Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Nu ging het in de sleepvaart niet zo hard, maar al varend met de opening aan de voorkant zal het best wel eens een uitdaging zijn geweest om daar je potje op te koken. Zijn er nog mensen/lezers met ervaring in deze "keukens"? Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

klaas op de luxemotor hadden wij ook een stookkot met een kachelpijp erop maar die stond net voor de stuurhut en met de opening naar achter dus heel wat beter die werd vaak gebruikt zeker vroeger in mijn tijd nog ook wel net als kees zegt voor visjes te bakken op een gas spinnekop zn groene of oliebollen voor de rest was het washok om de was op te koken in de stomer en berghok
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6025
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Had je in het stuurhuis zeker wel vrienden als je daar vis stond te bakken Piet? Heb in mijn jeugd tussen Urk en Deventer menig visje staan bakken. Gr. Klaas.
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

natuurlijk klaas vers gekregen/gekocht bij een visserman bv op ijsselmeer na schoonmaken de pan en door het stuurhut raam naar binnen ik weet nog dat we in sneek bij het suikerdepot/olieboer verweij voor de wal lagen en in de keuken een schaal met vis hadden staan de patrijspoort stond open en ineens zien we een kat via de reling door de patrijspoort op de schaal met springen en de bovenste in z'n bek weer de wal op :cry: 1 visje minder voor ons dus :mrgreen:
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Wij kwamen niet zo vaak "buitengaats", maar dat betekende niet dat er bij ons geen vis werd gebakken.
in 18e en 19e eeuwse aktes blijken de voorvaderen van vaders kant van beroep schipper of "vischerman" te zijn
resizer-nl01df18a1a0c7345.png
resizer-nl01df18a1a0c7345.png (235.01 KiB) 1517 keer bekeken
Deel van de overlijdensakte van mijn overgrootvader.

Die genen waren bij mijn vader kennelijk toch nog ruimschoots aanwezig, want het moest al heel gek gaan of er werd onder het motto "Je weet maar nooit, hier kon best wel eens een visje zitten" avonds nog even een netje of een reepje uitgelegd.
En ook hier kan ik niet anders dan vaststellen dat het instinct van pa niet zo slecht was. Met als gevolg dat er de andere dag weer een zooitje vis moest worden geschubd, schoongemaakt en ( In het kombuis) gebakken moesten worden.
Jammer voor mij dat ik absoluut geen visliefhebber was en nog altijd niet ben, dus voor mij hoefden de stroperijen echt niet.
Al moet ik ook toegeven dat we er in de loop jaren toch ook wel een aantal smakelijke anekdotes aan hebben overgehouden.

Even dacht ik dat dit teveel off topic zou zijn. Maar dat je als rivier vischer je brood te kon verdienen is toch echt wel Rijnvaartnostalgie :wink:
kabo
Berichten: 3445
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

scannen0001.jpg
scannen0001.jpg (173.23 KiB) 1507 keer bekeken
De Zurich in de opvaart en de Schwyz met 4 schepen in de afvaart. Schwyz, 4 x 900 Sulzer en de Zurich 3 x 800 Sulzer.
gr.Bas
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

En dan wat jaartjes terug in de tijd in verhouding tot de foto hier boven: Kolen rook kracht.
Bijlagen
Jos Schurman rad.jpg
Jos Schurman rad.jpg (145.36 KiB) 1354 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Franzose
Berichten: 475
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Franzose »

Radboot Schürmann 2.jpg
Radboot Schürmann 2.jpg (72.59 KiB) 1106 keer bekeken
Hallo Martin, dein Foto wurde vor 1945 gemacht.
Die Räderboot ist der "JOSEPH SCHÜRMANN 2" zu Berg an der Urbach.
Ich habe ein Foto, aus dem Jahr 1951, vom Steuermann an der Haspel dieser Boot.
(der Mann lebt heute noch und sitzt täglich am PC !!!)

gr ernst
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

der Mann lebt heute noch und sitzt täglich am PC

Miscchien Ernst zelf op deze foto hier boven ?

https://www.agefotostock.com/previewima ... 195_03.jpg
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Franzose
Berichten: 475
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Franzose »

Hallo Martin, nee der Mann ist 16 Jahre älter als ich.
Ich wurde 1946 geboren.
Nun rechnet mal schön.

gr ernst
Plaats reactie