Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

navigatie schreef:Met die van Ommeren motor op de voorgrond zou de indruk kunnen ontstaan dat die sleepboot ook van van Ommeren is. Ik denk dat het de Prinses Beatrix van de Vulcaan is. Kan me natuurlijk vergissen.
Locatie?

grt Wim
Daar zal je mogelijk gelijk in hebben, Princes Beatrix als ik de foto`s bekijkt op de binnenvaart.nl

gr.BB
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Dat sleepschip zal wel eens achter dat motorschip kunnen hangen naast de drie.
Afbeelding
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Goedenmorgen Forummers ,
Thans volgt hier deel 10 van de Herziene Rijnvaartakte ,
Art 22 ,
Alvorens een vaartuig de eerste reis op de Rijn onderneemt , moet de eigenaar of bestuurder zich voorzien van een verklaring dat het schip de nodigehechtheid en de vereiste uitrusting bezit voor de vaart op dat gedeelte van de stroom waarvoor het bestemd is .
Deze verklaring of scheepspatent wordt na onderzoek door deskundigen , afgegeven door het bevoegde gezag van een der Oeverstaten .
Op het vaartuig en in het patent worden de naam van het schip en de grens van de grootste toegelaten diepgang aangegeven .
Bedoeld onderzoek wordt herhaald na elke belangrijke herstelling of verandering .
Een nieuw onderzoek kan mede plaats vinden op verzoek van de bevrachter .
De uitkomst wordt in het patent vermeld .
Elke Oeverstaat , die dit nodig acht kan een onderzoek gelasten te zijner koste .
Het scheepspatent moet gedurende de reis steeds aan boord zijn .
Het moet op verzoek van de haven - en politiebeamten aan deze worden vertoond .

noot art 22 ;
De toepassing van dit art is door art 356 van het Verdrag van Versailles beperkt tot de op de Rijn ingeschreven vaartuigen .

Art 23 .
DE artikelen 15 en 22 gelden niet voor vaartuigen van minder laadvermogen dan 300 centenaars , noch voor hun bestuurders .

Art 24 .
De bepalingen van dit Verdrag zijn niet van toepassing op vervoer van de ene oever naar de andere , behoudens de bepaling van Art 32 .

Art 25 .
De houtvlotters moeten voor ieder vlot , waarmede zij de Rijn bevaren , voorzien zijn van een verklaring van het bevoegde gezag in hun land , opgemaakt overeenkomstig het hierbij gevoegde model B en aangevende het getal , de soort en het gewicht van de stukken hout waaruit het vlot bestaat .
Deze verklaring treedt in de plaats van het in art. 9 voorgeschreven manifest .
Zij moet op verzoek worden getoond aan de politie - , haven - , douane - , en waterstaatsambtenaren en aan de commissies, ingesteld voor het onderzoek der houtvlotten .
De bepalingen van de art 9 tot en met 14 zijn mede van toepassing ten aanzien van houtvlotten en de geleiders ervan .
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Groeten Martin

Roest rust nooit.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

Infolge Überbelegung der Gebirgsstrecke Oberwesel - Sankt Goarshausen mit Bergfahrt müssen Schiffe Richtung Bergfahrt warten. Blick vom wahrschaulosen "Ochsenturm" flussabwärts. Im Vordergrund Versuchsformation SL "SNFR 204" mit SB "Siegfried", gefahren von SB "Lyon" gekoppelt

In mijn herinnering gold dat van af 1961 tot 1965 dat van af onder Nijmwegen tot Mannheim het vaak wachten en opschuiven was door de drukte op de Rijn, alles wat kon drijven was in de vaart.
En plotseling was het voorbij met de vervoer crisis 1966 tot 1968 toen het weer normaliseerde uiteraard doordat er ca 800 voornamelijk sleepschepen van rederijen naar de sloop verdwenen waren.
En zo mij een bakenmeester mee eens vertelde vele jaren later zo druk is het nooit meer geworden als die tijd.

gr.BB
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Goedenmorgen Forummers ,het vervolg van de Herziene Rijnvaartakte deel 11 ;

Art. 26 ,
Het uitvaardigen van voorschriften betreffende de dienst der loodsen en waarschuwers en de door de schippers aan hen te betalen beloning wordt aan elke Oeverstaat voorbehouden .
Geen schipper of houtvlotter kan verplicht worden een loods aan boord te nemen .
Voor loodswezen wordt alleen vergoeding gevorderd , indien aan boord der vaartuigen werkelijk van loodsen gebruik is gemaakt .

Aanvulling art 26 ,
Art 356 van het Verdrag van Versailles behoudt aan de Centrale Commissie het recht voor , verordeningen betreffende het loodswezen uit te vaardigen .

