Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Een vraag die niets met scheepvaart te maken heeft maar met mijn kerstverlichting in de tuin.
Ik gebruik 3 series LED lampjes, 240 en 2 x 80, van de Intratuin, branden prima. Ze staan allemaal met de gewone tuinverlichting,LED lampen, op een timer, overdag zie ik de lichtjes (alleen de kerstverlichting) regelmatig knipperen, kan dit door lekstroom van de timer komen?. De LED verlichting is immers maar een paar watt.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Wie weet?

Bericht door Jinny B »

Ja, dat kan, als je een timer zonder mechanica hebt.
Wat ook mogelijk is is dat de schakeldraad en de fasedraad over meerdere meters parallel lopen en er een mate van capacitieve overdracht is waar de LED op aanslaat.
Enige remedie, (in beide gevallen) een ouderwetse gloeilamp meeschakelen.
Is het probleem verdwenen...
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Of zou het kunnen zijn dat het via een stekker en verlengsnoer is gewerkt en de timer via de "verkeerde" draad schakelt? Ook wel eens zoiets gehad en bleven de leds heel zwak gloeien. Dan is het een kwestie van de stekker omdraaien. Gr. Klaas.
Jinny B
Berichten: 536
Lid geworden op: 26 aug 2018 20:10

Re: Wie weet?

Bericht door Jinny B »

Ook in dat geval is een gloeillampje ernaast afdoende.
Hoeft niet veel te zijn, 15 Watt is genoeg.
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Jinny en Klaas,
Bedankt voor jullie antwoorden.
Mijn timer is geen digitale maar met een "gewone" draaischijf. In de woonkamer, handig als het om 16:30 al donker wordt en je bent pas om 19:30 thuis, gebruik ik ook een timer van hetzelfde type, deze geeft geen probleem maar hier staat ook een staande schemerlamp, met dimmer, op met een halogeenlamp van 150 W, staat meestal op 50%. Hier is het vermogen van de lekstroom waarschijnlijk te laag om te lamp te laten knipperen.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Geert, Bedankt voor de terugkoppeling, maar ik ben benieuw of het omdraaien van de stekker of timer ook afdoende was/is. Dan schakelt hij over de draad. Gr. Klaas.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Ik heb een lampje van 15 Watt aangesloten maar dit was niet de oplossing, ik heb nu de timer omgedraaid en nu is alles uit :shock: . Hopelijk gaan ze straks wel weer branden :lol:
Ik gebruik deze timer.
mvg
Geert
Bijlagen
Timer 1.jpg
Timer 1.jpg (178.8 KiB) 964 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Geert, sorry, maar ik heb toch even in de gang gekeken of de mijne er nog zat. :lol:

Ik gebruik precies dezelfde om een voormalig toplicht in de gang, de ergste duisternis te laten verdrijven.
Werkt al jaren prima, alleen de begintijd vraagt regelmatig aanpassing. (zal wel aan het kabinet liggen!)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Ik heb de timer omgedraaid hopelijk gaat hij niet achteruit lopen.🤣🤣
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Geert, Ik hoop voor jou (en voor mezelf ook natuurlijk) dat het nu goed werkt. Jinny is veel beter dan ik in elektrische termen. In principe moet nu de timer de draad waar de stroom op staat schakelen op de heenweg naar de verbruiker(s). Kan ook op de terugweg, maar dan staat de hele lus met verbruikers onder spanning. Daarbij ga ik er vanuit dat de timer maar op één draad schakelt. We horen graag of het nu helemaal goed is. Gr. Klaas.
Plaats reactie