Skûtsjes

Alles over binnenscheepvaart
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Skûtsjes

Bericht door ferwerda »

tijdens mijn zoektocht in de stamboom was ik op zoek naar het tjalkje/skutsje waar mijn moeder in 1920 op geboren is, het lag aan de oostersingel. vond via google dit op de site van scheepswerf:

Leeuwarden - De Roos en Van der Meijden

Op 3 oktober 1911 verhuurde Johannes en Jan weer een op de werf gebouwd nieuw staalijzeren roefschip met zeil, treil en volledige scheepsinventaris voor 10 jaar aan schipper Rienk Lieuwes van der Veen uit Terhorne. Dit schip was net gemeten [L 1271 N] en had een laadvermogen van 30,057 scheepston met afmetingen van 17,19 m bij 3,65 m. Het kreeg dezelfde illustere naam als het eerdere schip van Van der Veen, ‘Landmans Welvaren’. Het ‘leasebedrag’ was nu voor een circa 3 ton zwaarder schip fl. 1.000,-. De aflossing bleef fl. 100,- per jaar. De reden van de lagere prijs is niet bekend. Ook dit huurtermijn zou de schipper niet uitdienen. Nog geen vijf jaar later, in 1915, kocht hij van de Gebroeders Roorda van ‘De Piip’ in Drachten het schip ‘De Jonge Pieter’ (19,74 m x 3,71 m) dat later als ‘Gerben van Manen’ voor Heerenveen vele kampioenschappen in de SKS-vloot zou winnen.
Het eerdere schip van Van der Veen werd al snel doorverhuurd aan carrouselhouder Jacobus Walon uit Leeuwarden. Hij huurde op 23 oktober 1911 het staalijzeren roefschip ‘Landmans Welvaren’ [L 922 N] met zeil, treil en volledige scheepsinventaris voor 14 jaar. De huurprijs voor dit schip kostte hem fl. 1.400,-
is er iemand die weet hoe dat skutsje nu heet of en nog bestaat?
vooral foto's zouden helemaal geweldig zijn!
ik weet dat mijn moeder nog in het tuig gelopen heeft en dat ze idd. met kermissen rondvoeren
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Skûtsjes

Bericht door pieter53 »

Skûtsje historie geeft:

L 1271 N 1911 Landmans Welvaren Leeuwarden, Johannes de Roos en Jan van der Meijden (E.R.) Leeuwarden, Johannes de Roos en Jan van der Meijden ('De Hoop')
Huidige eigenaar: Jacob Huisman te Harlingen ('Oan't Moarn')

Voor L992N kom ik alleen een praam gebouwd in Franeker tegen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mbs-christina
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 okt 2010 11:52

Re: Skûtsjes

Bericht door mbs-christina »

volgens mij is dit schip bijna iedere avond te zien in de weersverwachting bij omropfryslan en ligt het bij piet paulusma achterhuis

vr groet
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Skûtsjes

Bericht door ferwerda »

hoi pieter
op de site van jakob huisman staat vermeld:
Het skûtsje “Oant Moarn” is gebouwd in het jaar 1916.
dus dat roefscheepje kan het niet zijn.
op de site roos en v.d. meijden begint het verhaal zo:

Op deze werf zien we dat voor het eerst in 1905. Schipper Rienk Lieuwes van der Veen uit Terhorne huurt het tjalkschip ‘Landmans Welvaren’ [L 922 N]. Dit skûtsje was op 20 oktober 1905 gemeten en had met afmetingen van 14,91 m lang en 3,37 m breed, een laadvermogen van 27,027 scheepston. Van der Veen ging een huurcontract aan voor 15 jaar. De totale huurprijs van fl. 1.475,- moest in jaarlijkse termijnen van fl. 100,- worden afbetaald. De schipper voer ‘op ‘e skea’, voor eigen risico, en met een bij elke aflossing groeiend eigendom. Indien na afloop van het huurcontract aan alle contractuele verplichtingen was voldaan, kon Van der Veen het schip voor fl. 1,- overnemen. Deze manier van aflossing kom je in tal van aktes tegen en elke keer kon de desbetreffende schipper het schip aan het eind van de huurperiode voor fl. 1,- overnemen.



Zes jaar nadat deze schipper al een schip van deze werf had afgenomen, komt hij weer op de werf. Op 3 oktober 1911 verhuurde Johannes en Jan weer een op de werf gebouwd nieuw staalijzeren roefschip met zeil, treil en volledige scheepsinventaris voor 10 jaar aan schipper Rienk Lieuwes van der Veen uit Terhorne. Dit schip was net gemeten [L 1271 N] en had een laadvermogen van 30,057 scheepston met afmetingen van 17,19 m bij 3,65 m. Het kreeg dezelfde illustere naam als het eerdere schip van Van der Veen, ‘Landmans Welvaren’. Het ‘leasebedrag’ was nu voor een circa 3 ton zwaarder schip fl. 1.000,-. De aflossing bleef fl. 100,- per jaar. De reden van de lagere prijs is niet bekend. Ook dit huurtermijn zou de schipper niet uitdienen. Nog geen vijf jaar later, in 1915, kocht hij van de Gebroeders Roorda van ‘De Piip’ in Drachten het schip ‘De Jonge Pieter’ (19,74 m x 3,71 m) dat later als ‘Gerben van Manen’ voor Heerenveen vele kampioenschappen in de SKS-vloot zou winnen.
Het eerdere schip van Van der Veen werd al snel doorverhuurd aan carrouselhouder Jacobus Walom uit Leeuwarden. Hij huurde op 23 oktober 1911 het staalijzeren roefschip ‘Landmans Welvaren’ [L 922 N] met zeil, treil en volledige scheepsinventaris voor 14 jaar. De huurprijs voor dit schip kostte hem fl. 1.400,-.

dus dan kan het niet de oant moarn zijn

en die link een praam werkt niet [bij mij?]
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Skûtsjes

Bericht door pieter53 »

Meetbrief L922N.
Foutje van mij. Ik zocht op L992 i.p.v. L922.
Ik was gisteren een beetje erg van slag geloof ik.
Het scheepje wordt verder niet meer in de liggers genoemd (tenminste niet onder die werf), wat als het werkelijk een kermisschuitje geworden is, ook niet verwonderlijk genoemd kan worden.
Er is helaas geen brandmerk bekend.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Skûtsjes

Bericht door ferwerda »

jammer, maar wie weet is er toch ergens nog iemand die het kent uit vroegere tijden
hij werd natuurlijk wel als vrachtschip gebruikt voor het vervoer van de carrousel en er zal toch ook een latere huurder/eigenaar geweest moeten zijn
en stom dat je zulke dingen pas interressant gaat vinden als je ouder wordt
maar in ieder geval bedankt
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Skûtsjes

Bericht door pieter53 »

Volgens mij heb je niet vertelt wie de schipper van het scheepje was of was dat de genoemde J Walom en hoe het toen heette.
Je kan eens gaan zoeken in krantenarchieven, daar stond de komst van de kermisschuit meestal wel in vermeld. Dat kan misschien iets vertellen over in welke plaatsen je foto's moet gaan zoeken.
Er zijn immers een toenemend aantal (dorps)gemeenschappen, die verzamelingen oude foto's en prentbriefkaarten aanleggen en de komst van de kermisschuit was meestal toch wel een gebeurtenis wat een kiekje waard was.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Skûtsjes

Bericht door ferwerda »

oh....die jakob walon [ niet met een m zoals er beschreven staat] was de huurder in 1911 en dat voor 14 jaar en hij was de broer van mijn opa, mijn moeder is daaraan boord geboren in 1920 toen ze in l'warden lagen aan de oostersingel, mijn opa had een slajut, heb al de beeldbank leeuwarden en tresoar doorgezocht op foto's maar niets met iets van 'n naam in de beschrijving, ik zal nog eens de aktes van de burgelijke stand van allefriezen.nl doorlezen, want er waren meer kinderen in dat gezin....
mijn moeder, haar zus en broer leven niet meer dus ff vragen is er niet meer bij.
en ik ben niet in de situatie dat ik naar friesland ga en in die oude boeken duik
[wat ik bere graag zou willen]
maar ze woonden er met een hele familie op:

wat ik heb gevonden in een stamboom:

Jacobus (Kobus) Walon, orgeldraaier, koopman in parapluies en kermisreiziger (liedjes met orgel), later exploitant carroussel/schipper, geboren op 02 10 1864 te Joure (gezindte: RK),RAF Notariële archieven; 1911 Leeuwarden, notaris A. van Giffen
Inv. nr. 078155 repertoire nr. 1135 d.d. 23 oktober 1911
Huurcontract, Betreft de verhuur van het roefschip Landmans Welvaren
Johannes Jans de Roos te Leeuwarden, verhuurder
Jan van der Meyden te Leeuwarden, verhuurder
Jacobus Walom te Leeuwarden, huurder.


Theodorus Jacobus (Dorus) Walon, bediende draaimolen, schipper, los sjouwerman, kermisexploitant (Kop van Jut)en los sjouwerman, parapluverkoper, geboren op 28 09 1889 om 10.00 uur te Joure (gezindte:Rk , 25 08 1913 bediende in een draaimolen (geb.zoon J.T.Walon)
22 11 1913 schipper domicilie te Leeuwarden (huw.akte Walon/Meester)
1913 1922 kermisreiziger met een kop van Jut
08 02 1916 schipper te Leeuwarden (geb. neef Th. vd Walt, Lwd)
09 02 1920 schipper te Leeuwarden (geb. neef Joost Walon, Lwd)
24 12 1920 arbeider wonende a/b schip Oostersingel (geb.dochter M.A.)
11 04 1921 arbeider te Leeuwarden (geb. neef Th. vd Walt, Lwd)
28 06 1921 arbeider te Leeuwarden (geb. nicht G.I. Walon, Lwd)

Maria Anna (Marianne) Walon, geboren op 24 12 1920 om 10.00 uur te Leeuwarden, geboren "aan boord oostersingel", [ dit was mijn moeder dus] en zij vertelde dat ze als kind in het tuig liep om het schip te trekken
en nu maar verder zoeken....
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Skûtsjes

Bericht door pieter53 »

Bekende familie in de kermiswereld zie ik :D
Afbeelding
De Friese Koerier van 9 maart 1960.

Zoek eens naar kermis en walon in oude kranten, als je dat nog niet gedaan hebt of
neem eens contact op met kermishistorie.nl,
misschien kom je dan op een spoor wat iets oplevert.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Skûtsjes

Bericht door ferwerda »

thanx....ja beruchte afkomst als schipperskind, hé :lol:
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
Plaats reactie