Schipperscafe's.

Alles over binnenscheepvaart
Binnenvaarder
Berichten: 2471
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door Binnenvaarder »

velasquez schreef:Orkest Wolters trad altijd op in paramout en dan was de entree prijs 1,5 gulden per persoon.
Soms was er een optreden van een andere band uit tebaris maar dan was de entree 2,5 gulden.
En dan hadden we ook nog oom piet die er op lette dat het niet al te intiem werd.
Al met al het was een leuke tijd.
Zeker als het verleken word met heden
De Wolters hebben op onze bruiloft in Paramont, sept 1971 gespeeld. Mijn vrouw heeft een aantal jaren, in 2002, bij een bedrijf in Ridderkerk gewerkt als receptioniste. Een klant moest even wachten en ze raakten aan de praat, bleek het een zoon van een van de Wolters te zijn!
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
keerweer

Re: SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door keerweer »

Goedendag,
even voorstellen ik ben de zoon van een van de kelners uit het rijnvaarthuis n.l. (blonde) Frans je had ook zwarte Frans en er kwamen ook particulieren en passanten die iets wilden drinken je kon er ook complete maaltijden eten een biljartje leggen en zeker ook telefoneren in die nauwe hokjes links achter in de zaak er warem er twee met voetballen was het er vreselijk druk iedereen die naar het stadion ging kwam nog even een biertje halen ook na de wedstrijd je kon er ook een fles jenever mee naar boord nemen wat ook veel gedaan werd verder werd er gevraagd over de raampjes boven de zaak die waren in het begin inderdaad voor kamertje maar dat is maar enkele jaren in gebruik geweest verder is de zaak door de eigenaar D. Brugman in 1969 verkocht aan Ton Blaauw alias
Ton de Snor verkocht deze heeft er een discotheek van gemaakt genaamd Het Mallegat met i.p.v. stoelen werden er kussentjes op de grond gelegd en er werden vier bars in gebouwd dit heeft nog enige jaren geduurd maar wanneer het is afgebroken weet ik niet meer.
Tot zover wat ik nog weet groet Frans
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door klipper »

cafe De Promenade was een echt schipperscafe. Zaterdags erg druk , in de loop van de middag kwamen de schippersvrouwen van de markt terug en dan ook een sapje drinken. Al met al erg gezellig. Jaren terug kwamen er veel franse spitsen naar Holland, als ze leeg waren lagen er veel in de Maashaven. Lau Pols de kastelein was voor die fransen nog al eens steun en toeverlaat oa met de taal en andere dingen. Helaas alles is anders geworden. Gr
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door Schipperdochter »

Tot mijn grote verbazing staat cafe Kolkzicht uit Terneuzen er nog niet bij!
Ik ben driftig op zoek gegaan naar wat foto's.
Ik vond 1 hele oude op Picasa en 2 van hoe het pand er nu uit ziet,
De laatste 3 van een particulier op Flickr, van wie ik toestemming heb om deze te plaatsen.
Helaas kon ik niks vinden van uit de tijd dat Clement van Damme er in zat, 60 er jaren.
Het was het postadres van veel schippers en er moest natuurlijk daar ook vaak naar familie gebeld worden.
Het was tevens ons postadres en mijn vader ruilde belastingvrije sigaretten tegen kleine sigaartjes met hem.
Ik herinner me dat er bij de deur een tegel hing met een mannetje die om een lantaarnpaal hing met de tekst :
Men ziet wel wanneer ik zat ben maar wanneer ik dorst heb niet.
Ik weet alleen niet zeker of het de toog ook is die er toen in stond, de kastjes achter de toog komen mij wel bekend voor.
Wie heeft er een foto van de tijd dat Clement van Damme er in zat?
Toen had het pand zo'n grote Amstelreclame boven de deur hangen.
groetjes Jenet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door JC »

Foto's van het interieur heb ik niet, zo ver ik weet was de Brasserie zoals op een van jouw foto's te zien is geen succes ($$$) en staat het pand al een tijdje te koop of te huur. Na Clement is het café jaren gerund door een Fransman, Christian. De vaste lasten werden hem op den duur te hoog, hij is nu taxichauffeur.
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door mastodont »

ik zal het nog sterker vertellen
Peter de Meijer ,die vroeger op de spits Peter voer ,later door verkocht aan Anne de haan
die Peter heeft zich als hobby kok bekwaamd ,en als hij genoeg gegadigde had gooide hij voor dat selecte gezelschap de keuken wel eens open
dan kon je er een avondje eten
Peter zijn dochter hielp dan in de bediening
of hij dat nu nog doet weet ik niet
ik heb al heel lang niks meer van hem gehoord
gr
leo
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door Schipperdochter »

Met Peter de Meijer heb ik op het interaat gezeten.
Heeft hij in dat pand ook een bedrijf gerund?
Het volgende berichtje kwam ik ook tegen op mijn zoektocht :
ZEEZANDSCHARRELEIEREN.
Met oog voor 'gewone' zaken, brengt de Scheepvaartkrant voorop ook Zeezandscharreleieren nieuwe trend. Schipper Noldes van de Eran besloot zeezand te gaan varen en tegelijk kippen te gaan houden in het voorruim. De eieren - vanwege het zeezand hoeft er geen zout op - verkoopt hij via café Kolkzicht in Terneuzen.

Met groeten Jenet
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door Kees Keijzer »

Wie heeft er foto's van de schipperscafé's in Antwerpen uit vroeger dagen, Janus van Dongen op het Falconplein, de Brabo aan de Aldegondiskaai [Oude Dok] en cafeé's bij de beurs de. Flambo, Centre Bourse. enz.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door mastodont »

de Eran is reeds jaren geleden gestopt met varen
het was een scherp schip ,zijn vrouw is een winkel in de Noord straat begonnen en ik dacht dat hij er bij in was getrokken
het schip is meen ik gesloopt
de winkel is zo een cadeau winkel ,met kaarten en allerlei zaken die je niet nodig hebt
gr
leo
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: SCHIPPERSCAFE'S

Bericht door Schipperdochter »

Leo schreef :de Eran is reeds jaren geleden gestopt met varen
het was een scherp schip ,zijn vrouw is een winkel in de Noord straat begonnen en ik dacht dat hij er bij in was getrokken
het schip is meen ik gesloopt
de winkel is zo een cadeau winkel ,met kaarten en allerlei zaken die je niet nodig hebt
gr
leo
Dan heeft hem dat windeieren gebracht :) , anders had hij wel een eierwinkel begonnen. :)

Groet Jenet
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Plaats reactie