Pagina 1 van 433

Luxe motors.

Geplaatst: 07 nov 2005 20:40
door Pieter Boers
Volgens mij hebben we dit onderwerp nog niet.

Ze varen nog wel, maar er zijn er ook al massa's gesloopt of in de recreatie vaart terecht gekomen.

Deze houdt het in ieder geval al 75 jaar vol.

De zandmotor Content (32.90050) van Pols uit Moordrecht op de Hollandse IJssel voor Nieuwerkerk.
Gebouwd in 1930 bij Bijholt in Foxhol.

Groeten,

Pieter

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 09 nov 2005 22:18
door Wrijfhout
Pieter heeft gelijk, het heeft eigenlijk veel te lang geduurd voor dit bijzondere scheepstype bij de kop werd genomen. Een doorontwikkeling van de beurtmotor tot volwaardig motorschip.

Onderstaand een schip waar ik altijd 'op liep', ik vind hem nog steeds mooi en heb er talloze foto's van gemaakt. Wim uit Tilburg heeft een prachtige serie geschoten in sluis Engelen. Koppelverband Allegeonda L / Allegonda. Het mooie is er nu wel een beetje af maar als je de ogen een beetje dichtknijpt komt de oude Allegonda weer tevoorschijn. Er heeft vroeger een hijstuig op gestaan maar daar heb ik helaas geen foto van.

Harry

Afbeelding
Als we het onder ons houden... Er doet op de vaart een verhaal de ronde dat degene die dit schip destijds liet bouwen, hem contant afrekende met de werf. De schipper kende de zegswijze: Geef de keizer wat des keizers is, blijkbaar niet. De belastinginspecteur wist wèl wat dat betekende en drukte achteraf nog aardig wat bij de prijs van het schip op.
Maar... als ik lieg dan lieg ik in commissie!

Luxe motors

Geplaatst: 11 nov 2005 12:57
door Kees Keijzer
Afbeelding
Hierbij een niet zo'n mooie vooroorlogse foto van een echte luxe motor; de "Zeelands-Luister II", maar wel een foto die laat zien wat het vaargebied van het schip was in haar actieve bestaan,namelijk de Zeeuwse stromen. Het schip werd in 1934 gebouwd als bouwnummer 1077 voor rekening van C.van de Klooster uit Bruinisse bij de werf van Boot in Alphen aan de Rijn. De afmetingen van het schip zijn lang 29 m. breedte 5.00 m. diepgang 1.75, met een tonnemaat van 124 ton het is het een zwaar gebouwd schip geschikt voor het werk wat er er mee gedaan werd; Stukgoederen van Rotterdam naar Antwerpen en terug en ook met glas in kisten van Brussel naar diverse plaatsen in Noord en Zuid Holland. Bij de nieuwbouw werd er een gloeikop Industrie van het type 2 I B6 van 70 pk geinstaleerd. In de vijftiger jaren werd het schip eigen dom van mijn oom Maarten Keijzer die de naam handhaafde met als thuishaven Stad aan 't Haringvliet en het zelfde werk er mee bleef doen, in de huur bij de Scaldis lijn een samenwerking van Hudig en Pieters in Rotterdam en Kennedy Hunter in Antwerpen en het glasvervoer wat in handen was van de vroegere eigenaar ;van de Klooster.Dat glas werd het eigen hijstuig gelost bij de diverse klanten.
Mijn oom heeft in de begin zestiger jaren een viertakt Industrie van 80 pk ingezet Type; 2 V D 6. Begin zeventiger jaren is het schip op eigen kracht naar Engeland vertrokken, mijn oom had het schip aan een makelaar verkocht. In 1990 zag ik het schip in Luik aan de kaai liggen en eind vorig jaar kwam ik via internet er achter dat de Luister ,zoals wij het schip in beperkte kring in liefkozend noemden, in St. Jean de Losne in Frankrijk lag. Een van mijn neven, zoon van oom Maarten is op zoek gegaan en heefd het schip gevonden. T.z.t zal ik nog wel een foto van het schip op het forum zetten.
Groeten, Kees Keijzer.

Geplaatst: 11 nov 2005 17:22
door Pieter Boers
Afvarend bij Ameide De Verwisseling (31.50052) Amsterdam, gebouwd in 1910 bij Hendriks in Dodewaard.

Groet,

Pieter

Afbeelding

Afbeelding

Luxe motors

Geplaatst: 11 nov 2005 17:42
door Kees Keijzer
Pieter, die Verwisseling is een omgebouwd Friese maat kastje en geen luxe motor, maar het is een mooie foto en je kan ook niet alles weten en naar mij moet je niet kijken want inmiddels vaar ik al 46 jaar actief mee, maar ik wil mijn kennis wel met anderen delen.
Groeten uit Papendrecht, Kees Keijzer.

Geplaatst: 11 nov 2005 17:51
door Pieter Boers
Hoi Kees,

Bedankt voor je correctie.
Mijn ervaring haalt het bij lang na niet bij jou, zelf in leeftijd niet.!

Ik vraag me trouwens af of er nog Friese maatkastjes in de actieve vaart zijn. Veel zullen het er denk ik niet meer zijn.

Groeten van je achterbuurman (geografisch gezien)

Pieter

Luxe motors

Geplaatst: 11 nov 2005 18:05
door Kees Keijzer
Afbeelding
Zo ziet de "Zeelands-Luister"er nu uit, er is weinig over van luister. De foto kreeg ik van iemand die het schip in St. Jean de Losne zag liggen. die man heeft zelf een replica van dat schip, daar komt ook nog een foto van.
Gr, Kees.

Luxe motors

Geplaatst: 11 nov 2005 18:11
door Kees Keijzer
Afbeelding
Hier de replica van de "Zeelands-Luister", het schip heeft een stuk minder zeeg, maar dat loopt wel makkelijker aan dek.
Gr, Kees.

Luxe Motors

Geplaatst: 11 nov 2005 20:13
door Kees Keijzer
Hallo, Popeye, die"Actief"kan ik wel; Het schip is de voormalige "Elma"van Muller uit Puttershoek een Wad en Sondvaarder.
Vanaf de vijftiger jaren in de binnenvaart met jaren als schipper P. Fierant uit Puttershoek. Voor mij is het een bekend schip
Afbeelding
want de zoon van Fierant, Bas, in een goede maat van mij, zodoende kwam er nog eens aan boord. De foto is gemaakt in Antwerpen op nr. 42 in het Kattendijkdok., in het voorjaar van 1966. Degene die plekjes aan de kop bijhaald is Bas Fierant, mijn persoon staat er met de handen in zijn zakken bij en we staan op het voordek van de "Elisabeth" van Jaap Romeijn, die z'n bolderkast aan het verven is. Je kan zo zien dat die "Elma" een stoer schip is. Het is zaterdagmiddag en wij lagen met het ouderlijk schip twee maanden in ligdagen dus nam ik het er maar van om een praatje te maken want aan boord waren we het werk wel voor.
Groeten, Kees Keijzer.

luxe motor

Geplaatst: 11 nov 2005 20:49
door Adri
Dan weet ik er ook nog een:
Afbeelding
Het ms Zuidenwind (hier op de Linge), ex Vroom en Vrij (1902-1952), ex Stella Nova (1952 – 1992). Een schitterend schip (waarom zou ik dat nou vinden?). Ooit 131 ton laadvermogen, gebouwd in Baesrode (B) in 1902. Het casco en de dekken zijn nog origineel.
Hieronder nog een keer in 2004 in de Ardenne
Afbeelding
Vaarze,

Adri