Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
k-k

Re: Wie weet?

Bericht door k-k » 01 jul 2019 11:45

Kees, Ik "struikel" over diezelfde dingen. Zouden ze in de oude sluis van Vlissingen hebben kunnen staan? Opdat er te allen tijde t.b.v. de marine geschut zou kunnen worden? Ja, ik roep maar iets. Had gedacht dat Kees het zo even oplepelde. Er was vroeger ook nog een Marinesluis. Gr. Klaas.

Kees Keijzer

Bericht door Kees Keijzer » 01 jul 2019 12:35

Aan ons voorgeslcht kunnen we het niet meer vragen, die hebben het kunnen zien hoe het was.
Maar misschien komt hetnog boven borrelen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

reinaart

Bericht door reinaart » 01 jul 2019 12:46

Hartelijk dank heren voor het meedenken. Vlissingen is mijns inziens uitgesloten, ik heb hier voldoende oude foto's van. Het is ook best mogelijk dat de foto niet in Nederland gemaakt is (Frankrijk of misschien zelfs Denemarken). Voor acties op de Schelde (1944) werd door de Linsen meestal de haven van Burghsluis (Schouwen-Duiveland) gebruikt. Maar hier was dan weer, ondanks de misleidende naam, geen sluis. In het volgende verhaal duikt de naam Poortershaven nogal eens op :

http://vestinghellevoetsluis.nl/index.php/vestingwerken-voorne/militaria/148-zware-explosie-te-hellevoetsluis-27-12-1944

Groet,

Arjan

k-k

Bericht door k-k » 01 jul 2019 13:11

Arjan, Zover ik weet was er in Poortershaven geen sluis. Die van Hellevoetsluis heeft een andere omgeving. Zit nog eens naar de foto te kijken en het lijkt net of er op de achtergrond langs het sluispersoneel een brug zichtbaar is. Misschien dat het nog boven water komt. Gr. Klaas.

karelzijpe

Bericht door karelzijpe » 01 jul 2019 16:40

Ergens komt het mij bekend voor, maar vaag....... Toch niet Nieuwesluis ( Heenvliet) ? Voornsche kanaal, Brielse Maas.?

Poortershaven ( Hoek v Holland/Maassluis) was een munitie-depot. Hellevoetsluis Marinehaven.

Karel

Arie

Bericht door Arie » 01 jul 2019 17:30

karelzijpe schreef:
01 jul 2019 16:40
Ergens komt het mij bekend voor, maar vaag....... Toch niet Nieuwesluis ( Heenvliet) ? Voornsche kanaal, Brielse Maas.?

Poortershaven ( Hoek v Holland/Maassluis) was een munitie-depot. Hellevoetsluis Marinehaven.

Karel
Nieuwesluis denk ik ook niet, want ik mis de brug, over het buitenhoofd was een brug in twee delen welke goed te zien is op een foto.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/146488/V ... ieuwesluis

Gr. Arie
Hou de vaart er in.

Kees Keijzer

Bericht door Kees Keijzer » 01 jul 2019 17:35

Nieuwesluis is het niet en Poortershaven was een private ertsoverslaghaven van van de Poorter Toen dat failliet ging werd het een marinehaven en de Duitsers maakten er dankbaar gebruik van tijdens de bezetting, veel gebombardeerd in die jaren. zoek maar eens op Google..
Groet, Kees.
Afbeelding

k-k

Bericht door k-k » 01 jul 2019 18:35

Mijn eerste gedachte was ergens in het Kanaal door Zuid Beveland. Kanaal door Walcheren heeft ook dat model sluizen (Veere). Hoe de Vlissingse kant vroeger was weet ik niet. Beetje dubbel. Voel je je zachtjesaan oud, maar ben je weer niet oud genoeg om het gelijk te herkennen. Gr. Klaas.

reinaart

Bericht door reinaart » 01 jul 2019 20:16

Hallo Klaas, hierbij een stel plaatjes die ik heb kunnen vinden. Vlissingen kleine sluis naar Vissershaven (gezien vanaf de Vissershaven) :

Afbeelding

Vooroorlogse foto's van de sluis bij de ingang van het kanaal door Walcheren. De sluis is in 1944 wel beschadigd en na de oorlog hersteld :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Grote sluis Veere 1940, kleine valt net buiten beeld :

Afbeelding

Marine Fährprähme Veere 1944 :

Afbeelding

Sluizen Veere vijftiger jaren :

Afbeelding

Groet,

Arjan

Kees Keijzer

Bericht door Kees Keijzer » 01 jul 2019 21:18

Mooie foto's van Walcheren, zo kan ik het me nog herinneren. Op de laatste foto binnen Veere op de achtergrond caisson bouw voor het dijkherstel na de ramp van 1953?
Groet, Kees.
Afbeelding

Plaats reactie