Dit viel mij op.

Alles over binnenscheepvaart
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Dit viel mij op.

Bericht door kabo »

IMG_2774 (4).JPG
IMG_2774 (4).JPG (37.55 KiB) 1575 keer bekeken
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Dit viel mij op.

Bericht door kabo »

IMG_2776 (3).JPG
IMG_2776 (3).JPG (56.37 KiB) 1573 keer bekeken
Zie ginds komt de stoomboot in Maassluis.
gr.Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Dit viel mij op.

Bericht door Kapitein Spok »

En dit viel mij op±
Op Nu.Nl zag ik een plaatje van de intocht van Sinterklaas in Kampen.
Het schip juist achter de stoomboot midden op de foto kwam mij direct zeer bekend voor. :shock:
Ik ben er op geboren, en heb goede herinneringen aan de tijd dat Sinterklaas en toen nog ZWARTE piet op dat schip een rijtje schoentjes vulden.
Intocht Kampen.jpg
Intocht Kampen.jpg (191.27 KiB) 1540 keer bekeken


https://twitter.com/bortkoelewijn/statu ... 3325288448
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Dit viel mij op.

Bericht door kabo »

Theo is de Jolles weer een zeilschip geworden, dan is het wel een grote met veel zeilvermogen.
gr.Bas
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Dit viel mij op.

Bericht door DPLA »

Hallo Theo,

He is mooi dat de Ex Jolles nog in de vaart is, maar van de originaliteit als zeilklipper van vroeger is niet veel terug te vinden in dit schip.
Het had mooier geweest dat ze het schip weer inde oude glorie hadden hersteld.

Ik vind het persoonlijk een heel lelijk schip geworden, echt een miskleun. :( :(
(dit is mijn mening, dit hoeft niet de mening van een ander te zijn, laat dit duidelijk zijn)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Dit viel mij op.

Bericht door Kapitein Spok »

kabo schreef: 17 nov 2018 17:44 Theo is de Jolles weer een zeilschip geworden, dan is het wel een grote met veel zeilvermogen.
gr.Bas
Ja Bas hij is grondig verbouwd.
Het voordek met de bolders is gebleven en van het achterdek, alleen het stukje dat nodig was om het rondsel van het stuurwerk op z´n plaats te houden.
Voor de rest is ALLES er met uitzondering van het vlak, de huid en de boeiing er uit gehaald. het was op dat moment echt niet meer dan een badkuip.
Vervolgens is er op het achterste gedeelte tot aan de achterste mast de boeiing met ruim 3 meter verhoogd, met 3 patrijspoorten aan elke kant, zoals bij die wat ik noem Strassbourg spitsen. Daar zit nu de woning van de kapitein, Vanaf de achterste mast naar voren is de boeiing met ruim 1 meter verhoogd, tot aan de bolderkast van de voorste bolders. Van daar af is de originele boeiing tot op de bergplaat inclusief de steven met het originele klipperneusje er afgesneden. Vervolgens is er in de lijn van de huidbeplating een nieuwe boeiing met een overhangende steven opgezet. Maar deze steven is zo hoog dat wanneer je bij de ankerlier (die nog origineel is en op de originele plaats staat) gaat staan dat kan ik met mijn 1.85 niet meer over de steven kijken.
Er zijn drie masten van elk 30 meter op gezet. Onder het schip is over de volle lengte een kist van 1x1 meter gehangen. Deze kist werkt op de eerste plaats als kiel, maar is ook ene vuilwatertank voor de 15 tweepersoonshutten die onderdeks zijn gemaakt.
Op de beide foto’s is het een en ander een beetje te bezien, inclusief het zeilplan wat, zoasl Bas terecht opmerkt van groot vermogen is. Wanneer je bedenkt dat in 1891 de grote mast 18 en de bezaansmast op de steng 14 meter was, dan moge duidelijk zijn dat er nu heel veel meer zeil op staat.
En ja Pieter, het schip lijkt in bijna niets meer op het schip zoals het ooit was. Maar op de motorklipper Jolles moest je ook heel erg goed zoeken, om nog iets van de oude zeilklipper terug te vinden. Het casco is nu aan zijn derde leven bezig. En dat er 127 jaar na de tewaterlating tot op de dag van vandaag een boterham mee verdiend wordt vind ik belangrijker, dan dat de mooie motorklipper als zijnde economisch niet meer rendabel, naar Treffers was gevaren.
Onderaan nog een link naar het bedrijf dat de Admiraal van Kinsbergen nu in exploitatie heeft.
De huidige eigenaar komt van Elburg en heeft het schip naar zijn beroemde stadsgenoot genoemd.
Wanneer je dan bedenkt dat Jolles “slechts”een Ingenieur was, en dat het casco nu als Admiraal te boek staat…….
Admiraal van Kinsbergen.jpg
Admiraal van Kinsbergen.jpg (82.76 KiB) 1480 keer bekeken
A.van Kinsbergen.jpg
A.van Kinsbergen.jpg (69.26 KiB) 1480 keer bekeken
https://www.naupar.nl/schip/admiraal-van-kinsbergen/
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Dit viel mij op.

Bericht door DPLA »

Hallo Theo,

Ik had het over de zeilklipper Jolles van 1891.
Natuurlijk mag je de Ex Jolles motorklipper niet vergelijken met de 2 master zeilklipper van toen, daar ging mij het om.

Als ik de huidige zeilklipper vergelijk met de toen gebouwde zeilklipper van 1891.
Natuurlijk was er in de loop der jaren aan de Ex. Jolles motorklipper heel veel verbouwd, maar de mooie klipperkop was nog steeds aanwezig.
Hier zie ik nu hier niets meer van terug, heel jammer.

En natuurlijk is dit beter, dan dat de klipper gesloopt was geworden bij Treffers in Haarlem, maar nogmaals, het heeft niets meer te maken met de originele 2 master zeilklipper, die gebouwd is in 1891

Ik heb de Admiraal van Kinsbergen mogen aanschouwen in Kampen in 2011, ik was er niet van onder de indruk en ik blijf erbij, ik vind het een miskleun. :( :(
Maar het is de broodwinning van de huidige eigenaren en daar gaat het uiteindelijk om.

En natuurlijk kijk jij er heel anders naar dit schip, dan ik, jij ben tenslotte op dit schip geboren en getogen en hebben jullie heel veel mooie herinneringen aan dit schip, maar ook heel een verdrietige herinnering met het overlijden van je moeder.
En ja, de klipper is heel lang in het bezit geweest van de familie Janssen.
Ik ben wat dat betreft maar een buitenstaander.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Dit viel mij op.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik ben wat dat betreft maar een buitenstaander.

Pieter, in zekere zin ben je een buitenstaander, maar aan de andere kant zitten/zaten er ook heel wat arbeidsuren van jou in, dus je hebt echt wel enig recht van spreken.

Maar renovatie/hergebruik van gebouwen of schepen roept altijd tegenstellingen op.
Ook in onze familie wordt er zeer verschillend geoordeeld over het resultaat van de verbouwing van de Jolles.

Op een totaal ander vlak, zie je deze discussie ook ten aanzien van kerkgebouwen.

Daar is natuurlijk het verschil in status van een Protestantse of een Katholieke kerk.
Los van alle emotionele banden, is Theologisch gezien een Protestantse kerk niet meer dan de plaats waar de gemeente samenkomt.
Een Katholieke kerk daarentegen is geconsacreerd, en is daarmee Theologisch de plaats waar God op aarde verblijft.

Daarom zien conservatieve Rooms Katholieken, zoals onze Kardinaal, wanneer een kerk moet worden gesloten, ( aan de eredienst wordt onttrokken heet dat ) veel liever dat zo'n gebouw wordt gesloopt dan dat het een seculier (wereldse) bestemming krijgt.

Ik ben het daar totaal niet mee eens, maar daarom ben ik waarschijnlijk ook nooit verder gekomen dan koster en wordt ik nooit tot Kardinaal gecreëerd :lol: .
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Dit viel mij op.

Bericht door Kees Keijzer »

Theo; Maar je hoeft voor die mening niet meer voor de inquisitie te verschijnen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Dit viel mij op.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Ajug II EU-2310255 ENI-05108450 10255 B Rott 1958
Schiffswerft Oberwinter (SWO), Oberwinter 1958
=> 953 ton 67x8,24 m MWM 800 pk
Zie: http://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/7086/
https://www.binnenvaart.eu/onbekend/234 ... lozzi.html
Volgens de laatste zou het ANJUNG zijn?
http://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_Details.php?Meetcode=R31821N

Afbeelding

Description
Deutsch: Das Frachtschiff Ajug II am Schiffsanleger der SroraEnso in Uetersen
IMO-Nummer:
MMSI-Nummer: 211468890
Rufzeichen: DD6281
Länge: 87.0m
Breite: 8.0m
Flagge: Germany

Date 20 May 2010
Source Own work
Author Huhu Uet CC-BY-SA
Bron: https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... hip,_1958)
ajug II.jpg
ajug II.jpg (102.94 KiB) 1089 keer bekeken
Daar zal de schipper niet op gerekend hebben.......
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie