Kornelis Jan , 79,95 x 8,20 x 2,70 , 1176 ton , Bouwjaar 1959 , Werf Schimag in Mannheim ( Duitsland ) , 931 pk SKL , ex Neska 96 , ex Anna B , ex Remco 2 , ex Acaso , ex Semmy , ex Brosa , ex Deo Juvante , eigenaar J. Talsma in Drachten , ENI 02310432
Video van de Kornelis Jan
Nederlandse Rijnvaart Vereniging.
-
- Berichten: 28535
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
-
- Berichten: 257
- Lid geworden op: 09 sep 2005 23:38
- Locatie: utrecht
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
Klopt opgepoetse uitgavegijs schreef:dit is de westri
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
Een van de vele grote schepen van de NRV ca. 3000 ton 110X13X2,9 mtr14 ruimen, luiken met een lengte 5,7 mtr .
Als je die open moest leggen had je een nat hemd als je klaar was.
Voorop stond veelal een liggende Deutz met 2 vliegwielen 15 pk dampkoeling en die stopte niet als er iets onklaar liep.
Dus veelal diverse tanden in kam werk gerepareerd
gr.BB
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
De Dietelinde, gebouwd in 1910 als ,mis Cecile.
De eerste eigenaar deed vast kolen vervoeren naar Antwerpen.
Omdat er gelost werd aan een dwars wal van ca 68 meter kreeg het schip wat vreemde afmetingen 64 X 9,5 X 2,65
In 1920 aan gekocht door N.T.M eigendom SHV en is daarna aangepast om op de Duitse kanalen te kunnen varen met leeg schip wat inhield,
De boeiing voorop werd verlaagd, kranenbalk werd volledig demotabel gemaakt, stokanker werd de stok demotabel gemaakt waardoor alles op het voordek gelegd kon worden, achterop werd de hut vervangen door een houten exemplaar die demotabel was .
Stuurstelling werd verlaagd.
De Dietelinde was een van de vele na de 1e w.o die aangekocht werden van particuliere eigenaren die door te weinig werk het niet bolwerkten en de eigenaren als zetschipper verder voeren op hun voormalig eigendom
gr.BB
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
Velasquez, gebouwd in 1914 Nederlandse Transport Maatschappij.
Lang 85 breed 10,47m diep 265 cm. 1573 ton
Dit is er een van een serie van 8 allen met een naam van een schilder gebouwd bij van de Giesen.
2 ervan waren 50 ton kleiner omdat er extra sterk waren om het mogelijk te maken van Vlissingen buitenom naar Oostende te varen, dat was geen succes want een zonk op de eerste reis en er is nooit meer verder mee gegaan.
Waren volgens de bevrachters van de NRV meest economische schepen van de vloot.
Deze schepen werden veel voor korte of langere tijd verhuurd aan de Rode Schwyz.
gr.BB
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
De Moretto, een uit een serie van 12.
85X10,50X2,52 11 ruimen
De eerste schepen bij de steenkolen met staand stuurwerk, grote woning en veel daglicht in het achteronder en badkamer in de woning van de schipper.
De piombo en tipolo hadden in de oorlog grote schade opgelopen en toen van die 2 1 schip gemaakt.
De moretto waar mijn grootvader schipper op was is ter anker liggend op de Westerschelde (mist) door een coaster zowat in tweeën gevaren die wilde tussen de 2 ankerlichten doorvaren
Als men daar schipper op werd dan stond er goed op bij de rederij.
gr.BB
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
Forumlid "Ian" leverde een paar DD plaatjes, die ik hier voor hem wil plaatsen. Gr. Klaas.
En voor je er erg in hebt is de Westri voorbij.
En voor je er erg in hebt is de Westri voorbij.
Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging
Die zijn mooi, kom daar nog maar eens aan
Harry
Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."