Laden en lossen

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Laden en lossen

Bericht door Wrijfhout »

Ik plaats hierbij een drietal foto's van het m/s Jannigje van schipper Duprée uit Middelharnis. Met behulp van de zelflosinstallatie wordt het schip in de omgeving van Nederweert gelost, dat zal in het begin van de jaren zestig zijn geweest. Zelf kan ik mij niet meer herinneren hoe dat lossen en aan de bak lopen in zijn werk ging. Als ik de foto bekijk waarop de bak boven een vrachtauto wordt gelost dan vermoed ik dat je daar wel enige behendigheid voor moet hebben, sterker, dat moet vakwerk geweest zijn!

Wie heeft dit allemaal zelf nog gedaan en kan hier uit de doeken doen hoe het werken met een zelflosser precies in z'n werk ging. Wat moest er b.v. allemaal voor opgetuigd worden, war werden de rijdraden vastgezet.

Ik ben benieuwd en velen met mij denk ik.

Harry

..foto's..
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding

Nog maar eens een plaatje van een paar zelflossers.

Snuffelend in oude charters kwam ik de volgende voorwaarde tegen:

"De schipper moet gedogen dat er draden onder het schip worden getrokken vanwege het lossen met een zelflosser!"

Wie kan mij uitleggen hoe dat in z'n werk ging en waarom er draden onder het schip werden getrokken?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Aan de bak

Bericht door Kees Keijzer »

Hallo wrijfhout, ben vanmorgen thuis gekomen van een weekje Rennesse, lekker wezen fietsen over het eiland . We hebben oa. alle oude landbouw haventjes weer eens bekeken. De meeste ervan heb ik wel herinneringen aan , tarwe, gerst of bieten laden, grint lossen en na de ramp rijshout voor het dijkherstel en later toen het land droog viel gips voor de grond te ontzilten. In de eind zeventiger jaren nog vloeibare bitumen aangevoord voor de Deltawerken. Maar nu over de zelflosser; Mijn vader heefd negen jaar bij een schipper aan boord gezeten als, zoals men dat toen noemde, knecht. Ik zelf weet dat wij met het ouderlijkschip de laatste keer met een zelflosser gelost hebben in september 1964 de laatste reis voor de bieten in de haven van Rijswijk. Dat was een reis fijne grint van de BM in Roermond voor v.d. Heuvel.Dus lossen met een trekbak. De schepen die zichzelf losten haadden aan de binnenkant van de den bevestigingen om de rijdraad, dat is de draad die boven naar de giek liep en de bak langs naar boven getrokken werd, te bevestigen, maar als ze ander schepen losten moest er een draad onder het schip door wat gelost werd. En die moest naargelang het schip leger kwam verzet worden Het zichzelf lossende schip had voor in het ruim een aangepast schot om het restand van de lading er makkelijk uit te krijgen, maar bij de ander schepen ging dat wat moeilijker.dan werd er in de zij van het schip een klem gezet en daar trok men eerst de bak naar toe Harry, ik wil dat nog wel eens nader uit leggen en misschien is er wel een oud zand en grind schipper op het forum die er foto's van heefd. groeten van Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Aan de bak

Bericht door Kees Keijzer »

Ha, nieuw bakken grootvader, Even terugkomen op het overslagschip; In het boek Nederland Duitsland uit het archief van Biezenaar staat op pag. 194 een foto, genomen van af de brug in Roermond, van twee overslagschepen die een sleepkempenaar lossen. De foto is van kort voor de oorlog, toen men, te laat, ging beseffen dat onze verdediging maar niets was. Mijn vader voer in die tijd ook bij een zand en grint schipper En pa vertelde weleens dat er op dat gebied toen werk genoeg
was. Op de foto kun je zien hoe men in een vol ruim begon. Groeten van uit een warm Papendrecht
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

"U roept en wij scannen..." Aangezien het binnen beter is dan buiten heb ik de door jou genoemde foto maar even gescand. Je kunt inderdaad prima de draad op de den vast gemaakt zien. Dat noemen ze toch de 'rijdraad'??

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Aan de bak

Bericht door Kees Keijzer »

Harry, nu zoeken we nog een foto waarop je kunt zien de situatie als de bak volgetrokken wordt. dan kun je zien hoe het werkt met het blok die langs de rijdraad liep en waar de losdraad tweedraads werd. aan dat blok zat ook een mechaniek die als de bak tegen het blok aan kwam dat blok los maakte van de afslag op de rijdraad, je kunt die afslag op de foto zien. Jammer dat op beide foto's de bak boven hangt. Je kunt wel zien dat de rijdraad onder het schip doorgaat, juist onder de scheerstok. Wordt vervolgd. Een zwetende Kees achter een koud pilsje Groeten.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Om jouw vervolgverhaal te ondersteunen een foto van de motortjalk Johanna aan de loswal in Nederweert.

Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Voorlopig de laatste.

De Cornelis Pieter, schipper Stout, lost aan het nieuwe Bassin in Weert.
Ik geef het stokje nu weer aan Kees!

Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Aan de bak

Bericht door Kees Keijzer »

Harry, ik denk dat dat te maken had met de geringe diepgang van het schip dat gelost werd, de rijdraad bleef onder de denneboom van dat schip als het vlotter ging liggen. Het was i i g ongebruikelijk maar onderzoekt alles en behoud het goede .Harry ik je nog wel eens een paar schetsjes toesturen van het een en ander over dit thema. Kees.ps de foto in Nederweert is uit de zestiger jaren, dat is voor mij nostalgie
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Lau Bos
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 mei 2005 21:08
Locatie: Middelburg

Lossen met de bak.

Bericht door Lau Bos »

Kees en Harry, mijn vader heeft jaren zand en grind gevaren op Middelburg. We werden dan ook gelost met een zelflosser, bij ons werd de rijdraad met een beugel en een klem aan de den vastgemaakt.Als knechtje moest je dan het ruim in om bij te scheppen zodat de bak het zand of grind beter kon oppakken, je moest dan behoorlijk tempo maken om de bak voor te blijven.Later toen we ouder waren vroegen ze dan of je ook achter de bak wou lopen omte lossen maar dat mocht niet van Pa want dat was beulenwerk.Groeten uit een afgekoeld Middelburg,
Lau Bos.
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
Plaats reactie