Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
p.arendz
Berichten: 1124
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: verbouwd schip - Henriette, later Adri

Bericht door p.arendz »

Ben schreef:[...]
Het binnenschip Adri was dus gebouwd als Deense stoomschip Henriëtte en hier zijn de foto's.
[...]
Dank voor je bijdrage Ben, ik zat op mijn digileitje aka tablet :) & dan is het foto's schalen voor het forum wat ingewikkelder :(
jos_br
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 nov 2010 23:27

Re: verbouwd schip

Bericht door jos_br »

Ben schreef:
jos_br schreef:Ik heb op dit schip https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/2202/ blijkbaar m'n eerste jaartjes op deze aardkloot meegemaakt ........ dit is een verbouwde coaster/zeeschip. Enige dat ik weet is dat dit schip verlengd en lager gemaakt is. Is er iemand die hier meer over weet?
p.arendz schreef:..........Heeft dus altijd Henriëtte geheten & komt dus niet uit Zweden maar uit Denemarken. Lengte 46,5 & breedte had ze al wel.
Nu nog een foto, ze was gebouwd als stoomschip.
Het binnenschip Adri was dus gebouwd als Deense stoomschip Henriëtte en hier zijn de foto's.
henriette 1910 - in 1959 inland trade nederland als adri.jpg
henriette 1910.jpg
Foto: collectie M/S Maritime Museum of Denmark.

Dank je Ben,

Wel apart dat het toen uit kon om een schip zo te verbouwen tot binnenvaartschip. Mijn vader is na dit schip verder op een Tanker (Tesoro) gaan varen.

Jos.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Wie weet?

Bericht door Wrijfhout »

Volgens mij heeft over die Adri een artikel in de Blauwe Wimpel gestaan. Staat me bij dat ik daar toen een foto voor heb geleverd.
Vraag me niet hoe lang gelden dat is geweest...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Ik heb een verhaal gelezen in band IX Historisches vom Strom. Het ging over een persoon die in 1951 een reisje met de tanker "Olex 40" meevoer, kan van dit schip niets vinden. Van welke rederij was dit schip en hoe groot etc?
Met vriendelijke groeten,
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Wie weet?

Bericht door navigatie »

Geert,

Mijn eerste gedachte is dat het van de BP was. Er staat mij zelfs bij dat het eigenlijk BP Olex was.
Ik ga uit van een dortmunder?

Grt Wim

ps Een beetje laat, maar even bij db gekeken en er staan diverse Olex(en), niet de 40. Zo te zien klopt mijn bovenstaand verhaal, alleen die dortmunder is toch de vraag.
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Wim,
Bedankt ga de komende dagen wel eens zoeken, zijn nu aan het uitrusten van een lang weekend kleinkinderen :)
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoi Geert,

In 1904 leverde gebr. Pot in Bolnes de tanklichter AMSTERDAM af aan Petroleum Producte A.G. in Berlijn. Dat schip had de afmetingen 39,60 x 6,48 en was 317 ton groot. In 1935 vaart het schip voor "Olex" Deutsche Benzin- & Petroleum Verkaufs GmbH in Berlijn. De afmetingen zijn dan 39,81 x 6,46 x 2,30 - 369 ton. Het had een Rijnattest.

In 1950 is het schip verlengd en omgebouwd tot motortankschip OLEX 40 en was het eigendom van BP Benzin & Petroleum GmbH in Hamburg. 56,24 x 6,50 x 2,32 - 523 ton. Het had 10 tanks, klasse K1 en 360 pk MAK, ingebouwd in 1950.

In het IVR 1963 lees ik dat het schip dan is hernoemd in BP OLEX 71. In IVR 1972 kan ik het schip niet meer terugvinden.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Ik wist dat er in één van de boeken van Harry een foto van zo'n schip staat, en wie zoekt zal vinden.
In het boek Rijn en Binnenvaart in Beeld op bladzijde 69 staat die opvarend net boven de brug van de brug van Hamm;
Afbeelding
Dus met dank aan Harry.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Gert en Kees,
Bedankt voor de info, het boek van Harry heb ik ook, zal eens gaan kijken.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Wie weet?

Bericht door piet42 »

op de achtergrond nog een wijkdienst zo te zien
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie