Skûtsjes

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Hans Terpstra uit Warten(a) stuurde me een aantal foto's van het Dorp Grouw

Afbeelding
Het achterschip van het "Dorp Grou". Let op de achterstevenbalk, die naar ondertoe smaller wordt.

Afbeelding
Het achterschip van binnen gezien. De betonnen rand in het achterschip zijn de vullingen tussen de 'bollestal' en de scheepshuid.

Hans schreef onder meer: "Het skûtsje Dorp Grou heeft bij Jelle Talsma in Osingahuizen gelegen.
Nu ligt het op scheepswerf Buitensverlaat bij Drachten. (haiko v/d Werff) waar de restauratie is gestart.
Opmerkelijk is dat de restanten van de bollestal en afvoerpijpjes nog is de kont zitten.
Je kan hier mooi zien dat schepen met bollestal geen patrijspoorten in de kont hebben."

Afbeelding
Zicht op het voorschip.

Afbeelding
restanten van het mastspoor.

Wordt vervolgd.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De tjalk in binnen- en buitenvaart.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Het oogt een beetje raar, als de zaak zo bij het dek afgesneden is.
De glimmende naad geeft aan waar de 'nieuwe kop', die dit skutsje als visserman kreeg, aangezet was.

Maar hier is het verhaal zoals Hans het verwoordde: "Even als geheugensteuntje. Het houten skûtsje AEbelina wat in Earnewald bij het skutsjemuseum is gebouwd, is de voorganger van dit beurt/veerskipke. De opdrachtgever was Pekema uit Grou. Het nieuwe beurtskutsje heeft andere verhoudingen als de gewone vrachtskutsjes. 13.60 bij 3.56. De mast staat op 33% En bij gewone skûtsjes ongeveer op een kwart van voren. De gangboorden waren bij beurtskutsjes ook breder. Er werd wel gezegd dat er een vat in moest kunnen staan.
Er was geen gezin aan boord daarom hoefde er geen achterdek in. Was het nodig dan sliepen ze wel voorin. Een bollestal zeilt prachtig. Je kon rechtop zittend onder de zeilen door naar voren kijken. Nadeel je kon niet te diep laden. Want dan liep het buitenboordwater door de lozingspijpjes naar binnen. Dit te diep laden kwam in de beurt niet veel voor omdat er veel met vaten kisten dozen rollen en degelijke werd gevaren vaak met een laag s.g. Er kon ook nog water via het gangboord in de bollestal komen. Bij de AEbelina zit hier een rand. Die van de achterkant van de roef sierlijk doorgetrokken is naar het boeisel.

Dit schip is in de 20 er jaren verkocht aan Wiggert Amsterdam in Hindelopen. Hij voer hiermee in de beurt Hindeloopen Sneek. Later omgebouwd tot viskotter. Frik Zoutkamp. nieuwe kop. Oude kop laten zitten."

Hoe het voorschip achter deze kop vandaan kwam, tonen de volgende foto's.

Afbeelding

Afbeelding
Ook hier wordt de stevenbalk naar onder toe smaller.


Afbeelding
Aan bakboord langs de stevenbalk omhoog gezien.


Afbeelding
De stuit/het boeghout aan bakboord voor.

Meer informatie op Skûtsjehistorie

Dat was het dan.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Skûtsjes

Bericht door Klaes »

Op verzoek van Harry de Groot (Wrijfhout) om het onderwerp wat ik was begonnen in de rubriek de Tjalk in binnen en buitenvaart hier ook even te plaatsen.

Zoals jullie misschien wel weten hebben wij weer Skûtsjesilen in Friesland, eerst 2 weken SKS en dan nog een week lang IFKS.
De SKS heeft er al bijna een week opzitten.
Nu loopt er zowel op de website van de Leeuwarder Courant als ook in de krant zelf een serie over beschilderingen en andere versieringen op de Skûtsjes.
Deze wou ik hier ook even plaatsen omdat het over dingen van schepen gaat waar je normaal niet zo gauw bij stilstaat.
Aangezien er copyright op de foto's zit zal ik die met een snelkoppeling naar het groot formaat van de foto plaatsen.
Ook zal ik de Friese stukjes tekst in de verhalen even voor jullie vertalen.

Skûtsjesilen uitgelegd: Andreaskruis

Over skûtsjes is veel vastgelegd. Maar waarvoor dienen de verschillende vormen? Wat is de betekenis van de ‘ogen' op de boeg? Klaas Meeter uit Nes (Akkrum) zocht het uit en geeft een eigen toelichting op symboliek, geloof en bijgeloof op het skûtsje.

https://www.lc.nl/images/cci_images/arti ... MHGU.2.jpg
Een Andreaskruis op de blinden van het Grouster skutsje.

Deel 1: het Andreaskruis.

Op de blinden van de roef van een skûtsje kom je ze tegen: het zogeheten Andreaskruis. Oftewel een zandloper of ruitmotief.
Wij hadden dat op onze skûtsjes omdat wij dat mooi vonden zegt Klaas Meeter. Maar wat zoiets nu uiteindelijk betekende dat wisten wij niet.
Hij vroeg destijds zijn vader waarom hij de maalkruizen op de blinden moest schilderen. De legendarische Lodewijk Meeter van het Huizumer skûtsje antwoordde zijn zoon: ,,Het houdt de duivel buiten de roef.'' Sint Andreas is de beschermheilige van zeilers. ,,Dus de zandloper past goed op in schip.''

Het Andreaskruis wordt ook geschilderd op bolders, achter op de giek en op de voor- en achterkant van het helmhout. ,,Het is een symbool dat ook voor voorspoed zorgen zou. Dat schepen die veel van deze kruizen hadden, daar zou het goed mee gaan.
De kleuren van het Andreaskruis zijn meestal rood en wit, maar er worden ook andere kleuren gebruikt. De kruizen worden ook geschilderd op de blinden van boerderijen, voorname buitenplaatsen en het motief komt voor in metselwerk van kerken. ,,Het is het teken van God, die alles ziet en iedereen in de gaten houdt.

Skûtsjesilen uitgelegd: Roerklik

Deel 2: de roerklik

https://www.lc.nl/images/cci_images/arti ... MIMV.3.jpg
De roerklik van de Sneker Pan.

Het mooiste en sierlijkste op een skûtsje is de zogeheten roerklik, aldus Klaas Meeter.
De roerklik (ook wel roerkop of roerhelm genaamd) is fraai versierd met beschilderd houtsnijwerk en is bevestigd op het helmhout. ,,Wij noemden die roerklik ook wel slak.''
Er zijn skûtsjes die de roerklik er tijdens wedstrijden afhalen. De Sneker Pan zeilt de wedstrijden wel met een bewerkte helm. Die is versierd met een groen geschilderde uitgesneden guirlande; ook wel een hoorn des overvloeds. ,,Dat is het symbool van vruchtbaarheid, aldus Meeter. De hoorn is in de Griekse mythologie van de geit Am-althea, de voedster van de god Zeus.

De Pijpster skûtsjes die in Drachten werden gebouwd, hebben vooral afbeeldingen van guirlandes op de roerklikken.
De overvloed wordt uitgebeeld door bloemen en twijgen of een sierlijk blad van de acanthus. Dat staat symbool voor het leven met zijn beproevingen die worden overwonnen.
Er zijn ook roerklikken die een roos als afbeelding hebben. Volgens Meeter gaat het om een wilde roos die bestaat uit vijf hartvormige en aan de rand ingebogen bloembladeren. De rozen kunnen verschillende kleuren hebben, met ieder een betekenis. ,,De rode roos staat voor de martelaren, de witte voor reinheid.''

Wordt vervolgd,

Bron: LC.nl
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Skûtsjes

Bericht door Klaes »

Skûtsjesilen uitgelegd: de ster

https://www.lc.nl/images/cci_images/arti ... N1LC.3.jpg
Alle skutsjes hebben een ster op het zwaard.

NES - Over skûtsjes is veel vastgelegd. Maar waarvoor dienen de verschillende vormen? Wat is de betekenis van de ‘ogen' op de boeg? Klaas Meeter uit Nes (Akkrum) zocht het uit en geeft een eigen toelichting op symboliek, geloof en bijgeloof op het skûtsje.

Deel 3: de ster

Klaas Meeter kijkt tegenwoordig anders naar schepen dan voorheen. Met dochter Anne Marie speurt hij nu naar oude schepen die nog symbolen hebben. Meeter zoekt uit wat de symbolen betekenen, terwijl zijn dochter ze fotografeert. Zo kwamen ze op hun ronde bijvoorbeeld de sterren tegen.
,,Het staat mooi op een schip. Maar dan vraag je je toch af: wat betekent dat eigenlijk, zo'n ster of pentagram. Dat maakt nieuwsgierig.'' De sterren worden vooral aangetroffen op oudere schepen en vrijwel alle SKS-skûtsjes hebben de versiering op de zwaarden staan.

,,Ze worden ook wel ‘druïden-ster' of ‘voet' genoemd.'' Het stelt de ster voor van Bethlehem. Schippers die het symbool aanbrengen, kunnen voorspoed verwachten.
Tijdens de periode dat de Romeinse keizer Constantijn de Grote aan de macht was, werd de ster gebruikt om heidenen te bekeren tot het christendom, vertelt Meeter. De ster wordt dus al eeuwenlang gebruikt en verwijst naar de nieuwe mens of de nieuwe ziel. Vrijmetselaars hebben bijvoorbeeld zo'n pentagram in het logo.

Skûtsjesilen uitgelegd: de driehoek

https://www.lc.nl/images/cci_images/arti ... NBES.3.jpg

Deel 4: de driehoek en de ogen van Freya

Voor zover Klaas Meeter heeft kunnen nagaan is de driehoek één van de oudste symbolen die op schepen voorkomt. Het teken was er al in de tijd van de Germanen. Het stelt de opgang, de hoogste stand en het ondergaan van de zon voor.
Ook dit teken is overgenomen door het christelijk geloof en staat voor de heilige drie-eenheid: de vader, zoon en de heilige geest. ,,Het heeft ook weer te maken met 'voorspoed'. Als je driehoekjes op het schip schilderd, dan zou het je voor de wind gaan.''

De driehoekjes zie je niet veel meer op de skûtsjes. De driehoek wordt nog wel in ere gehouden op oude vissersschepen. Die asymbolen zijn geschilderd op de zogenoemde roerklamp, op de achterkant van het helmhout. En ook als sierschilderwerk, zogenoemd prinswerk, op botters, schouwen, aken, grundel en jollen. De driehoekjes zouden vroeger in witte en rode kleuren op de schepen zijn geschilderd. Later is er de kleur blauw aan toegevoegd, als teken van vaderlandsliefde.

Meeter heeft ook een verklaring waarom Grou en Sneek zo vaak kampioen zijn geworden met het skûtsjesilen. ,,Zij hebben veel van deze oude symbolen op het schip.'' Neem bijvoorbeeld de zogenaamde houten kluisbordjes en de mannetjes op de punt van het schip. ,,Die lijken toch net op de ogen van de godin Freya die ten strijde gaat met aan elke kant een wachter. En de loefbijter fier in de aanslag om ruimte af te dwingen.''

Wordt vervolgd,

Bron: LC.nl
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Skûtsjes

Bericht door Klaes »

Skûtsjesilen uitgelegd: Houtnerf op de kont

https://www.lc.nl/images/cci_images/arti ... KUTSJE.jpg
Leeuwarder skûtsje

Deel 5: houtnerf en lindeboom

Op de kont van veel skûtsjes is de achterspiegel rondom de patrijspoorten anders van kleur. Zo is bij het verbouwde Leeuwarder skûtsje duidelijk te zien dat de spiegel bruin van kleur is en een houtnerf heeft. ,,Het geeft de overgang aan van eikenhouten naar ijzeren schepen'', vertelt Klaas Meeter. Zo hadden de eerste ijzeren tjalken een houten achterspiegel, en ook een houten voorsteven. Maar eikenhout en ijzer verdragen elkaar niet. IJzer gaat roesten en het eikenhout slaat zwart uit en gaat rotten. De schepen die van hout en van ijzer waren gemaakt, waren dan ook zeldzaam. ,,Ik heb als kind één zo'n schip gezien. Dat was half gezonken en lag in de Potmarge te Leeuwarden.''

Het is ook mooi om te zien dat op verschillende skûtsjes de zogenoemde stagputting (een aan dek verankerd oog waaraan het want wordt bevestigd) op de voorsteven in stand wordt gehouden, vindt Meeter. Het uiteinde van de stagputting is veelal voorzien van het motief van een lindeblad.
Lindebladeren komen ook voor op onder meer de uiteinden van de scharnieren van het durksluik (vooronderluik). ,,Voor zover ik weet, was de lindeboom in de Germaanse tijd een heilige boom.'' De boom zou zijn gewijd aan Freya. Zij is de godin van de liefde en vruchtbaarheid.
Het is ook een beschermboom. Zo gaf Karel de Grote indertijd het bevel om in iedere stad of dorp een linde te planten. Linden waren tevens het symbool van het vrije grondbezit.

Bron: LC.nl
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Skûtsjes

Bericht door karelzijpe »

Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Skûtsjes

Bericht door Klaes »

Skûtsjesilen uitgelegd: (On)geluk

https://www.lc.nl/images/cci_images/arti ... NSCB.3.jpg
Foto: Het Huizumer skûtsje van Lodewijk Meeter ging in 1953 om. ''Mijn vader had de blinden niet geplaatst. Zou dat er wat mee te maken hebben?"

