N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

CeesvdH schreef: 04 aug 2018 12:33 Hi Aart,
Ben de vader van bovengenoemde WM van der Hoeven en mijn vader is inderdaad degene die Gerrit Dolislager heeft gehuldigd. Heb natuurlijk ook nog wel foto’s ergens boven liggen, maar moet wel gaan graven en gezien het weer een opgave, maar kom hierop terug !
Door Arne (WM) op jullie site terecht gekomen, heb ook antwoord op een aantal van julie vragen, waarop ik ook terug kom.
Waar ik vooral in geïnteresseerd ben zijn foto’s van de 2 baggermolens de Eendracht (Den helder??) en de Arend.

Cees
Heb je misschien nog foto's van Karma 1. In mei is mijn moeder Rie Dolislager (dochter van machinist Gerrit Dolislager) helaas overleden. We hebben niet veel foto's. Het schilderij is er gelukkig nog, dat heeft een zoon van Gerrit.
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Roy schreef: 25 jul 2018 09:15 Het is waar dat al geruime tijd niets over dit bedrijf gepubliceerd is. We komen het terzijde genoemd nog wel eens op het B.& O. topic tegen.
Maar, misschien kan je er zelf h.e.e.a. meer over vertellen al dan niet voorzien met foto's of welke afbeeldingen dan ook.
Eigenlijk ben ik ook wel geïnteresseerd waar al het materieel van Van der Hoeven, ( en Van Haaften toch wel ), gebleven is. Dat er enige bakken nu nog bij Van Vliet, ( Boka ), drijven is bekend. Ik ben toch bang dat het meeste van de spullen, dat nog stoom aangedreven was, toch vrij snel de schroothoop op gegaan is.
Wat is de historie van Nederhorst eigenlijk ?. De naam komt me bekend voor, maar er gaat geen lichtje bij me branden...…….. :roll:

m.v.g., Roy
Toen wij in 1973 een week op vakantie gingen op Karma 1, lag deze in de haven bij het openluchtmuseum in Enkhuizen. Er stond daar toen nog slechts 1 gebouw. Eigenlijk was de Karma toen zelf al een museumstuk. Mijn grootvader Gerrit Dolislager (machinist) en zijn broer Piet (stoker) waren toen waarschijnlijk de enigen nog die met een drijvende stoomkraan konden werken. Er kwamen in die week 2 mannen aan boord, die zeiden dat ze gehoord hadden dat de Karma te koop was. Opa Gerrit wist nergens van en verwees hen naar Van der Hoeven. Een paar jaar later is de Karma gesloopt. Het zou mooi geweest zijn als hij verkocht was en nu nog in die haven zou liggen. Als herinnering aan de vele werken die vroeger verricht zijn met dit soort machines.
Roy
Berichten: 4731
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door Roy »

Helemaal mee eens !.
Het zou een ode aan al die mensen die aan alle Zuiderzeewerken hebben gewerkt. Bovendien; de "Karma" was toch ook een kind van haar tijd !?. Er drijf niet één vaartuig van zo'n type meer rond. Wel jammer hoor het zou de huidige generatie een mooi kijkje in het leven van deze mensen hebben kunnen geven.
Per slot van rekening is er toch ook in R'dam een stoombok, stoomveter en particulier een stoombok behouden gebleven...……. :!: :idea: :roll:

m.v.g., Roy
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Fijn dat jullie het schilderij ook nog hebben. Volgens mijn moeder kreeg iedere werknemer zo'n grote groepsfoto. Zij kende veel mannen op deze foto. Uw vader en opa moeten ook zo'n foto hebben gehad. Een groot cadeau van Van der Hoeven.
altena schreef: 28 jul 2018 21:42 thumbnail_20180725_103631.jpg

