Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

De lichten zijn op de ingestelde tijd ca 16:20 aangegaan, tot zover werkt alles goed, kijken of ze morgenochtend ook uit zijn :-)
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Wie weet?

Bericht door Jinny B »

k-k schreef: 07 dec 2018 17:06 Geert, Ik hoop voor jou (en voor mezelf ook natuurlijk) dat het nu goed werkt. Jinny is veel beter dan ik in elektrische termen. In principe moet nu de timer de draad waar de stroom op staat schakelen op de heenweg naar de verbruiker(s). Kan ook op de terugweg, maar dan staat de hele lus met verbruikers onder spanning. Daarbij ga ik er vanuit dat de timer maar op één draad schakelt. We horen graag of het nu helemaal goed is. Gr. Klaas.
Klaas, deze truc gaat met LED niet (altijd) meer op.
Ook met schakelen in de fase (je heenweg) komt het voor dat de lampjes blijven branden.
Het beste is dubbelpolig schakelen, zowel op de heenweg als de terugweg zeg maar.
En een laagohmige (het gloeilampje) belasting parallel aan de LED.
Dat laatste om ervoor te zorgen dat de spanning door de capacitieve koppeling niet hoog genoeg kan oplopen om de LED te activeren.
Het moet een gloeilampje zijn, geen spaarlampje of andere LED.

Ik heb meerdere keren deze truc moeten gebruiken of uitleggen aan mensen met 'spookverlichting'...

Btw, zo een 'kippeklok' schakelt per definitie enkelpolig...
En bezit een synchroonmotortje die altijd de juiste kant op draait..
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Jinny, Bedankt voor de uitleg. Heb zelf ook nog een paar van die "vooroorlogse" timers. Nog nooit gecheckt of ze op één draad/contact schakelen.
Gisteren een diepte-investering gedaan van Euro 3.49 voor 50 leds met een elektronische timer. Werkt op 4,5 Volt batterijen. 6 Uur aan en 18 uur uit. Waterdicht batterijdoosje. Werkt het buiten niet meer dan kan ik er allicht iets mee doen in of op mijn modelscheepjes. Dan heb ik nog maar 7 cent voor een ledje betaald. Wel enig werk om ze "uit te kleden", maar leuk spul om mee te spelen en kennis op te doen. Gelukkig hoef ik er mijn geld niet mee te verdienen. En er daarom ook niet alles van te weten. En bij laagspanning niet zo gauw last van zwarte vingers. Gr. Klaas.
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Wie weet?

Bericht door Jinny B »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Succes Klaas, het gaat je wel lukken...
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

De lichtjes zijn weer uit zonder te knipperen, alles werkt weer normaal :lol:
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Blij dat je het "lek" boven hebt Geert en bedankt voor de info. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Nog even en niemand weet het meer......
visbout.jpg
visbout.jpg (113.26 KiB) 860 keer bekeken
De visbout. Ergens in de jaren vijftig kreeg onze tjalk er twee na een woest reisje over het IJsselmeer.
Ze zijn blijven zitten en met de tjalk in 2005 naar Engeland vertrokken.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Wie weet?

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 09 dec 2018 15:49 Nog even en niemand weet het meer......

visbout.jpg

De visbout. Ergens in de jaren vijftig kreeg onze tjalk er twee na een woest reisje over het IJsselmeer.
Ze zijn blijven zitten en met de tjalk in 2005 naar Engeland vertrokken.

Hallo Pieter,

Ja, ik ken de visbouten nog van vroeger, een heel gepriegel om zo'n visbout in het gaatje/van losgelaten klinknagel te krijgen, vaak eerst nog een het gaatje/lek rond maken zodat de visbout er in paste.
Vaak werd het bij kleine schepen gedaan met een lekje en bij de volgende hellingbeurt werd er een plaatje opgelast.
Tijdens de hellingbeurt gelijk nog even naar ander slechte plekken kijken en voorzien van een nieuw lapje/plaatje.

Ik vraag me af of ze nog te koop zijn ?
Gekeken op het internet, maar niets gevonden.
Waarschijnlijk alleen nog bij oude kleine reparatie scheepswerven te koop.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Ik zou het niet weten, misschien bij Tagrijn Salvator Rotterdam
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Volgens mij was een visbout vooral bedoeld om lekkende of uitgesprongen klinknagels te vervangen.Daarom zal de vraag ook steeds miinder zijn. Bovendien met de huidige gereedschappen, is er ook aan bood vrij gemakkelijk zelf een te maken.
En voor lekkages als gevolg van schade of slijtage was /is een stempel met vet spek nog altijd het meest aangewezen middel. Al is het niet altijd gemakkelkjk om aan een fatsoenlijk stuk spek te komen.
Plaats reactie