Vliegende Vaart

Alles over binnenscheepvaart
Stuttgarter
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 apr 2016 17.20 21:22

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Stuttgarter » 18 okt 2018 17.20 15:08

Kapitein Spok schreef:
18 okt 2018 17.20 12:19



Stuttgarter, jouw reactie begrijp ik niet helemaal.

Een sluis of brug moet je als schipper inderdaad gewoon passeren en er verder niet al te lang bij stilstaan, maar daar hebben we met z'n allen wel regels voor afgesproken.
Er was één plaats waar geen regels waren en dat was vroeger voor de Kruisschans in Antwerpen, maar of dàt nou een ideale situatie was?
Wat ik bedoel is dat ik dat het opmerkelijk vind dat ambtenaren op dit forum alle vigerende en niet vigerende regels blijkbaar moeiteloos uit de mouw schudden, incl art no, lid no etc terwijl de praktijk toch wat weerbarstiger is.
Als watersporter word ik nog regelmatig geconfronteerd met beroepsschepen die in de sluis alleen vastmaken met een steekeind en de schroef er vrolijk op laten staan, als ik daar vervolgens de sluismeester per marifoon op aanspreek wordt er soms actie op ondernomen maar soms krijg ik ook gewoon geen reactie. Ik ken al die regeltjes niet zo goed maar volgens mij is een draaiende schroef tijdens schutten verboden. En zelfs als het niet in de regels staat dan gelden nog altijd "goed zeemanschap" en normale fatsoensnormen die hier aan de laars worden gelapt, bovendien kunnen mensen er door in gevaar gebracht worden.
Een tweede ( er zijn er veel meer) voorbeeld is dat ik , wederom als pleziervaarder, alleen schuttende in een sluis na opening van de deuren gesommeerd wordt om direct uit te varen ondanks dat het licht op rood staat, met de opmerking " opschieten, je houdt de invaart op"
Als ik dit enkele maanden later in dezelfde sluis , in dezelfde situatie , om ophouden van de invaart te voorkomen zelf besluit direct te vertrekken terwijl de deuren nog niet volledig zijn geopend word ik bijna bij wijze van spreken in de boeien geslagen omdat ik aanstalten maakte om door rood te varen. Ook als beroeps heb ik overigens niet consequente interpretaties van regelgeving meegemaakt.

sluizen bedienen en sluizen of bruggen passeren is geen rocketscience, er zijn maar een paar elementaire vaarregels nodig en voor de rest logisch nadenken, algemene fatsoensnormen en rekening met elkaar houden, meer is niet nodig.
Hoe meer regeltjes we verzinnen en vastleggen in ontoegankelijke geschriften hoe verwarrender het wordt en hoe minder mensen neigen zelf na te denken, en dan wordt het pas echt gevaarlijk.

Vandaar dat ik soms een beetje kregelig wordt van het opdreunen van allerlei regeltjes en voorschriften, regels moeten de gebruiker een handvat geven en niet de gouden strepen en sterren van regelfetisjisten en dienstkloppers doen blinken.
(Ik bedoel hier niemand in het bijzonder mee, maar dit was een uitspraak van een collega en die ik in het kader van deze draad wel aardig vind)

Oh ja, de opmerking "dit hebben we met elkaar afgesproken" wordt volgens mij alleen door politici gebruikt om zich te verschuilen achter niet uit te leggen regels. Maakt dus niet zoveel indruk op mij, maar dit ter zijde 😀😀😀😀


peelander
Berichten: 1262
Lid geworden op: 30 nov 2009 17.20 18:53

Re: Vliegende Vaart

Bericht door peelander » 18 okt 2018 17.20 16:41

mastodont schreef:
18 okt 2018 17.20 10:21
ik hoop dat je het begrijpt ,zo niet dan ben je net zo slim als veel vaarweg gebruikers hier waar ik het ook bijna dagelijks aan moet uitleggen

dus resumerend
ja de brug draait hier met groen licht aan en gedoofde onderdoorvaart lichten
en nee de brug gaat in opvaart aan de west zijde niet alleen groen als je door mag varen :roll:
De schipper van de Iduna zal het water van het Kanaal Gent/Terneuzen wel dun varen.
Hij vaart bij de draaiende brug van Sas van Gent rustig door en zal dus wel een rood en groen knipperlicht zien. Helaas niet op het plaatje.
iduna 13 05 2015 sas van gent (117).jpg
iduna 13 05 2015 sas van gent (117).jpg (158.99 KiB) 961 keer bekeken
groeten
Jan van der Pluijm

Kapitein Spok
Berichten: 1346
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok » 18 okt 2018 17.20 20:59

Stuttgarter, dank voor je reactie, nu begrijp ik je beter en op de meeste punten ben ik het ook echt wel met je eens.
Je zegt:
Wat ik bedoel is dat ik het opmerkelijk vind dat ambtenaren op dit forum alle vigerende en niet vigerende regels blijkbaar moeiteloos uit de mouw schudden, incl art no, lid no etc terwijl de praktijk toch wat weerbarstiger is.

Nou laat dat moeiteloos er maar af, het kost ook mij best wat zoekwerk in veelal beduimelde boekjes.
En dat het wellicht wat over de top, overkomt, zoals ik exact aangeef waar iets staat, kan ik ook begrijpen maar heeft een reden.
Door een opmerking bovenaan op pagina 171 in deze draad van het door mij zeer gewaardeerde forumlid Pieter53, ben ik een beetje geprikkeld. En is, zeg ik met een grote knipoog, de “beer los” en die krijg je dan niet gauw meer in zijn hok.

Maar nu heel serieus: Je hebt in elke beroepsgroep goede vakmensen en nog betere…. Dat geldt voor schippers maar dat geldt wellicht nog meer voor ambtenaren/sluispersoneel.
De door jou genoemde voorbeelden zijn helaas zeer herkenbar en spreken boekdelen.

Je zegt:
er zijn maar een paar elementaire vaarregels nodig en voor de rest logisch nadenken, algemene fatsoensnormen en rekening met elkaar houden, meer is niet nodig.

Hier heb je gewoon een overschot aan gelijk. Maar die paar absoluut noodzakelijke vaaregels waar een sluismeester en een vaarweggebruiker mee te maken hebben moet je dan eigenlijk wel kunnen dromen.
En van een ambtenaar mag worden verwacht dat hij begrijpt dat een schipper niet het hele BPR kan dromen. En dat een schipper niet precies weet waar staat dat hij in de sluis zijn schroef niet moet laten draaien en geen autoband als wrijfhout mag gebruiken mag je hem niet kwalijk nemen. Maar dat een schipper deze feiten niet kent of ze aan zijn laars lapt mag je hem wel kwalijk nemen. En daar mag/moet hij wel op aangesproken worden. En wanneer dat niet onmiddellijk tot resultaat leidt dan moet je als ambtenaar optreden. En dat wordt helemaal lastig wanneer je dan geen sterker argument heb dan “Het mag niet, of “Omdat ik dat zeg”.
Want waar de schipper in de loop van de dag, met het hele BPR te maken kan krijgen, hoeft een sluismeester eigenlijk alleen maar de bepalingen in artikel 6.28 uit het BPR te kennen, om het lastige gesprek te kunnen beperken tot de kern van de zaak.

Maar ik moet helaas bekennen dat er vanaf 1984 tot op de dag van vandaag, nog altijd bedienaren op sluizen lopen voor wie 6.28 absoluut een nietszeggend getal is.

Stuttgarter, je zegt soms een beetje kregelig te worden van het opdreunen van allerlei regeltjes en voorschriften, en daar heb je volkomen gelijk in. En mocht ik je een beetje geïrriteerd hebben laat dan duidelijk zijn dat dit vooral te maken heeft met de trigger die ik eerder noemde en dat je achter mijn bijdragen soms een vette knipoog moet zien. Heel terecht zeg je: regels moeten de gebruiker een handvat geven en niet de gouden strepen en sterren van regelfetisjisten en dienstkloppers doen blinken.


Dat je zegt: Oh ja, de opmerking "dit hebben we met elkaar afgesproken" wordt volgens mij alleen door politici gebruikt om zich te verschuilen achter niet uit te leggen regels. Maakt dus niet zoveel indruk op mij, maar dit terzijde.

Dit vind ik echt opmerkelijk, want laat deze “terzijde”, het oplossen van problemen met niet uit te leggen regels nou precies heel erg goed geregeld zijn in de scheepvaartreglementen, die daardoor best uniek genoemd mogen worden.
Ik heb het dan over de artikelen 1.05 en 6.28 lid 15.

Artikel 1.05. Afwijking van het reglement
De schipper moet in het belang van de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, voor zover dit door de bijzondere omstandigheden waarin het schip of het samenstel zich bevindt is geboden, volgens goede zeemanschap afwijken van de bepalingen van dit reglement.

6.28
15 De bevoegde autoriteit kan, teneinde de veiligheid of de goede orde van de scheepvaart, dan wel het zonder oponthoud doorvaren van de sluis en het doelmatig gebruik daarvan, te verzekeren, wanneer een schip zich in een sluis of op een wachtplaats daarvan bevindt, aan de schipper een verkeersaanwijzing geven. Daarbij kan dit artikel worden aangevuld, dan wel daarvan worden afgeweken.
De schipper is verplicht aan deze verkeersaanwijzing gevolg te geven.

Ik heb ervaren dat wanneer je de regels echt goed kent, en durft toe te passen, veel problemen toch best oplosbaar blijken. Soms door de wet heel strikt toe te passen, duidelijk en einde discussie. Soms door gebruik te maken van de mogelijkheid die de artikelen 1.05 en 6.28 beide partijen bieden, wanneer ze te maken krijgen met ‘Niet uit te leggen regels” of overmacht. Dat is namelijk ook het stipt naleven van het reglement.

De meeste mensen (schippers of ambtenaren) zijn of worden uiteindelijk na een goed gesprek toch wel redelijk.
Maar een goed gesprek kun je alleen maar voeren wanneer je weet waar je over praat.

Stuttgarter
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 apr 2016 17.20 21:22

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Stuttgarter » 18 okt 2018 17.20 22:17

Kapitein Spok, dank je voor duidelijke en uitvoerige uiteenzetting.
Wat mij betreft kan ik uit beider betogen de conclusie trekken dat we beide, zij het vanuit verschillende perspectieven en met verschillende klemtonen, uiteindelijk toch hetzelfde nastreven, en daar gaat het om.

En voor de punten en komma's waar we mogelijk toch wat verschillen van mening kunnen we die wat mij betreft afdoen met " let's agree to disagree and continue" zoals de Britten zo mooi zeggen.
(Het zou wel heel saai worden als iedereen het altijd met iedereen roerend eens zou zijn)

Mvg Stuttgarter

pieter53
Berichten: 6086
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Vliegende Vaart

Bericht door pieter53 » 19 okt 2018 17.20 07:23

Kapitein Spok schreef:
18 okt 2018 17.20 20:59
Door een opmerking bovenaan op pagina 171 in deze draad van het door mij zeer gewaardeerde forumlid Pieter53, ben ik een beetje geprikkeld. En is, zeg ik met een grote knipoog, de “beer los”
En zo zie je maar weer
"U zegt dat nu wel, maar is dat nu wel zo?"
is nog altijd goed voor een aardige discussie over een ander onderwerp dan waar het eigenlijk om ging. :wink: :lol: :mrgreen:
Pieter Klein. Afbeelding
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

basr
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 feb 2010 17.20 22:56

Re: Vliegende Vaart

Bericht door basr » 19 okt 2018 17.20 08:29

hoi theo
mooi he die KRUISSCHANS vroeger, schippers houd de groenen in ,t oog en als hij dan ook groen kwam
dan zag je wat
gr bas

Kapitein Spok
Berichten: 1346
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Kapitein Spok » 19 okt 2018 17.20 10:21

mooi he die KRUISSCHANS vroeger, schippers houd de groenen in ,t oog en als hij dan ook groen kwam
dan zag je wat


Bas, laat ik je zeggen dat mijn rechtervoet me altijd aan die Wild West taferelen bij de Kruisschans` herinnerd.

Bij het invaren op 23-07-1973 eventjes niet opgelet en zo werd m´n voet een wrijfhout.
Na een half jaar reconstrueren en revalideren kon ik weer aan de slag en afgezien van een litteken van grote teen tot onderbeen, merk ik er nog zelden iets van.

Met gillende sirene in het spitsuur dwars door de Stad naar de Stuyvenberg kliniek gebracht worden is trouwens ook een indrukwekkende ervaring kan ik je zeggen.

Janna
Berichten: 1735
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Janna » 24 okt 2018 17.20 21:15

Vliegende Vaart ligt even stil. De Jannette althans, die ligt in Vreeswijk.
Een reisje sojaschroot aangenomen van A’dam Mercuriushaven naar Ooiegem. Daar was geen haast mee, pas de 30e lossen. Zaterdagochtend geladen en aansluitend naar Vreeswijk gevaren. Daar van schip gewisseld en zondagmorgen met de Janna verder.

Deze week doen we nl. mee met de Bietentocht in Zeeland. Www.bietentocht.nl

Zondag naar de Benedensas van de Steenbergse Vliet gevaren. Daardoor het jagen met paarden gemist, vinden we niet zo heel erg want we zeilen liever.

De maandag zijn we met z’n allen naar Yerseke gezeild. Rustig weer met 3 Bft of zoiets. Zeer relaxt.

Dinsdag naar Zierikzee, met gelukkig een stuk meer wind, W 5-6 Bft. Eén rif in het zeil en recht tegen de wind in kruisend richting Zeelandbrug via het Engels Vaarwater. Daar worden we helemaal blij van. Schip loopt goed met zo’n windje.

Vandaag van Zierikzee naar de vluchthaven in Dintelmond. Minder wind, 4-5 Bft dus het rif eruit gehaald. Naar de Krammer en daarna op de Volkerak nog een rondje om het eiland en dan richting Dintel.

Morgen naar Willemstad en dat is het einde van de tocht.

Vrijdag varen terug naar naar Vreeswijk.

Filmpje gemaakt dan kun je zien hoe dat zeilen er uit ziet.

[youtube]https://youtu.be/k6qN7Dj-LO8[/youtube]

DPLA
Berichten: 821
Lid geworden op: 03 sep 2014 17.20 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Vliegende Vaart

Bericht door DPLA » 24 okt 2018 17.20 21:41

Hallo Erik,

Mooi filmpje.

Wat ziet de Tjalk er mooi gaaf uit zeg, keurig in de verf, Super hoor !!
SMILEY OK.png
SMILEY OK.png (66.85 KiB) 215 keer bekeken
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Jan Stolp
Berichten: 1844
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 21:55
Locatie: IJlst

Re: Vliegende Vaart

Bericht door Jan Stolp » 24 okt 2018 17.20 22:11

Ik wordt er helemaal een beetje weemoedig van Erik!
Hij sjouwt er mooi door.
groeten
Jan



Plaats reactie