Art . 27 .
De Regeringen der Oeverstaten dragen zorg , dat zowel in de vrijhavens als in de andere havens van de Rijn alle nodige maatregelen worden genomen om de lading , de lossing en de opslag in entrepôt van goederen te vergemakkelijken , alsmede dat de ten dienste daarvan bestaande inrichtingen en werktuigen van elke aard in goede staat worden gehouden .
Om te voorzien in de kosten van onderhoud en toezicht kan een daarmee overeenkomende vergoeding worden gevorderd.
Zodra de opbrengst daarvan het bedrag der bedoelde uitgaven overtreft , wordt het tarief van de heffing naar evenredigheid verminderd .
De bedoelde vergoeding kan echter alleen gevorderd worden , voorzover van bovenvermelde inrichtingen en werktuigen gebruik is gemaakt .

Art 28 ,
De Hoge Verdragsluitende Partijen verbinden zich om evenals vroeger , ieder voor zijn gebied , de bestaande jaagpaden alsmede het vaarwater van de Rijn in behoorlijke staat te brengen en te onderhouden .
Deze bepaling geldt ook voor de waterwegen tussen Gorinchem , Krimpen , Dordrecht en Rotterdam .
De Oeverstaat , in welke gebied zich gedeelten van de stroom bevinden die nog niet voldoende zijn genormaliseerd en waarvan het vaarwater dientengevolge aan verandering onderhevig is , moet dit vaarwater doen aanduiden door bakens , welke op in het oog springende wijze zijn aangebracht .
Bevinden zich die gedeelten van de stroom tussen twee tegenover elkaar liggende Staten , dan draagt ieder de helft der kosten van het aanbrengen en onderhouden van de bakens
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door *Waterman* »

Beste Ossebaar,
Is dit niet een stuk gemakkelijker:
https://www.rbv-advies.nl/Docs/ROSR/Herz ... 201868.pdf
velasquez

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door velasquez »

Wat ossebaar doet blijft eeuwig zolang het forum bestaat staan maar een link wil nog weleens verdwijnen.

gr.BB
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

ossebaar.j schreef:Goedenmorgen Forummers ,het vervolg van de Herziene Rijnvaartakte deel 11 ;

Art. 26 ,
Het uitvaardigen van voorschriften betreffende de dienst der loodsen en waarschuwers en de door de schippers aan hen te betalen beloning wordt aan elke Oeverstaat voorbehouden .
Geen schipper of houtvlotter kan verplicht worden een loods aan boord te nemen .
Voor loodswezen wordt alleen vergoeding gevorderd , indien aan boord der vaartuigen werkelijk van loodsen gebruik is gemaakt .

Aanvulling art 26 ,
Art 356 van het Verdrag van Versailles behoudt aan de Centrale Commissie het recht voor , verordeningen betreffende het loodswezen uit te vaardigen .

Art . 27 .
De Regeringen der Oeverstaten dragen zorg , dat zowel in de vrijhavens als in de andere havens van de Rijn alle nodige maatregelen worden genomen om de lading , de lossing en de opslag in entrepôt van goederen te vergemakkelijken , alsmede dat de ten dienste daarvan bestaande inrichtingen en werktuigen van elke aard in goede staat worden gehouden .
Om te voorzien in de kosten van onderhoud en toezicht kan een daarmee overeenkomende vergoeding worden gevorderd.
Zodra de opbrengst daarvan het bedrag der bedoelde uitgaven overtreft , wordt het tarief van de heffing naar evenredigheid verminderd .
De bedoelde vergoeding kan echter alleen gevorderd worden , voorzover van bovenvermelde inrichtingen en werktuigen gebruik is gemaakt .

Art 28 ,
De Hoge Verdragsluitende Partijen verbinden zich om evenals vroeger , ieder voor zijn gebied , de bestaande jaagpaden alsmede het vaarwater van de Rijn in behoorlijke staat te brengen en te onderhouden .
Deze bepaling geldt ook voor de waterwegen tussen Gorinchem , Krimpen , Dordrecht en Rotterdam .
De Oeverstaat , in welke gebied zich gedeelten van de stroom bevinden die nog niet voldoende zijn genormaliseerd en waarvan het vaarwater dientengevolge aan verandering onderhevig is , moet dit vaarwater doen aanduiden door bakens , welke op in het oog springende wijze zijn aangebracht .
Bevinden zich die gedeelten van de stroom tussen twee tegenover elkaar liggende Staten , dan draagt ieder de helft der kosten van het aanbrengen en onderhouden van de bakens
zoveel werk is het ook niet je kan gewoon knippen en plakken oftewel kopieren :)

ossebaar dan haal ik het weg om verwarring te voor komen
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie