Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Arie »

kabo schreef: 09 jun 2019 13:48 NL-RtSA_4121_4424.jpeg De proviand boten van Paul op Sluisjesdijk.
gr.Bas
Fot is op t kopje van de Barendrechtsehaven hoek Kortenoordsehaven met op de achtergrond een VT bunkerschip, Voorne, Ameland of Vlieland of Vreeland

Gr.Arie
Hou de vaart er in.
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Eerste reactie van de haven van Paul, fantastisch , nog nooit eerder gezien, stom verbaast, komt er later op terug.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Zo de visite is net weg en volgt een verdere reactie op de boten van Paul waar ik een aantal jaren de Rotterdamse havens onveilig mee gemaakt heb.
Ik bemande de Paul 1, de eerste proviandboot bij de firma , de 6 de grotere proviandboot , de 7 dat was meer een reserve boot om spullen enz na te brengen bijvoorbeeld Oberlander en verpakt vlees. Het Oberlander kwam bij de firma Schenk vandaan weet ik nog wel en het vlees zou ik niet meer weten want ik schrijf nu over de jaren 1952 - 1969 want toen werd ik overgeplaatst naar IJmuiden om daar een particulier douane entrepot op te zetten ter bevoorrading van de visserij en de offshore. Maar we waren bij de boten, ik zat ook de laatste tijd op de Paul 9 en ging s`morgens richting Steenplaats om daar de bestellingen alvast op te nemen als de schepen meestal geladen met kolen of leeg lagen en in een der vele havens moesten lossen of laden werd het nieuwe pakket door een onzer boten bezorgd. Ook kwamen er veel Malm , Krupp , Rivierland , WTAG , Rheinstahl , Lenkering , partikulieren , tankers enz enz schepen rechtdoor naar de waalhaven en botlek om erts te gaan laden, daar ging ik met de snelle Paul 9 met zijn schottelnavigator langszij en gaf de bestelling per mobilifoon door aan het entrepot en in no time ging het per auto naar de firma Paul aan de Robbenoordsehaven en daar op weer een snelboot naar het betreffende schip gebracht. Dit is wel wat technisch maar toch beschrijf ik het maar omdat het tegenwoordig allemaal zo anders ga en dit nog zwart op wit staat voor het nageslacht , uchhum …………
.
Maar nu voor Bas, jonge, hoe kwam / kom je aan die foto , ik weet van heel het bestaan niet af en waar werd die foto voor gemaakt, een ansichtkaart misschien. Ik weet wel dat hij gemaakt is vanaf de plaats waar Bon en Mees met zijn drijvende bokken lag. Op de achtergrond het kantoor en magazijn van de firma Paul en achter het kantoor was de haven met Deuts , he waarom staat hier nu weer een rood randje onder Deuts, zeker weer verkeerd geschreven maar ik bedoel die motoren van ….. . Nou mijn inktpotje is weer leeg en ik krijg er dorst van trouwens.
Prettige Pinksteren allemaal en mochten er nog meer van die mooie foto`s rond zwerven, ook met die hamer om zijn komst aan te melden, prachtig.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Arie »

Foto is gemaakt op t kopje van de Barendrechtsehaven hoek Kortenoordsehaven met op de achtergrond een VT bunkerschip, Voorne, Ameland of Vlieland of Vreeland, die VT-ers lagen bij Weir-Warmtekracht voor de deur afgemeerd

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Vond deze foto s van de Silicium 1 bij de Quarzwerke Gruppe , het schip vaarde vast Neuss – Mannheim – Basel en retour
Bijlagen
Silicium 1-2-F.jpg
Silicium 1-2-F.jpg (162.72 KiB) 1141 keer bekeken
Silicium 1-3-F.jpg
Silicium 1-3-F.jpg (173.54 KiB) 1141 keer bekeken
Silicium 1-F.jpg
Silicium 1-F.jpg (131.29 KiB) 1141 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

Beste wat oudere schipper, die foto van Paul komt uit het stadsarchief en dan onder collectie Sluisjesdijk, daar stond die. Leuke reactie van je, ik zal verder zoeken.
gr.Bas
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Het stadsarchief, joh daar was ik zelf nooit opgekomen, ik ben er zeer blij mee .
Zo bloeien oude tijden toch steeds weer op.
Van de week ook nog een pagina met die mooie oude raderboten, die heb ik natuurlijk, geboren in 1929 , ook nog in het echie zien varen, ja zelfs nog achter gehangen , om nooit te vergeten
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

d`oude schipper schreef: 09 jun 2019 19:00 Het stadsarchief, joh daar was ik zelf nooit opgekomen, ik ben er zeer blij mee .
Zo bloeien oude tijden toch steeds weer op.
Van de week ook nog een pagina met die mooie oude raderboten, die heb ik natuurlijk, geboren in 1929 , ook nog in het echie zien varen, ja zelfs nog achter gehangen , om nooit te vergeten
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat radarbooten sleepbooten betreft 2 keer gezien toen der tijd moet ongeveer rond 1964 geweest zijn.
Groeten Martin

Roest rust nooit.
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Ja joh, daar wordt je toch koud van.
Ik schreef het al menig maal dat wij over de brug rijden over het spaarne,
En wat je dan bij treffers allemaal ziet liggen, jammerlijk.
De raderboten zijn al een halve eeuw uitgeroeid , drie maal zonde zonde zonde.
nu staat er hier en daar eentje in een museum.
Toen we nog in rotterdam woonden kwam ik nog wel eens bij m`n vriend martin in zijn museumpje aan de maaskade met veel moois, helaas ook al weer jaren dood.

Laten we zuinig zijn en blijven op onze oude plaatjes …………………...
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Binnenvaarder »

d`oude schipper schreef: 09 jun 2019 13:00 Als oud proviandvaarder in de Rotterdamse havens bij de firma Paul ken ik me niet herinneren dat daar een Veronika van Rokus vaarde,
Welk jaar moet dat dan geweest zijn ??
d`oude schipper
Jaartal weet ik niet, ik zag de parlevinker in het programma Andere Tijden Oude Beroepen op ca 38 min.. Je kon aan de kade (getij) en de zeevaart zien dat het in de R'damse haven was.
Martin met zijn (huis)museum op het Noordereiland, was begin jaren 80 een collega van me. Altijd veel lol als je een dagje met Martin op stap was, heb goede herinneringen aan hem.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Plaats reactie