Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

velasquez schreef:waar is de foto. :D :D

grBB
Op de vorige pagina... :wink:

Groeten van Tim
Binnenvaarder
Berichten: 2473
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

In mij werk heb ik veel te maken met zeevaart, hier wordt het NATO alfabet altijd gebruikt, niks nieuws onder de zon. Zeevaart is natuurlijk wel allemaal Engels met heel veel nationaliteiten a/b .
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

Dank je, Geert!
Zeevaart is toch wel internationaal georiënteerd, met inderdaad veel verschillende nationaliteiten. Dan is het juist heel erg logisch dat je een gespreksdiscipline hanteert die voor iedereen hetzelfde is, sterker nog: dat is gewoon nodig. Maar toch ook niet als het om normaal telefoonverkeer gaat en/of ook niet als om een schip vol met Nederlanders zou gaan. Dat is een beetje het vergelijk.

Met je onderschrift ben ik het roerend eens en die gooi ik ook in de groep morgen :lol:

Groeten van Tim!
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Wie weet?

Bericht door jan pont »

Hallo,

Wie weet waar je een klein model vlaggemast kan kopen zoals b.v. in duisburg staat, heb ze vaak bij de buurman in de hut zien staan en zou er zelf ook graag een willen hebben.

groetjes jan
varen is een manier van leven
cementschipper
Berichten: 80
Lid geworden op: 01 dec 2008 21:02

Re: Wie weet?

Bericht door cementschipper »

als ie niet nieuw hoeft te zijn kan je ook gewoon bij sloperij vragen
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Wie weet?

Bericht door jan pont »

ik bedoel een mini uitgave van denk ik ongeveer 50 centimeter.
voor binnen op de kast.
en inderdaad een grotere uitvoering staat al in de tuin afkomstig van een schip wat naar de sloop ging

jan
varen is een manier van leven
amphora

Re: Wie weet?

Bericht door amphora »

Jan, ga eens kijken bij Bouwmeester Watersport op de Lingesluis.

Gr. Cees
k-k
Berichten: 6029
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

jan pont schreef:ik bedoel een mini uitgave van denk ik ongeveer 50 centimeter.
voor binnen op de kast.
en inderdaad een grotere uitvoering staat al in de tuin afkomstig van een schip wat naar de sloop ging

jan
Jan,
Als je weet wat je wilt hebben dan kan het toch niet zo moeilijk zijn om dat van een paar restjes (afval) hout zelf te maken.
Als het lukt is de voldoening des te groter!
Succes ermee.
Groeten, Klaas.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wie weet?

Bericht door klipper »

over het marifoon gebruik, met dat over en uit. In de tijd dat er onderling met de zogenaamde bakkies werd gesproken kwamen ook bepaalde gezegdes in zwang. Er melde zich eens iemand per marifoon aan Beatrix sluis Vreeswijk en na afloop met de woorden Brekie Brekie!. Het droge antwoord van de sluisman, praat maar gewoon. Ook was het in de begin periode bij een taaie nacht doorvaren wel eens leuk als er eenpaar lolbroeken over de marifoon elkaar bakken gingen vertellen, waarop anderen er ook op inhaakten met wat lolligs. Dat brak de nacht aardig.En dat op hoog vermogen!!. Franse schippers hadden er een handje van om veel op kanaal 10 eindeloos te praten, die hadden schijnbaar maar 1 kanaal. Nu is alles een bloed serieuze zaak geworden Gr
Peter B
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2011 20:34
Locatie: Driebergen

Re: Wie weet?

Bericht door Peter B »

Marifoonverkeer:

Mijn marifooncertificaat is nog gloednieuw, van vorig jaar. In het cursusboek (Cursusboek Marifonie, ANWB, Den Haag 2010, pp. 34 e.v.) staat, ook voor schip-schipverkeer, de procedure met "over" aan het einde van iedere inbreng gedurende de communicatie en "uit" aan het einde van de laatste bijdrage nog steeds netjes beschreven. "Over én uit" zou betekenen dat je de gesprekspartner uitnodigt wat terug te zeggen en tegelijkertijd het gesprek beëindigt: dat lijkt me onbeleefd...
In het RadioReglement 1979 (een internationaal reglement, vastgesteld te Genève op grond van het verdrag van Nice betreffende de Internationale Telecommunicatie Unie, waaraan wij allemaal gebonden zijn op grond van de nationale telecomregels die daarnaar verwijzen) is de formele gespreksprocedure wel geregeld voor bijzonder verkeer (nood-, spoed- en veiligheidsverkeer), maar niet voorgeschreven voor gewone (sociale) communicatie.

Toen ik twee maanden geleden mijn Cornelia van de werf in Coevorden naar Hengelo terugbracht (Yessss, voor het eerst in een halve eeuw vaart zij weer op eigen kracht!) hadden ze me bij Alphatron speciaal voor dat tochtje heel vriendelijk een portofoon/marifoon verhuurd. (Geweldige service, daar!) Bij sluis Delden was er pas voor het eerst aanleiding die actief te gebruiken, dus ik heel braaf de procedure in acht genomen die ons nog steeds wordt geleerd. De sluiswachter viel er niet over, maar toen ik klaar was stond er een breed grijnzende Harm van der Klei naast me: ik had me overduidelijk gedragen als het groentje dat ik ben.


Peter
www.motorschipCornelia.nl

Lawyers do it in small print
Plaats reactie