Lid Theovanherwijnen ( bent u daar nog?) die eerder mooie foto’s bezorgde ( die groepsfoto van alle werknemers is toch wel bijzonder, ik vond er mijn vader en opa Aart nog niet op, maar dat valt ook niet mee met al die petten) zal ik een plezier doen met de foto van het schilderij dat mijn vader kreeg van ‘de firma’. Het is van ’45 ,waar het is weet ik niet, zal wel zuiderzeewerken zijn We zien in ieder geval de Karma I en de zuiger H v H?
Op de voorgrond zien we ook nog een motorvlet ik meen dat die zilvermeeuw heette, met schipper Evert Heus, die een vinger miste, wat ik als kind (5 jaar) fascinerend vond. Tijdens de bouwvak, was het een plezierjacht, en maakte het gezin een reisje mee.
Wij waren buren toen aan de Berghaven in Hoek v Holland. Wij woonden ook in een keet. Het werk was toen aan de Noorderpier.
(De maker van deze schilderijen is de bekende Rotterdamse havenschilder JP Molenaar, hij werkte veel in opdracht van bedrijven waaronder van der Hoeven. Hij was ook wel op locatie voor schetsen. Hij had een enorme productie, het gezegde in Rotterdam is dan ook; ‘boven ieder dressoir een Molenaar”…………..)
Het schilderij hangt nog bij mijn moeder, ik zal nog eens in haar archief gaan zoeken, er zullen nog foto’s zijn en ik zag ooit nog eens een boekje van der Hoeven met gegevens van de vloot.

PS Vandaag heb ik moeder nog gevraagd naar de relatie tussen van der Hoeven en vrouw van Haaften, ze kende de naam van afrekeningen tussen de firma's, meer niet

U hoort nog , gr. aart
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Ik kan me nog goed herinneren dat onderstaande asbak bij opa Gerrit Dolislager thuis stond. Geen idee waar hij is gebleven:
wwwopac (1).jpg
wwwopac (1).jpg (43.27 KiB) 1924 keer bekeken
wwwopac.jpg
wwwopac.jpg (34.07 KiB) 1924 keer bekeken
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Weet iemand waar de Karma 1 gesloopt is. Ik dacht dat halverwege de jaren zeventig was, maar ik weet niet waar zijn einde was.
wm van der Hoeven
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2018 10:30

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door wm van der Hoeven »

wm-klein.JPG
wm-klein.JPG (188.43 KiB) 1614 keer bekeken
LO-1.JPG
LO-1.JPG (174.01 KiB) 1614 keer bekeken
LO-2.JPG
LO-2.JPG (139.15 KiB) 1614 keer bekeken
is nog wel wat werk om alles te scannen en te uploaden, maar hier een begin.
TheovanHerwijnen
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 feb 2016 20:20

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door TheovanHerwijnen »

Deze foto´s ken ik. Komen uit de informatiebrochure N.V. C.J. van der Hoeven, een "kranige" onderneming
karelzijpe
Berichten: 3098
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door karelzijpe »

Deze foto's zijn voor mij nieuw, de afsluiting van de Lauwerszee.

Kom maar op met de plaatjes, erg interessant.

Karel

ps. wel leuk die Rotterdamsche havensleepboten er stond alleen geen power in.
wm van der Hoeven
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 aug 2018 10:30

Re: N. V. C. J. van der Hoeven te 's Gravenhage.

Bericht door wm van der Hoeven »

helaas erg weinig tijd gehad, hierbij alvast een paar.
Bijlagen
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (140.4 KiB) 1395 keer bekeken
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (68.49 KiB) 1395 keer bekeken
Naamloos2.jpg
Naamloos2.jpg (121.89 KiB) 1395 keer bekeken
Naamloos3.jpg
Naamloos3.jpg (88.15 KiB) 1395 keer bekeken
Naamloos4.jpg
Naamloos4.jpg (104.38 KiB) 1395 keer bekeken
Naamloos5.jpg
Naamloos5.jpg (183.27 KiB) 1395 keer bekeken
Plaats reactie