Vrienden,
Zoals uit de media is gebleken worstelen we bij Het Spoor met de ingestelde 'veiligheidscommunicatie'. Het raakt ook kant noch wal, en men wil het invoeren zonder dat men de zaken op orde heeft; afwentelen op de eindgebruiker. Dat moet een schipper niet vreemd in de oren klinken...
Mijn vraag is: hoe strikt wordt er omgegaan met de gespreksdiscipline op het water? Ik ben er al een poos uit, maar ik kan me niet herinneren ooit de termen 'over' en 'uit' te hebben gebruikt. Pas recent heb ik een marifooncertificaat, daar kwam het slechts terloops voorbij en was het zelfs geen examenonderwerp...! Wordt deze terminologie in de praktijk ook echt toegepast? Of alleen door 'groentjes' op de walpost (die nog een hoop moeten leren... ) en bijvoorbeeld jachtenschippers...? Om maar enkele voorbeelden te noemen...
Ik zie uw visie/antwoorden hierop graag tegemoet. Ze zullen aanstaande vrijdag meegenomen worden in een groot overleg met veel partijen, waar ik mij sterk ga maken voor afschaffing van tijdrovende flauwekul...
Dank & Groeten van Tim!
Wie weet?
Re: Wie weet?
Een 'afneembare voortstuwer'. In goed Franspieter53 schreef:Er heeft al eens wat bij de evolutie van de spits gestaan. Het blijft vreemd.
Soort primaire duwboot...?
Groeten van Tim
-
- Berichten: 28565
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Ik heb het nu 26 jaar,het marifooncertificaat,maar over en uit mocht je absoluut niet vergeten,op de sluis hoor ik het dagelijks,veel jachtenschippers zeggen uit als je iets tegen ze zegt i.p.v. standby.Pas recent heb ik een marifooncertificaat, daar kwam het slechts terloops voorbij en was het zelfs geen examenonderwerp...!
Gr Rene
En die foto van die spits had ik nog niet eerder gezien,het blijft apart.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Re: Wie weet?
Er werd in het examen veel meer de nadruk gelegd op het NATO-spelalfabet(!!!) maar nog veel meer op noodoproepen en noodverkeer. Over en uit was niet belangrijk.Binnenvaart schreef:Ik heb het nu 26 jaar,het marifooncertificaat,maar over en uit mocht je absoluut niet vergeten,op de sluis hoor ik het dagelijks,veel jachtenschippers zeggen uit als je iets tegen ze zegt i.p.v. standby.Pas recent heb ik een marifooncertificaat, daar kwam het slechts terloops voorbij en was het zelfs geen examenonderwerp...!
Gr Rene
Maar is er een wezenlijk verschil tussen jouw examen, en mijn examen met 30 meerkeuzevragen...?
Groeten van Tim!
Re: Wie weet?
Ik heb nu meer als 40 jaar mijn marifooncertificaat. ik heb er toen 6500 gulden voor betaald en kreeg er een marifoon bij. Of was het andersom? Ik weet het niet meer.
Een paar jaar later staakten de Belgische bedienaren van Antwerpen en Oostende Radio. Als je in toen een telefoongesprek wilde voeren(Toen waren er nog geen GSM'tjes), moest je roepteken spellen volgen het NatoAlphabet ook de cijfers. Ook het nummer waar je naar toen toe wilde bellen, dus kan je nagaan hoe lang het duurde voor je aansluiting had.
Gr. Frans
Een paar jaar later staakten de Belgische bedienaren van Antwerpen en Oostende Radio. Als je in toen een telefoongesprek wilde voeren(Toen waren er nog geen GSM'tjes), moest je roepteken spellen volgen het NatoAlphabet ook de cijfers. Ook het nummer waar je naar toen toe wilde bellen, dus kan je nagaan hoe lang het duurde voor je aansluiting had.
Gr. Frans
Re: Wie weet?
Wist je dat, in een tijd waar in de Nederlandse bevolking meer GSM's dan inwoners telt, de procedure 'telefoneren via Oostende Radio' nog steeds examenstof is...?
In Nederland liep dat via Scheveningen Radio, maar dat is al lang geleden afgeschaft, vanwege de mobieltjes...
Groeten van Tim
In Nederland liep dat via Scheveningen Radio, maar dat is al lang geleden afgeschaft, vanwege de mobieltjes...
Groeten van Tim
Re: Wie weet?
Medewerkers van verkeersposten dienen zich te houden aan de VTS Guidelines. Op sluizen en bruggen gaat het er in de regel wat minder formeel aan toe.
"Over en uit" is een verzinsel van de recreatievaart.
"Over en uit" is een verzinsel van de recreatievaart.
Re: Wie weet?
"Kwam deze foto net op Facebook tegen,iemand enig idee wat dit is,"
Grappig geval. Een stoom-rader-beurtvaarder met sleep. Bebouwing doet wat frans aan, en terwijl veel bomen nog kaal zijn (winter of vroeg voorjaar) staan toeschouwers en wandelaars (overzijde kanaal) er gewoon in pak bij, dus al te koud kan het niet zijn. Zuid-Frankrijk?
Peter
Grappig geval. Een stoom-rader-beurtvaarder met sleep. Bebouwing doet wat frans aan, en terwijl veel bomen nog kaal zijn (winter of vroeg voorjaar) staan toeschouwers en wandelaars (overzijde kanaal) er gewoon in pak bij, dus al te koud kan het niet zijn. Zuid-Frankrijk?
Peter
www.motorschipCornelia.nl
Lawyers do it in small print
Lawyers do it in small print
Re: Wie weet?
Mooi, die heb ik gevonden.JC schreef:Medewerkers van verkeersposten dienen zich te houden aan de VTS Guidelines. Op sluizen en bruggen gaat het er in de regel wat minder formeel aan toe.
"Over en uit" is een verzinsel van de recreatievaart.
Dank voor je antwoord JC!
Groeten van Tim!