Pagina 11 van 17

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Geplaatst: 14 dec 2015 17:56
door Klipanker
Geert, die handelaar Jameson uit Australie, had deze toen 1967 - 1974, de ex NRV sleepboten in het grindgat van de NRV gekocht of was deze toen een soort bemiddelaar van deze hele vloot om ´n koper te vinden ?

Vr. gr. Jos

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Geplaatst: 14 dec 2015 19:39
door velasquez
De gehele sleepbootvloot is door de SHV, eigenaar NRV, verkocht aan een bedrijf gevestigd in Panama met overdracht datum 1-5-1968 omdat NRV op deze datum ophield te bestaan.

gr.BB

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Geplaatst: 13 feb 2016 10:14
door velasquez
Vier Neska motorschepen ,de zgn pakketdienst op de Rijn


Afbeelding

Neska 1
Bouwjaar 1938 Haarlem
NRV/Neska v.a. 1946
51,50 X 6,02 X 2,32
461 ton
300 pk Deutz
Gesloopt 1995

Afbeelding

Neska 2
Bouwjaar 1938 Haarlem
NRV/Neska v.a. 1946
51,50 X 6,02 X 2,32
437 ton
300 pk Deutz
Gesloopt ???

Afbeelding

Neska 3
Bouwjaar 1938 Haarlem
NRV/Neska v.a. 1946
51,50 X 6,02 X 2,32
438 ton
310 pk Deutz
Gesloopt 1991

Afbeelding

Neska 4
Bouwjaar 1938 Haarlem
NRV/Neska v.a. 1946
51,50 X 6,02 X 2,32
435 ton
300 pk Deutz
Gesloopt 1995

Gezellig bij elkaar Basel

Afbeelding

Er waren er 2 die ook konden slepen 1 met sleephaak en 1 zelfs met strangliertje.

Deze schepen die in samenwerking voeren met Fendel, Neptun, Damco, Wijkdienst en Navis

GR. BB

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Geplaatst: 20 mar 2016 11:48
door velasquez
Nederlands scheepvaart kantoor NESKA.
Heb uit nieuwsgierigheid enige jaren terug eens nageplozen wat er met NESKA gebeurd was en of er nog iets van bestaat.
NESKA opgericht door SHV 50% Thyssen 20% Kupp 15% WTAG 10% FENDEL/NEPTUN 5% 1980 heeft SHV zich terug getrokken, neen er is door SHV een zogenaamde houder maatschappij opgericht die deze aandelen overnam.
Vele malen kadasters van bedrijven geraadpleegd in Nederland maar ook Duitsland, België en via via Frankrijk, ik beheers de Franse taal niet of nauwelijks.
Dan kom je daarna tot de conclusie dat NESKA gewoon bestaat en nog precies dezelfde eigenaren heeft en nog steeds gezamenlijk de MONOPOLIST van het vervoer in Europa is.
Zowel per schip als spoor en vrachtauto maar zelfs luchtvracht.
Oh ja het vervoer per schip op Main en Donau is afgegeven aan MSG en DSSG (Oostenrijk en verder de Donau af)
Enkele video van het geheel,

https://youtu.be/5JcOVEiWkzE

https://youtu.be/my-G-6-oJZ4

https://youtu.be/Wy7pBjwALrA

gr.BB

ps, toen de binnenvaart schippers zich tijdens de crisis wilde verenigen stond de politiek heel hard te roepen dat dit niet mocht want dan was het in strijd met de EU monopolisten handel.
Geld dus niet voor het groot kapitaal.

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Geplaatst: 23 mar 2016 13:14
door Roy
Stond de S.H.V. nu ook aan de wieg van de de N.R.V. ?.
Zo ja, hoe lang heeft hun financiële interesse in de N.R.V. geduurd ?.
Zoals overbekend moge wezen kwamen de manier van kleuren verdeling in de schoorsteen tussen de S.H.V., met rood,de N.R.V. met blauw en Vulkaan met groen, wel overeen.
De Vulkaan was, zover mij bekend, een 100% dochter van het Thyssen concern.

De reden van m'n vraag is dat ik probeer een kompleet vlootoverzicht van bedrijven op papier te zetten die gelieerd waren aan het S.H.V. concern. Ik ben bang dat de vloot van drijvende kranen en bunkermachines in R'dam en A'dam de meeste problemen op zal gaan leveren.........

B.v.d., m.v.g., Roy

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Geplaatst: 23 mar 2016 14:15
door Contessa
Stond de S.H.V. nu ook aan de wieg van de de N.R.V. ?.
Zo ja, hoe lang heeft hun financiële interesse in de N.R.V. geduurd ?.

Roy,

De NRV was een volledige dochtermaatschappij van de in 1896 opgerichte SHV. In 1911(6 april) werd door de SHV de NV Transport Maatschappij opgericht, waarmee een scheiding werd gemaakt tussen de transportaktiviteiten en de aan steenkolen gerelateerde aktiviteiten.
Op 1 februari 1920 werd de exploitatie voortgezet door de NRV (opgericht door Transport Mij., Reederei Schroers, Willem van Driel en de Keulsche Vaart)

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Geplaatst: 23 mar 2016 15:23
door Roy
Bedankt Contessa, weer een tipje van de sluier opgelicht. :wink:
Dan komt nu natuurlijk de aansluitende vraag; wanneer is de S.H.V. uit deze samenwerking gestapt of zitten ze nog steeds voor een aantal % in Veerhaven B.V.?.
Enne, is er ook een vlootlijst bekend van de schepen van de N.V. Transport Maatschappij ?. Ik neem tenminste aan dat het van de N.R.V. wel bekend zal zijn ?.
We hoeven natuurlijk niet alles te weten, maar wel graag het naadje van de kous.......... :shock: :wink:

m.v.g., Roy

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Geplaatst: 23 mar 2016 15:45
door pieter53
Dag Roy,
Vereniging de Binnenvaart heeft een boek getiteld De Sleep en Motorschepen van de Nederlandsche Rijnvaart vereniging.
Daar in ook van alles over de SHV en de TM.

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Geplaatst: 23 mar 2016 16:30
door velasquez
Roy, ik denk een lijst van bedrijven waarbij SHV niet betrokken is korter is als de lijst waarbij zij tot op de dag van vandaag wel betrokken zijn.
Er zijn in Nederland 3 families t.w. Fentener-van Vlissingen, Van Beuningen en van de Zwam dat waren en zijn de captains of industrie.
In Duitsland zijn dat Krupp en Thysen en veel mindere mate Rhenaia/Fendel WTAG en de derde ben ik even kwijt.
Alle mooie en prachtige wetten en regels waar dan ook binnen de EU deze 6 familie`s maken de dienst uit niets meer of minder.
Enkele voorbeelden waarbij SHV betrokken zijn en of waren,
VNS, Rotterdamse Loiyd P.Smit scheepswerf, Smid kinderdijk, V/H Rijsdijk scheepssloperij, Furnes haven overslag, Kroonvlag Beatrixhaven.
Maatschappij Ocean Antwerpen, Rode Ster scheepvaart Antwerpen.
GEM Rotterdam en vele anderen.
Sociale projecten, Woonwijk Vreewijk, Bloemhof, sportdorp en de Kuip betaalde hij even uit eigen zak en schonk het later aan de stichting Feyenoord.

gr.BB

SHV

Geplaatst: 23 mar 2016 17:58
door Gert Schouwstra
En wat dacht je van deze? Allemaal SHV.
PAM-tankers (werd later Calpam)
Mammoet transport (sinds 2006)?
Van Nievelt-Goudriaan (1968-1984)
VEM-tankers (1939)
United Arab Emirates Tanker Company (49% in 1974)
Mij Vrachtvaart
Sleepdienst Piet Smit (Geelbanders)