Pagina 358 van 620

Re: Wie weet?

Geplaatst: 28 jun 2018 17:56
door ossebaar.j
Ik denk dat je er goed aan doet om de keerkoppeling te demonteren ,en dan op een werkbank de gehele koppeling te demonteren en schoonmaken . Als de remvoering of de ferodoplaten lang vast hebben gezeten dan gaan ze kleven , en zullen hun werk niet meer doen . Als je de gehele koppeling in kleine parten demonteert en documenteerd , dan kun je de ferrodo platen misschien bij een remvoerings specialist laten vervangen . Ga dan met een complete schijf bij de specialist langs , voor expertice .
Als er bouten of moeren niet los gaan ,deze een aantal malen/weken met kruipolie behandelen , en alles met beleid en voorzichtigheid . Pas ook op dat je waarschijnlijk gereedschap met een afwijkende maatvoering moet gebruiken ,( engelse duimen/witword draad /of amerikaans . )

Re: Wie weet?

Geplaatst: 28 jun 2018 18:05
door Tim76
Je mag hopen dat de reverse-chain nog heel is. Die alleen is al een halve nieuwe koppeling... :cry: :cry: Maar de boot ging gewoon achteruit, als 'ie gebroken zou zijn dan was dat niet het geval. En de olie aan de peilstok is schoon, geen troebele soep of roestige deeltjes. Dat geeft de burger weer moed :wink:

Ik vrees dat zelf uit elkaar halen de enige optie is die overblijft. Ik heb er een beetje schrik van, want ik zoiets nog nooit gedaan (dus ik denk dat ik het wel kan, zei Pipi Langkous er nog achteraan) maar ooit moet er een eerste keer zijn. Volgende week woensdag ben ik een dagje vrij, eens zien of onze motormuis op de museumwerf dan tijd heeft om mij daarbij te helpen... 8)

Groeten van Tim

Re: Wie weet?

Geplaatst: 28 jun 2018 18:59
door Gert Schouwstra
Tim, HIER staat een fotoserie van het uit elkaar halen.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 28 jun 2018 23:12
door klipper
Hier, nog een tip voor mensen die met een oude mechaniesche koppeling varen, jaren geleden met een oude koppeling gevaren. De oude koppeling lekte nogal, ik kreeg echter de gouden tip ,om bij het kardan vet ongeveer 2 busjes groene zeep te doen. Het mensel warm maken en koppeling vullen. Resultaat lekkage stop en geen slippende remband meer. Jaren intensief mee gevaren,een platte portemonaie maakt vindingrijk.!!. Gr

Re: Wie weet?

Geplaatst: 29 jun 2018 09:43
door Gert Schouwstra
Sorry Tim, ik zie dat mijn link naar de fotoserie niet goed werkt. De ZF BW 6 is heel veel geleverd in combinatie met de oudere types Bukh DV10 en DV20, maar ook wel achter Ford Watermota bezinemotoren.
Later is dit type opgevolgd door de ZF BW7. Daarvan is HIER het onderdelenboek te zien, met de schetsen. Ze lijken wel op elkaar. En Bakker kent inderdaad deze koppeling en heeft nog veel onderdelen.
En nu ik even doorzoek, herinner ik mij dat de complete handleiding van de koppeling natuurlijk in het work shop manual van Bukh moet staan. Dat is een groot bestand 60 Mb. Het is al weer ruim 30 jaar geleden dat ik in dit soort motortjes sleutelde. (iiiieks, ik wordt ook oud) Als je even doorzoekt vind je misschien ook nog wel een Nederlandse handleiding.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 04 jul 2018 22:10
door Soulfly
pieter53 schreef: 27 jun 2018 18:38 De werking is o.a. beschreven in het boek oliemotoren van Noorlander.
Verder is het allemaal niet zo moeilijk, maar als er zaken ernstig versleten zijn wordt het een ander verhaal.

brevo keerkoppeling a151mage2 Kopie.jpg
Bron: Oliemotoren, G Noorlander 5de druk Uitgeverij Born Assen.

Er zit een stelmechanisme (dat ding tussen de schuifbus en de koppelingsplaten)(Links van de letter A) voor de koppelingshefboompjes f
en er zit een stelmechanisme voor het klemmen van de remband.
Die twee moeten goed op elkaar afgestemd zijn.
Verder is er meestal een voorziening waarmee de klemband precies concentrisch met het huis van de omkeerbeweging gesteld kan worden.
Pieter dank voor de tip, heb een exemplaar van het boek binnen.
Dit geeft je echt een goede uitleg van de onderdelen en hun werking in de keerkoppeling, zeker als je geheel onbekend bent met dit soort open keerkoppelingen

Merik

Re: Wie weet?

Geplaatst: 05 jul 2018 09:02
door pieter53
Het is inderdaad een goed lesboek, waar ik heel veel plezier aan beleefd heb.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 05 jul 2018 10:11
door Kees Keijzer
Ik heb hem ook nog altijd en het blijft een leerzaam boek.
Groet, Kees.

Re: Kraan- en werkschepen

Geplaatst: 08 jul 2018 19:55
door DPLA
Kapitein Spok schreef: 08 jul 2018 18:51
pieter53 schreef: 08 jul 2018 14:11 Hoeveel zou er van het oude schip nog over zijn?
Kees Touw schreef: 08 jul 2018 15:13 Stukje van de boeiing achter en een paar klinknagels.
Opnieuw onder zeil brengen zit er niet in denk ik.
Groet K.T.
Dat kon nog wel eens meevallen.
Toen de Jolles uit 1891 werd omgebouwd tot Admiraal van Kinsbergen was het schip 110 jaar oud en had zijn originele vlak nog.
Het casco was niet van ijzer maar van en hele zachte soort staal.
Het vlak is in Den Helder volledig gestraald en daarna bleek er iets van maar liefst 2 (TWEE) vierkante meter te dun.

Dus het zou me niets verbazen als er onder de Zwartemeer nog een vlak van z'n jeugd ligt.
Hallo Theo,

Even een kleine correctie :
Volgens mij is/was de Jolles gebouwd van ijzer.


IJzer heeft een hoger koolstofgehalte dan staal.
Het ouderwetse ijzer bevat een koolstofgehalte van 3 tot 4.5 %
Het ouderwetse ijzer was zachter, maar voor die tijd niet slecht en best roestbestendig, zeker voor de vlakken van schepen.
Daar in tegen waren de kimmen wel veel gevoeliger voor roest dan de stalen kimmen (zeg maar tussen water wind)
Overigens was ijzer goed te lassen aan het (nieuwe) staal.
Vanaf 1930/1935 werden de schepen allemaal van staal gebouwd.

Staal heeft een koolstof gehalte van 0,1 tot 1,7 %
Hierdoor is staal sterker dan ijzer.

Staal is ijzer met een toevoeging van 0,1 tot 1,7 procent koolstof. Het is daardoor een legering tussen IJzer (Fe) en koolstof (C).
Staal kan ook andere elementen bevatten maar het hoofdbestandsdeel blijft ijzer.
Soms worden er ook andere elementen aan staal toegevoegd, om de kwaliteit van het staal te verbeteren.

De reden waarom soms andere elementen worden toe gevoegd heeft te maken met het toepassingsgebied van het materiaal. Doormiddel van legeringen kan de kwaliteit van staal worden beïnvloed. Ook thermische behandelingen kunnen er voor zorgen dat de eigenschappen van staal worden beïnvloed. Doormiddel van thermisch ‘harden’ kan de slijtvastheid en daarmee de hardheid van een legering worden verbeterd. Dit is een proces waarbij staal (of ander metaal of legering) eerst wordt verhit en vervolgens wordt afgekoeld (temperen). Doormiddel van deze behandelingen kunnen de mechanische eigenschappen van staal worden aangepast aan de eisen die aan het product, dat er mee vervaardigd moet worden, zijn gesteld. De eigenschappen die staal heeft zijn goed op het gebied van sterkte, taaiheid en smeedbaarheid.

Re: Wie weet?

Geplaatst: 08 jul 2018 21:11
door Binnenvaarder
Ik heb deze foto een aantal jaren geleden gedownload, wie weet waar dit is? Ik zelf dacht A'dam.
mvg
Geert