Over skûtsjes is veel vastgelegd. Maar waarvoor dienen de verschillende vormen? Wat is de betekenis van de ‘ogen' op de boeg? Klaas Meeter uit Nes (Akkrum) zocht het uit en geeft een eigen toelichting op symboliek, geloof en bijgeloof op het skûtsje.

Deel 6: (On)geluk

Skûtsjes zijn tegenwoordig racemonsters. Schepen zijn doormidden gezaagd, ingekort, voorzien nanocoating en katoenen zeilen zijn ingeruild voor dacron. ,,Maar je moet niet te veel met een skûtsje om knoeien, anders kun je wel eens in de problemen komen'', denkt Klaas Meeter.

Veel schepen hebben ze niet meer, maar zo hoort een vlaggenstokhouder van oorsprong wel op een skûtsje. De meeste waren fraai bewerkt.
Het Grouster skûtsje heeft nog haalringen/ogen en de kikkert op de achtersteven van de kont. Ze zijn opvallend rood geverfd. Deze ringen of ogen werden gebruikt om het roer omhoog te kunnen halen met een zogenoemde klaploper (kleine takel om een grotere trekkracht uit te kunnen oefenen).

Tralieroosters komen ook nog sporadisch voor op de skûtsjes. De roosters, geschilderd in de kleuren rood-wit of zwart-wit, dienden ter bescherming van het glaswerk in de luiken tijdens het laden en lossen. ,,Maar het diende ook als bescherming tegen ondeugende jeugd.'' Deze gooiden soms bij bruggen en smalle doorvaarten in steden en dorpen met stenen naar de skûtsjes.

Bron: LC.nl
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Skûtsjes

Bericht door Klaes »

Skûtsjesilen uitgelegd: Schipperspet

Over skûtsjes is veel vastgelegd. Maar waarvoor dienen de verschillende vormen? Wat is de betekenis van de ‘ogen' op de boeg?
Klaas Meeter uit Nes (Akkrum) zocht het uit en geeft een eigen toelichting op symboliek, geloof en bijgeloof op het skûtsje.

https://www.lc.nl/images/cci_images/arti ... O49D.3.jpg
Foto: Boer Ekke Atsma uit Elahuizen draagt altijd een schipperspet met daarop een Friese vlag.

Deel 7: Schipperspet

Waar zijn ze gebleven, de fraaie schipperspetten? Klaas Meeter wil ze graag weer onder de aandacht brengen. Hij vindt de moderne caps maar niets. ,,Het kan toch eigenlijk niet: die petjes met opschriften van bijvoorbeeld bekende sportmerken.'' Meeter ziet het liefst, uit respect voor de voorouders ,,die hun te barsten gewerkt hebben'', een herintroductie van de schipperspet.

Zo droeg Tjitte Jans Brouwer steevast een pet met daar op het embleem van een Friese vlag, afgezet met twee takjes eikenbladeren. Het is het symbool van Friesland dat krachtig en eervol wordt uitgedragen. En de eikenbladeren en takken op de pet staan voor kracht en doorzettingsvermorgen.

Schipperspetten hebben meer versierselen, zoals het anker. Dat staat voor hoop en standvastigheid. Een dergelijke pet werd gedragen door Lodewijk Meeter, de vader van Klaas. Een reddingsboei is een teken van hoop, maar ook geborgenheid en liefde die elke crisis kan overwinnen. Eildert Meeter, de pake van Klaas, droeg altijd een pet met die versierselen.

Er zijn ook petten met een Fries en Nederlands vlaggetje met aan weerszijden een gebogen lauwertak. Deze symbolen vertolken de overwinning van het samengaan van Friesland met Nederland. De lauwertak is het teken van reinheid en overwinning.

De originele Friese schipperspet komt uit Sneek, zegt Meeter. Dat is een met de hand gemaakte pet, van ‘laken' met een dubbel koord en eikenloof motief op de rand.

Bron: LC.nl
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Skûtsjes

Bericht door Klaes »

Skûtsjesilen uitgelegd: wriuwbongel en kwarksek

https://www.lc.nl/images/cci_images/arti ... utsje2.jpg
Foto: Het voordek van een skûtsje met daarop twee kleuren verf. Van oudsher lagen daar de dekkleden, wriuwbongels en kwarksekken. Foto Anne-Marie Meeter

Over skûtsjes is veel vastgelegd. Maar waarvoor dienen de verschillende vormen? Wat is de betekenis van de ‘ogen' op de boeg?
Klaas Meeter uit Nes (Akkrum) zocht het uit en geeft een eigen toelichting op symboliek, geloof en bijgeloof op het skûtsje.

