Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt.
Gezien de meetbrief deden ze dat al sinds 1945
en volgens de advertentie hield dat in 1972 op.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

De veevoederfabriek "Melkwaarde" van Jac. Vissers NV in Roosendaal ging in 1972 failliet en de zaak werd openbaar verkocht. In de verkoopadvertentie staat: “6 binnenschepen, gemerkt "Melkwaarde" alle met blauwe inschrijfbewijzen geldig tot 1974, respectievelijk 153, 125, 119, 106 , 107 en 74 ton, met o.a Kromhout 60 pk, Skoda 40 pk, Mercedes-Benz 90 pk, MWM 60 pk, Industrie 60 pk, Kromhout 30 pk dieselmotoren.”

MELKWAARDE (I) (3170003)
IJzeren motorschip met mast en giek, gebouwd in 1905 bij Boot in Gouwsluis. 20,70 x 4,77 – 66,497 ton.
1905 MARIA van P. & H. Barendregt in Dreischor.
1926 ONDERNEMING van Joh. van Merkel in Dinteloord. Brandmerk 3B Breda 1926.
1945 NICO van N. Schroeyers in Oudenbosch, 20,62 x 4,76 x 1,75 – 74,647 ton.
….. MELKWAARDE (I), Jac. Vissers NV te Roosendaal. Schipper J. Assman uit Zevenbergen.
Er staan 2 foto’s op www.brabantserfgoed.nl

MELKWAARDE VI (3010052)
IJzeren zeilklipper met 1 mast, gebouwd in 1893, bij van Ruijtenberg in Waspik of Raamsdonksveer. Roosendaalse maat max. 24,35 x 5,32 – 123 ton. Brandmerk 27 B ’s-Hage 1927.
1892 gegevens onbekend.
1904 EMANUËL van J. Hornput in Dussen
…… EMANUËL van A.H. Korsten in Grevelduin/Capelle
…… EMANUËL van Jacobus Smit te Rotterdam
…… EMANUËL van Jan Smit te Rotterdam
1936 EMANUËL motorklipperschip met 22 pk van C. Schipper te Den Haag. 24,10 x 5,33 x 1,80– 117 ton
…… RISICO
1949 EBEN-HAEZER van A.T. de Jong in Gouderak, 111 ton
1949 EBEN-HAEZER van S. Van Balen in Brakel, 119 ton
……. LIA
1953 MELKWAARDE VI, Jac. Vissers NV te Roosendaal.
1971 ANITA JACOBA van Jan & Rob van ’t Hof te Goes,
1977 ANITA JACOBA, tweemast zeilcharterschip Jan & Rob van ’t Hof te Goes, 140 pk Daf.
2009 ANITA JACOBA van Walter Flesch en Ilonka Schmidtchen
In 2015 ligplaats in de museumhaven Oosterdok in Amsterdam. zie o.a. https://www.anitajacoba.nl

Volgens mij betekent een “blauwe inschrijving” dat de schepen vergunning hadden voor eigen vervoer en dus niet aan het algemene Nederlandse vrachtvervoer via de beurs mochten deelnemen. Ze waren daardoor dus minder waard.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt Gert!
We hadden al een vermoeden van die blauwe vergunning, maar veevoer voor eigen bedrijf?
Was Melkwaarde dan een Boeren-cooperatie?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Nee, gewoon een particulier bedrijf, denk ik. Er waren vroeger tal van veevoederfabriekjes die eigen schepen hadden varen. Dat was een apart slag schippers, want die voeren niet via de beurs.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Vreemd dat dat kon.
Zo kan je toch alle vracht met 'eigen' schepen laten vervoeren?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat gebeurde ook Pieter. Het systeem van evenredige vrachtverdeling (EV) is in 1933 ingesteld omdat de schippers financieel werden uitgeknepen. Er kwam in feite een wettelijk vervoersverbod voor al het binnenlandse vervoer. Alle vracht moest via de schippersbeurs worden aangeboden tegen door de overheid vastgestelde wettelijke tarieven. Daar kwamen dan nog vaak toeslagen bovenop, bijvoorbeeld voor licht goed, waar je minder van kon meenemen, of laag water, enz. En de schepen die van het systeem gebruik wilden maken moesten een binnenlandse exploitatievergunning hebben. Dat waren meestal oudere schepen, de modernere schepen voeren in de Rijnvaart omdat daar meer te verdienen viel. Die hadden geen vergunning, net als de schepen die van buiten Nederland kwamen. De Rijnvaart was vrij en daarvoor was geen vergunning nodig.

Uitzondering in de wet was het eigen vervoer. Fabrieken konden een vergunning krijgen voor eigen vervoer om met eigen schepen te varen. Die moesten dan wel alleen van of naar die eigen fabriek varen. Ze hoefden dat werk dan niet op de beurs aan te bieden. Meestal gebeurde dat met kleine schepen (luxe motors van 80-150 ton) en die voeren dan naar al die kleine fabriekjes langs het water. Veel fabrieken hadden zo hun harde kern in eigen hand en maakten gebruik van de beurs als flexibele schil. Het ging ook niet om grote hoeveelheden, de grootste schepen met eigen vervoersvergunning waren nog geen 200 ton.

Het resultaat was wel dat de binnenlandse vloot zwaar was verouderd. Er werd niet nieuw gebouwd en de tarieven waren zo hoog, dat schepen rustig 1 tot 3 weken konden wachten op de volgende reis. Met alles wat wilde drijven kon nog iets verdiend worden. Kijk maar eens naar oude foto's van de Maashaven. Daar zie je vrijwel allemaal beursschepen die dan al 40-80 jaar oud zijn en af en toe een reisje deden. Nieuwbouw en innovaties zag je vooral in de Rijnvloot, daar werd vanaf 1970 volop verlengd, schuifluiken en boegschroeven gezet, kwamen de radars en de automatische piloten. In de binnenlandse vloot gebeurde dat nauwelijks omdat er veel minder verdiend werd. De ontwikkelingen stonden stil.

In 1975 kwamen er blokkades toen staatssecretaris van Hulten de EV af wilde schaffen. Dat ging niet door en er kwam zelfs een vrijwillig systeem bij voor het vervoer naar België en Frankrijk: Toerbeurt Nood-Zuid. Daar kwam een verandering door de schaalvergroting in de binnenvaart. Er waren ondernemers die 'slimme' constructies bedachten. In 1988 verleende Mw Smit-Kroes een vergunning aan haar buurman, de directeur van Granaria, om eigen vervoer met duwbakken te gaan doen. Dat heeft ook tot stevige acties geleid, maar uiteindelijk is de EV in 1998 afgeschaft en is er nu geen verschil meer tussen de Rijnvaart en het binnenlandse werk.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor de uiteenzetting, Gert.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Ik heb nog een mooi boek in de aanbieding "Tegen de stroom in" hierin wordt zeer uitgebreid ingegaan over de EV etc. Ook blijkt uit het boek dat de 19e eeuw weinig verschilt met de 21e eeuw qua samen werking in de binnenvaart, schippers zijn echte individualisten.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Soulfly
Berichten: 20
Lid geworden op: 24 jun 2018 19:16

Keerkoppeling Hasselteraak

Bericht door Soulfly »

Recent heb ik de keerkopping in m'n Hasselteraak blootgelegd.
Het blijkt een N.V. Motorenfabriek "De Maas" Rotterdam keerkoppeling te zijn.

Ik ben opzoek naar info, handleiding en andere schepen die er zo'n keerkoppeling in hebben staan.

https://drive.google.com/file/d/1Y_kOhG ... aziJd/view
https://drive.google.com/file/d/1YscCBM ... rTpz2/view


Wat ik er van weet is:
begin 50 tigerjaren geplaatst
24pk motor staat ervoor
geen reductie 1:1

Alvast dank

Merik
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Keerkoppeling Hasselteraak

Bericht door Janna »

De LVBHB heeft een hele database aan motoren handboeken. Mail die eens; omo@lvbhb.nl

Maar deze vraag past beter in het topic Wie weet. Ik denk dat een moderator je vraag wel zal verplaatsen.
Plaats reactie