Re: Wie weet?
Geplaatst: 23 okt 2018 19:41
Kan het zijn dat er een bijdrage is verwijderd?
Ik meende gisterenavond voor het slapen gaan nog iets gelezen te hebben over tegenstellingen tussen theoretisch en praktisch opgeleide mensen.
Laat duidelijk zijn dat ik nog steeds en altijd al van mening ben geweest, dat beide vormen van kennis noodzakelijk zijn en elkaar moeten aanvullen om tot goede resultaten te komen..
Het miskennen van één van beiden, leidt uiteindelijk tot niets. Maar ook hier is het vinden van de gouden middenweg kennelijk niet mogelijk.
In mijn vakgebied, sluizen, stuwen en waterhuishouding werd tot de jaren tachtig veel te veel blindgestaard op plaatselijke praktijkkennis. Er was nauwelijks begrip voor het grote geheel, Het was echt: Ieder voor zich en elke sluis een koninkrijkje met een sluismeester als koning. Aan een theoretische onderbouwing van hetgeen in de praktijk werd waargenomen was echt geen behoefte.
Net als voor een binnenschipper heeft het tot in de jaren tachtig geduurd voordat er iets van diploma's of vaarbewijzen verplicht werd.
Van lieverlede ontdekten zowel de mensen op de sluis als de ingenieurs bij de dienst verkeerskunde en sluizen den stuwen dat we elkaar konden aanvullen.
Helaas is men daar nu dermate in doorgeschoten dat lokale aanwezigheid en praktijkkennis niet meer gevraagd wordt en inmiddels ook nauwelijks nog voorhanden is. En als er nog iemand uit de praktijk iets aandraagt, wordt daar niet naar geluisterd.
Ik hoopte en verwachtte dat de Onderzoeksraad voor de veiligheid in zijn onderzoek naar het stuwongeluk in Grave hier ook aandacht zou besteden. H het is een feit dat de schade groter is geworden dan nodig was geweest. Met name het Maas Waalkanaal is onnodig ver leeggelopen.
Dat feit is gemeld.
Maar dat dit een gevolg is van het ontbreken van lokale kennis tot in de hoogste regionen van de diens, daarover wordt geen woord gerept.
En dat is jammer want dit leidt overal in het land tot steeds grotere problemen, die de samenleving handen vol geld kosten, maar waar de politiek niet van wil weten.
Ik meende gisterenavond voor het slapen gaan nog iets gelezen te hebben over tegenstellingen tussen theoretisch en praktisch opgeleide mensen.
Laat duidelijk zijn dat ik nog steeds en altijd al van mening ben geweest, dat beide vormen van kennis noodzakelijk zijn en elkaar moeten aanvullen om tot goede resultaten te komen..
Het miskennen van één van beiden, leidt uiteindelijk tot niets. Maar ook hier is het vinden van de gouden middenweg kennelijk niet mogelijk.
In mijn vakgebied, sluizen, stuwen en waterhuishouding werd tot de jaren tachtig veel te veel blindgestaard op plaatselijke praktijkkennis. Er was nauwelijks begrip voor het grote geheel, Het was echt: Ieder voor zich en elke sluis een koninkrijkje met een sluismeester als koning. Aan een theoretische onderbouwing van hetgeen in de praktijk werd waargenomen was echt geen behoefte.
Net als voor een binnenschipper heeft het tot in de jaren tachtig geduurd voordat er iets van diploma's of vaarbewijzen verplicht werd.
Van lieverlede ontdekten zowel de mensen op de sluis als de ingenieurs bij de dienst verkeerskunde en sluizen den stuwen dat we elkaar konden aanvullen.
Helaas is men daar nu dermate in doorgeschoten dat lokale aanwezigheid en praktijkkennis niet meer gevraagd wordt en inmiddels ook nauwelijks nog voorhanden is. En als er nog iemand uit de praktijk iets aandraagt, wordt daar niet naar geluisterd.
Ik hoopte en verwachtte dat de Onderzoeksraad voor de veiligheid in zijn onderzoek naar het stuwongeluk in Grave hier ook aandacht zou besteden. H het is een feit dat de schade groter is geworden dan nodig was geweest. Met name het Maas Waalkanaal is onnodig ver leeggelopen.
Dat feit is gemeld.
Maar dat dit een gevolg is van het ontbreken van lokale kennis tot in de hoogste regionen van de diens, daarover wordt geen woord gerept.
En dat is jammer want dit leidt overal in het land tot steeds grotere problemen, die de samenleving handen vol geld kosten, maar waar de politiek niet van wil weten.