Deel 8: Kleuren op het dek

Wie ziet er nou niet graag een mooi en goed onderhouden skûtsje? ,,Onderhoudt is erg belangrijk, als je wilt dat je schip er mooi bij ligt, weet Klaas Meeter als geen ander. Hij heeft heel wat uurtjes lopen klussen aan verscheidene skûtsjes. ,,Ik heb er ook heel wat verf opgesmeerd.''
De traditie wil dat de bemanningen en vrijwilligers van de skûtsjes tijdens de wintermaanden in hun vrije tijd klussen aan de schepen. De schepen liggen dan her en der in Friesland op de wal.

Jaarlijks moet er altijd wel wat in de verf worden gezet, zoals bijvoorbeeld het onderwaterschip, maar ook het dek. De meeste dekken hebben een kleur. ,,Maar dat is niet altijd zo geweest.'' Een rand op het voor- en achterdek was destijds anders van kleur. Evenals een gedeelte onder de lieren en naast de mastkoker.

,,De dekken werden toendertijd in de teer gezet'', legt Meeter uit. De zeilkleden, wriuwbongels (gevlochten langwerpig samengeknoopt touw dat gebruikt werd als stootwil), kwarksekken (een rond stootwil van gevlochten touw met daarin kurk) en touwen bleven dan aan het teer kleven. Maar dat gebeurde niet op die delen van het dek die waren ingesmeerd met verf. Bij houten skûtsjes werd lak, lijnolie of peut gebruikt.

Een van de SKS-schepen met twee kleuren op het dek is het Huizumer skûtsje. Er zijn de kleuren grijs en rood gebruikt. ,,Maar ik denk dat de meesten niet eens meer weten waarom hun dekken twee kleuren hebben.''

Bron: LC.nl
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Skûtsjes

Bericht door Klaes »

Skûtsjesilen uitgelegd: de schipperstrui

https://www.lc.nl/images/cci_images/arti ... OF3C.3.jpg
Ate Dijkstra draagt altijd schipperstruien.

Over skûtsjes is veel vastgelegd. Maar waarvoor dienen de verschillende vormen? Wat is de betekenis van de ‘ogen' op de boeg? Klaas Meeter uit Nes (Akkrum) zocht het uit en geeft een eigen toelichting op symboliek, geloof en bijgeloof op het skûtsje.

Deel 9: De schipperstrui.

Tegenwoordig dragen skûtsjeschippers en bemanning comfortabele regenpakken en andere sportkleding van hoogwaardige kwaliteit. Maar schippers van weleer droegen wollen truien.
,,Je ziet eigenlijk geen schippers meer die truien dragen'', zegt Klaas Meeter. Een beetje spijtig is dat wel, vindt hij. ,,Want een schipperstrui was er eigenlijk ook voor om de drager ervan te beschermen tegen onheil.''
Schipperstruien werden voorzien van een ruit op de borst. Dit stelde het oog van God voor. Ook bestond het patroon wel uit een aantal ruiten, zogenoemde toverknopen. Ook wel ruitkruis of Tau-kruis genaamd. Het stelt het symbool van de eeuwigheid voor. De ruiten en kruisen beschermden de schippers in vreemde havens tegen onheil.

De truien met de verschillende patronen dienden ook ter identificatie. Dorpen en steden langs de kust - zoals Wierum en Paesens-Moddergat - hadden veelal hun eigen breipatronen. Zo kon gemakkelijk worden herleid waar drenkelingen vandaan kwamen.
De 83-jarige Ate Dijkstra draagt vrijwel zijn leven lang al schippers-truien. Hij heeft nog een oude trui, met een ruitkruis op de borst. ,,Die is wel 35 jaar oud. Dat is er nog één met zeemleer onder de armen.'' De trui, waarschijnlijk in Engeland gemaakt, is waterafstotend en warm. Hij draagt hem nog heel zelden.
Dijkstra woont op een schip aan de Emmakade in Leeuwarden en verkoopt altijd SKS-wimpels voor het Huizumer skûtsje.
De schipperstrui die hij tegenwoordig vaak draagt, is voorzien van het logo van ‘zijn' skûtsje. ,,Deze trui is lang zo goed niet als die oude, maar hij zit zo lekker.''

Bron: LC.nl
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Plaats reactie