Laden en lossen
Re: Laden en lossen
zo zie je maar het leven zit vol verrassingen de een wat prettiger als de ander
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Laden en lossen
Hallo Hein,Itasca schreef:
We zouden de kraan deze week op de wal lossen. Maar nu willen ze hebben, dat ik wacht op de zeeboot MV "Trina" - Rotterdam / ETA Rotterdam 3/4 aug. Maar Itasca zou volgende week aan een bagger klus beginnen, voor meerdere weken. Dus nu wil ik verhoogd overliggeld, dat ik ongeveer aan hetzelfde bedrag kom, volgende week met stilliggen. Als anders met bagger varen:)
Heet dit niet : Je poot stijf houden : Verhoogd overliggeld betalen, zo niet, Hoppa de kraan op de wal lossen en bagger gaan varen !
Tijdens de overligdagen stiekem even een weekje vakantie (dag)uitjes organiseren !
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Itasca kraan lossen bij Broekman Heijplaat
Voorman van Broekman zei tegen mij: Zeeschip Trina ligt in Esbjerg Denemarken en gaat daar vrijdag met de middag vertrekken en is dan zaterdag voormiddag hier in de Waalhaven. Ik even spelen met mijn eigen e kaart aan boord, Dat is meer als 600 km. Maarja ga je toch even kijken op MT en net vertrokken uit Denemarken, stond er al 32 km/h op de teller. Dus daarachter kan je gewoon waterskiën.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: Laden en lossen
Die rederij heeft zeer snelle schepen.
Gebouwd bij Sietas in Hamburg.
Staat 12600 kW in. Is gewoon 17148 pk!!!
We zijn jaren geleden zo'n soort schip tegengekomen op de Westerschelde. Die liep gewoon 40 km/h tegenstroom, over de grond gerekend.
Schitterend gezicht. En nog geeneens beroerde golven, maar een soort hele lange deining.
Gebouwd bij Sietas in Hamburg.
Staat 12600 kW in. Is gewoon 17148 pk!!!
We zijn jaren geleden zo'n soort schip tegengekomen op de Westerschelde. Die liep gewoon 40 km/h tegenstroom, over de grond gerekend.
Schitterend gezicht. En nog geeneens beroerde golven, maar een soort hele lange deining.
Re: Laden en lossen
Laten we er van uitgaan, dat hij op 85% vaart = 14000 pk x 18l/ 100 pk verbruik, kom je op 2520 liter stookolie per uur.
Hij heeft zeg maar totaal 16 uur gevaren is dik 40 cub stook olie over dik 600 km.
Hij heeft zeg maar totaal 16 uur gevaren is dik 40 cub stook olie over dik 600 km.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Oberhausen-Antwerpen MAN kist
1000 ton Ballast zand laden.
18 m. ruim vrij voor de 750 cm hoog kist van MAN Voorschip nog eens 10 m. vrij, voor een paar kleine kisten, totaal 10 ton gewicht. Kist van 112 ton wordt geladen in Oberhausen
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
onderweg naar Antwerpen.
1000 t. zand hebben we gelost in Antwerpen Scheldekaai. En dik 450 ton water, hebben we zelf eruit gepompt.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Re: Laden en lossen
Mooi reisverslag.
Mooie foto's.
Ik kijk iedere keer weer met verbazing, hoe goed waterdicht jij het ballast waterschot dicht krijgt zonder lekkage.
130 ton ballast (water) geeft toch een behoorlijke druk op het ballast waterschot.
Mooie foto's.
Ik kijk iedere keer weer met verbazing, hoe goed waterdicht jij het ballast waterschot dicht krijgt zonder lekkage.
130 ton ballast (water) geeft toch een behoorlijke druk op het ballast waterschot.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Laden en lossen
Hallo Pieter, bedankt voor het kompliment. Het schot waterdicht maken gaat wel, het moeilijkste vind ik. In vooruit berekenen, hoe ligt het schip erbij, wanneer geladen in Oberhausen wegvaar. Bij een zeeschip hebben ze in de stabiliteit berekening ook een berekening van voor achterover. Laad je bijvoorbeeld op vakje 3 100 ton, hebben zij een tabel, kwa diepgang voor en achter schip.
In mijn geval, ik begin met 1000 ton zand, ik pomp diverse BT vol en op het laatst, komt er nog een kist achter van dik 100 ton en een paar ton op vakje 1 voorop. En dan wil ik voor een diepgang hebben van 290 cm. en achter tenminste 3 meter.
Ik weet bij 1600 ton lading, moet mijn zwaartepunt lading + ballast dik 30 m. van het voorschot zijn, dan lig ik gelijk lastig.
Dus ik heb een heel tabel in Exel, waar ik alleen ballastwater per tank en lading invul, X ton maal meter van voorschot, zodat ik snel het zwaartepunt uit kan rekenen. Dus in dit geval, met laden zand aan de band, maak ik 2 strepen op de vloer, waartussen het zand moet komen, om in Oberhausen juiste diepgang weg te varen.
En ik neem de vloer tanks meestal als reserve, zodat ik achteraf altijd nog bij kan trimmen.
En met minder tonnen moet het ZwP verder naar voren. Dus bij 1000 ton totaal, 27,50 tot 28 m. van voorschot. Ik doe alles in stapjes rekenen en ben meestal meer als een uur bezig.
In mijn geval, ik begin met 1000 ton zand, ik pomp diverse BT vol en op het laatst, komt er nog een kist achter van dik 100 ton en een paar ton op vakje 1 voorop. En dan wil ik voor een diepgang hebben van 290 cm. en achter tenminste 3 meter.
Ik weet bij 1600 ton lading, moet mijn zwaartepunt lading + ballast dik 30 m. van het voorschot zijn, dan lig ik gelijk lastig.
Dus ik heb een heel tabel in Exel, waar ik alleen ballastwater per tank en lading invul, X ton maal meter van voorschot, zodat ik snel het zwaartepunt uit kan rekenen. Dus in dit geval, met laden zand aan de band, maak ik 2 strepen op de vloer, waartussen het zand moet komen, om in Oberhausen juiste diepgang weg te varen.
En ik neem de vloer tanks meestal als reserve, zodat ik achteraf altijd nog bij kan trimmen.
En met minder tonnen moet het ZwP verder naar voren. Dus bij 1000 ton totaal, 27,50 tot 28 m. van voorschot. Ik doe alles in stapjes rekenen en ben meestal meer als een uur bezig.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser