Van Johan kwam het volgende antwoord:
Dit is inderdaad de Hollands Diep. Heb nog een foto uit de tijd als veerpont van het Rijksveer Willemsdorp - Moerdijk.
In 1909 werd het Veer Willemsdorp – Moerdijk opgericht en begon de stoomboot, de Hollands Diep, aan haar eerste overtocht.
Dit schip, met een lengte van 24.70 meter en een breedte van 6.50 meter, werd gebouwd bij Boele en Pot te Bolnes.
Voor het veer was echter geen reserveboot beschikbaar en daarom werd in 1917 besloten een tweede boot, maar nu een motorboot, voor het veer te laten bouwen.
Dat was de Schollevaer.
Met Pasen moesten veel auto’s, ondanks dat er voortdurend met beide boten werd gevaren, soms wel meer dan twee uur wachten.
De Schollevaer kon, in de lengterichting, niet meer dan 8 à 9 auto’s bergen.
De Hollands Diep, waar de auto’s dwars op stonden, nog minder.
Het Rijk heeft daarna in korte tijd drie stoomponten voor het veer laten bouwen, de Moerdijk, de Willemsdorp en de Dordrecht, resp. in 1928, 1930 en 1933.
Eind 1936 werd de verkeersbrug over het Hollandsch Diep in gebruik genomen, wat het einde betekende van de veerdienst Moerdijk-Willemsdorp.
Het schip De Hollands Diep heeft, totdat Van der Hoeven het kocht en het inrichtte als een werkschip, opgelegen bij de scheepswerf van Koopmans in Papendrecht.
Van een nazaat van Cees van der Hoeven eens een schets ontvangen.
Ook de veerboot Schollevaer werd door hem aangekocht, eerst als directievaartuig, daarna in 1943 omdat zij uit Den Haag weg moesten, als woonark voor Cees van der Hoeven zelf.
Deze laatste foto met dank aan Karel.
N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Groet,
Hans.
Hans.
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
De Karma 1, stoomkraan, gebouwd bij Stork Hijsch in Hengelo, kon 10 - 12.000 kg hijsen, waarschijnlijk afhankelijk van de vlucht.
En hier rechts op de foto.
Karel zond er nog een paar.
Die zal ik zsm ook plaatsen.
En hier rechts op de foto.
Karel zond er nog een paar.
Die zal ik zsm ook plaatsen.
Groet,
Hans.
Hans.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Laatste foto, Schelphoek 1953 ?
Karel
Karel
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Volgens mij is het Ouderkerk, het Brokkengat, het laatste gat wat gesloten werd in Nov. 1953 op Schouwen-Duiveland.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Van der Hoeven was bij beide betrokken Kees.In Ouwerkerk liggen de laatste caissons een beetje scheef, ging maar net goed.Op het filmpje in het museum zie je de stoomkraan in actie.
Karel
Karel
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Karel; bij nadere bestudering van de foto denk ik ook dat het Schelp hoek is.
Gr,Kees.
Gr,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 3099
- Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
- Locatie: Vlaardingen
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Het ligt er allemaal netjes bij, eerst Schelphoek en later Ouwerkerk met zeer slecht weer en veel tegenslag.
Er moet nog ergens een filmpje zijn van Schelphoek.
Karel
Er moet nog ergens een filmpje zijn van Schelphoek.
Karel
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Toen rond 1980 op de LEMMA bitumen naar de JAN HEIJMANS bracht was Schelp hoek nog een tijdje onze basis, daar laadde de FLAVA uit ons.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
schephoek ken j nu niet meer terug de loswallen en de steigers zijn weg . ik heb er nog een half jaar in een caravan gewoond . met de laatste verbouwing van jan Heijmans . was in die tijd een drukke bedoening op schelphoek . ook in 1953 voeren mijn ouders daar dagelijks door het gat naar binnen met een amsterdams motorbakje met een 24 gloeikop rennes er in voeren toen proviand van uit burgsluis altijd met de vloed naar binnen om de dorpen van eten te voorzien en later ook de werkschepen het gebeurde wel dat wij voor dat het hoog water was weer buiten water dus instroom naar burgsluis dan kwam de sleepboot luxemburg van p smit er even voor ik was toen 8 aar heeft veel indruk gemaakt in die tijd nooit kunnen denken dat ik er later nog eens zou wonen gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.
Joop;
Ik kan me ook nog herinneren dat na de Ramp met Pa geladen met rijshout in de haven van de Val lagen.
Alles stond nog onder water over binnen dijken boodschappen halen in Zierikzee.
Gr,Kees.
Ik kan me ook nog herinneren dat na de Ramp met Pa geladen met rijshout in de haven van de Val lagen.
Alles stond nog onder water over binnen dijken boodschappen halen in Zierikzee.
Gr,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.