee waren afkomstig uit een militair strafkamp, want ze waren als dienstweigeraars opgesloten.

Gebouwd in 1890 als schroefstoomschip bij A.A.Wm. van Reede Czn in Papendrecht, 25 ipk, 37,14 x 5,04 - 153 ton.
Naam MEPPEL III, Eigenaar Drentsche Stoomboot Maatschappij in Meppel. Ingezet voor de dienst Meppel-Zaandam, Purmerend en Alkmaar.

In 1902 als MEPPEL III verkocht aan Verschure & Co's Algemeene Binnenlandsche Stoomvaart Maatschappij Amsterdam, waarvan J.G. Koppe directeur was.

In 1926 verkocht aan de Eerste Urker Stoomboot Maatschappij 'Urks Belang', nieuwe naam IDONEA, hermeting op 48 ton. Brandmerk 2040 B DORD 1935. Motor 4 cyl Kromhout gloeikopmotor van 200 pk, waarschijnlijk een type 4M4.

In 1950 uit de vaart en in 1951 over naar NV P. Daalders in Vollenhove als motorschip DR. C. LELY, 37,28 x 5,32 x 1,45 - 43 ton.

In 1958 is de DR C. LELY verkocht aan fa Den Herder te Harderwijk, rond 1960 terechtgekomen bij de Deltawerken in Zeeland. Daarna onbekend.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie