Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus » 30 nov 2018 21:33

Hallo,....rad of raderen meervoudig ,dus raderboot in Nederland ! gr Wim

Jan van der Doe
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe » 30 nov 2018 21:38

Als je over raderboten leest wordt er altijd raderkasten geschreven.
En al die andere namen zo als radkasten enz. zijn bij een of andere in de wereld gebracht
voor het gemak of luiheid.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.

Varen is noodzakelijk
Leven niet

k-k

Bericht door k-k » 30 nov 2018 21:52

Zal wel een mix zijn van Duits en Nederlands, Jan. Rader- en radarboot worden ook nogal eens door elkaar gehaald. Maar niet iedereen heeft een soort nautische achtergrond zoals wij, of een technische knobbel of interesse dat je het een beetje uit elkaar kunt houden. Gisteren kreeg ik van een kennis 6 delen van de serie boeken Historisches vom Strom. Kan mijn hart dus helemaal ophalen aan Duitse bewoordingen/uitdrukkingen. Gelijk maar een schietgebedje doen dat de schrijvers goed ingevoerd waren in deze materie. Mijn kennis van de Duitse taal is redelijk, maar ook weer niet op zo'n hoog niveau dat ik verschrijvingen of foute benamingen er zo uithaal. En laten we maar accepteren dat een ieder die schrijft ook fouten maakt. Verbaas me er wel over dat jij met al je jaren in het buitenland de Nederlandse taal nog goed beheerst en de letters goed op papier krijgt. Gr. Klaas.
Laatst gewijzigd door k-k op 01 dec 2018 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Jan van der Doe
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe » 30 nov 2018 22:00

Ben je maar weer een geluksvogel Klaas met het krijgen van de serie boeken "Historisches vom Strohm."
Daar zal je niet veel of geen fouten in vinden. Ik heb alleen de delen over de sleep-en duwvaart.
Wel kreeg ik uit Nederland 30 jaargangen van de Blauwe Wimpel op zes delen na allemaal ingebonden.
Kan dus voorlopig weer voor uit.

Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.

Varen is noodzakelijk
Leven niet

Westeind

Bericht door Westeind » 30 nov 2018 22:23

Mooie serie, ik denk dat ik ook de hele serie heb, t zijn er bij mij 24, of zijn er inmiddels meer ?
vaar om te leven (niet andersom)

Gernot Menke

Bericht door Gernot Menke » 30 nov 2018 23:13

Ik nam opnieuw contact op met de 88-jarige. Hij zei: "Radboot, wenn ich meinen Ohren noch vertrauen kann, denke ich, die Nederlanders hätten da eher raderbout gesagt" (Radboot, als ik nog steeds mijn oren kan vertrouwen, denk ik dat de Nederlanders eerder raderboot zeiden). Dus Radboot in het Duits en raderboot in het Nederlands.

De serie "Historisches vom Strom" heeft geen goede reputatie in Duitse schipperskringen, de auteurs zijn "schiffisch", maar de boeken bevatten veel inhoudsfouten.

Gr. Gernot

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 » 01 dec 2018 07:08

Ik vermoed dat ook radkasten een Germanisme is.
Niet dat het verboden is die te gebruiken; 'wetenschapper' gebruikt men sowieso ook ;-)
Pieter Klein, Ede
Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

ichthus

Bericht door ichthus » 01 dec 2018 10:48

Die Donau ,von der Qelle bis zur Mundung ? en vele andere daar vandaan !( Donau nostalgie .) heb zo al heel wat boeken weg gegeven aan geinterreseerden ,dat zijn er niet veel meer ! ?

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra » 04 dec 2018 14:22

Brief Schifferpost.jpg
Brief Schifferpost.jpg (156.53 KiB) 294 keer bekeken
In 1967 kregen wij bericht dat mijn oma ernstig ziek was. Dat ging toen nog zo, een brief kon er weken over doen.....
Eerst naar het Hafenamt in Bamberg, daarna doorgestuurd naar de NPRC woonark in de Neue Hafen in Wurzburg en uiteindelijk naar het orderstation bij Mainz-Kostheim.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok » 05 dec 2018 17:18

Gert, mag ik vragen, bereikte dit bericht jullie nog op tijd, of was je oma toen inmiddels al overleden?

Ik herinner me nog goed dat In Nederland voor deze ernstige familieberichten, na de nieuwsberichten van 18.00 uur oproepberichten werden uitgezonden.

Enkele van die oproepen heb gewoon nog in mijn oor.
Zoals het bericht waarin schipper Driessen van de Loduvicus werd opgeroepen in verband met de zeer ernstige toestand van hun zoon.
Jan Driessen was veertien jaar toen hij als gevolg van een aanrijding overleed.

De omschrijving "ernstige" toestand betekende dat er stervensgevaar was.
Ingeval betrokkene reeds was overleden werd gesproken van een "zeer ernstige" toestand.

Plaats reactie