Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Als je over raderboten leest wordt er altijd raderkasten geschreven.
En al die andere namen zo als radkasten enz. zijn bij een of andere in de wereld gebracht
voor het gemak of luiheid.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Zal wel een mix zijn van Duits en Nederlands, Jan. Rader- en radarboot worden ook nogal eens door elkaar gehaald. Maar niet iedereen heeft een soort nautische achtergrond zoals wij, of een technische knobbel of interesse dat je het een beetje uit elkaar kunt houden. Gisteren kreeg ik van een kennis 6 delen van de serie boeken Historisches vom Strom. Kan mijn hart dus helemaal ophalen aan Duitse bewoordingen/uitdrukkingen. Gelijk maar een schietgebedje doen dat de schrijvers goed ingevoerd waren in deze materie. Mijn kennis van de Duitse taal is redelijk, maar ook weer niet op zo'n hoog niveau dat ik verschrijvingen of foute benamingen er zo uithaal. En laten we maar accepteren dat een ieder die schrijft ook fouten maakt. Verbaas me er wel over dat jij met al je jaren in het buitenland de Nederlandse taal nog goed beheerst en de letters goed op papier krijgt. Gr. Klaas.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan van der Doe »

Ben je maar weer een geluksvogel Klaas met het krijgen van de serie boeken "Historisches vom Strohm."
Daar zal je niet veel of geen fouten in vinden. Ik heb alleen de delen over de sleep-en duwvaart.
Wel kreeg ik uit Nederland 30 jaargangen van de Blauwe Wimpel op zes delen na allemaal ingebonden.
Kan dus voorlopig weer voor uit.

Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Westeind »

Mooie serie, ik denk dat ik ook de hele serie heb, t zijn er bij mij 24, of zijn er inmiddels meer ?
vaar om te leven (niet andersom)
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Ik nam opnieuw contact op met de 88-jarige. Hij zei: "Radboot, wenn ich meinen Ohren noch vertrauen kann, denke ich, die Nederlanders hätten da eher raderbout gesagt" (Radboot, als ik nog steeds mijn oren kan vertrouwen, denk ik dat de Nederlanders eerder raderboot zeiden). Dus Radboot in het Duits en raderboot in het Nederlands.

De serie "Historisches vom Strom" heeft geen goede reputatie in Duitse schipperskringen, de auteurs zijn "schiffisch", maar de boeken bevatten veel inhoudsfouten.

Gr. Gernot
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

Ik vermoed dat ook radkasten een Germanisme is.
Niet dat het verboden is die te gebruiken; 'wetenschapper' gebruikt men sowieso ook ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

Die Donau ,von der Qelle bis zur Mundung ? en vele andere daar vandaan !( Donau nostalgie .) heb zo al heel wat boeken weg gegeven aan geinterreseerden ,dat zijn er niet veel meer ! ?
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Brief Schifferpost.jpg
Brief Schifferpost.jpg (156.53 KiB) 993 keer bekeken
In 1967 kregen wij bericht dat mijn oma ernstig ziek was. Dat ging toen nog zo, een brief kon er weken over doen.....
Eerst naar het Hafenamt in Bamberg, daarna doorgestuurd naar de NPRC woonark in de Neue Hafen in Wurzburg en uiteindelijk naar het orderstation bij Mainz-Kostheim.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Gert, mag ik vragen, bereikte dit bericht jullie nog op tijd, of was je oma toen inmiddels al overleden?

Ik herinner me nog goed dat In Nederland voor deze ernstige familieberichten, na de nieuwsberichten van 18.00 uur oproepberichten werden uitgezonden.

Enkele van die oproepen heb gewoon nog in mijn oor.
Zoals het bericht waarin schipper Driessen van de Loduvicus werd opgeroepen in verband met de zeer ernstige toestand van hun zoon.
Jan Driessen was veertien jaar toen hij als gevolg van een aanrijding overleed.

De omschrijving "ernstige" toestand betekende dat er stervensgevaar was.
Ingeval betrokkene reeds was overleden werd gesproken van een "zeer ernstige" toestand.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

Mijn oma werd geopereerd en kreeg een slechte uitslag. Ze heeft daarna nog 6 jaar geleefd. Ik geloof dat we de brief pas de volgende reis kregen. Bijgevoegd het reizenschema, we waren al 6 weken uit Nederland weg en net toen de brief verstuurd werd, kon mijn vader een reis naar Antwerpen aannemen.
Bijlagen
reizen Drechtstad 1967.png
reizen Drechtstad 1967.png (85.58 KiB) 1328 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie