Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Jan, De graanelevator ligt voor de ingang van de Houthaven en is daar aan het eind van de oorlog tot zinken gebracht om de haven te versperren toen de Duitsers zich in april/mei 1945 gingen terugtrekken. Daarbij zijn veel haveninstallaties vernield. Op de achtergrond zie je havenkranen opgeblazen in het water liggen. KMD staat voor Kriegsmarine Dienststelle, dat was de Duitse overheidsinstelling die, in aanloop tot Operation Seelöwe, verantwoordelijk was voor het vorderen van schepen. Dat dateert de foto rond de bevrijding van Amsterdam op 5 mei 1945.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

Dank je wel Gert voor de uitleg.
kan ik de vriend die het aan mij vroeg ook weer
gelukkig maken.

Prettige Kerstdagen,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
cockyaad
Berichten: 9
Lid geworden op: 13 dec 2013 17:22
Locatie: kloetinge

Re: Wie weet?

Bericht door cockyaad »

Wie weet of de firma van laak van die Richard schepen nog bestaat ik zelf ben daar zelf 50 jaar geleden weggegaan.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik denk dat je die vraag ook heel goed bij de NPRC kunt stellen. 010-3139900
En de secretaris van Vereniging De Binnenvaart heet Therese van Laak, daar kun je het ook proberen. secretaris@debinnenvaart.nl

Richard V 03 x.jpg
Richard V 03 x.jpg (101.16 KiB) 1261 keer bekeken

Richard V 02 x.jpg
Richard V 02 x.jpg (108.11 KiB) 1261 keer bekeken
Richard V 01.jpg
Richard V 01.jpg (100.94 KiB) 1261 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Wie weet?

Bericht door Klaes »

pieter53 schreef: 12 dec 2018 21:40 Kanaalzwaarden zijn inderdaad plaatijzeren zwaarden.
Ze heten zo omdat vooral kanaalscheepjes (die weinig zeilen en alle ruimte in de sluis goed kunnen gebruiken) voor dit soort zwaarden kozen.
Mijn oom die ook een Hasselteraak had gebruikte de zwaarden in ondiep water ook wel als sputpalen hij liet de zwaarden dan in vrije val de grond in lopen.
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door ichthus »

Hallo allen, en Gert die laatste foto is beneden Homberg,maar nu nog een foto van de Richard x ,graag van de databank euronummer 02310687 lukt dat, bij voorbaat dank '. gr Wim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Gebeurde bij ons op de Hoop op Zegen ook wel. Die had nog de oude eiken zwaarden uit haar zeiltijd met Opa. Gr. Klaas.
teunis
Berichten: 184
Lid geworden op: 27 mar 2007 18:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis »

cockyaad schreef: 16 dec 2018 20:43 Wie weet of de firma van laak van die Richard schepen nog bestaat ik zelf ben daar zelf 50 jaar geleden weggegaan.
Volgens mij is de laatste Richard weggegaan ca 20 jaar geleden, schoonzoon wim Snijders en paul van Laak hebben mijn broer van de jong geleend als stuurman. Heb wel nr van wim Snijders
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan van der Doe »

cockyaad schreef: 16 dec 2018 20:43 Wie weet of de firma van laak van die Richard schepen nog bestaat ik zelf ben daar zelf 50 jaar geleden weggegaan.
.

Heb jij op de "Richard V" gevaren en ben jij daar een duim kwijt geraakt met de ankerlier.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

R Wie Weet de Merlijn

Bericht door Merwede1969 »

1 ste naam Adelaar 1930 gebouwd de Hoop in Leiden 1 ste eigenaar C Oosterwijk Ouderkerk aan de Ijssel lang 50 meter breed 6.80 diepgang 2.35 402 ton 180 pk Deutz 1937 verkocht aan J van der Zee Nieuwe naam Secunda Rotterdam
1966 verkocht aan M Heuvelman Nieuwe naam Adelaar Ouderkerk aan de Ijssel 1978 verkocht aan J van de Vlist Nieuwe naam Adelaar Ouderkerk aan de Ijssel 2002 verkocht aan H W Karelse uit Den Haag Nieuwe naam Merlijn 2002 Verkocht vof Merlijn de Magie van Water in Dordrecht er staat in middels wel een nieuwe motor in 380 pk Volvo Penta Het was van bouw een zwaar schip , een sieraat van de binnenvaart echt een Luxe Motor Vr Gr Chris Cornet
Plaats reactie