Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Jan van der Doe »

Klaas,
Je kan gerust aannemen dat ze in de hoek liggen weg te roesten of gesloopt.
De site van de Atlantico Towing die de boten had gekocht schrijft ook niets.

Jaap weet ook niets meer.

Groet
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door ossebaar.j »

volgens het boek Nederlandse Rijn-en binnensleepvaart Toen en nu 1984 zijn de volgende boten naar Singapore verhuisd , en voeren onder de naam Jeddy met volg nummer .
Westri ,Frigga ,Embla ,Dula ,Munin en de Odin .
De Triton werd kantoorschip
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door ossebaar.j »

Kijk op Google ,en dan op Americo Towing Singapore , of op de scheepsnamen .
Ian
Berichten: 7
Lid geworden op: 27 apr 2011 14:50

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Ian »

Goede middag samen.
Ik wil wel enige toelichting geven op de bezetting van de bemanning van een paar boten waar ik op gevaren heb.
Op de Westri was er één machinist aan boord,op de Munin,Hugin en Odin waren er eerst twee (later één daar de bediening naar de brug was over gebracht) op de Njord waren er totaal negen man aan boord. In de machinekamer waren er drie machinisten,de tweede en derde machinist konden om de zes weken met betaald verlof en gratis reizen.(moesten wel zes zondagen in vallen).
De kapitein en de eerste machinist hadden hun vrouw aan boord en gingen alleen met verlof als de boot eenmaal in het jaar aan de werf lag. Normaal waren die boten het hele jaar in de boven en midden Rijn te vinden en in de zomer waren het vaardagen van veertien uur en in de winter waren dat dagen van twaalf uur. Er was toen nog geen Radar, Marifoon alles moest toen per post of via de walstations die er langs de Rijn op diverse plaatsen waren.
Of s`avonds een uur wandelen naar een ver afgelegen dorp in de boven Rijn
Een hele mooie tijd was dat, jammer de boven Rijn is niet meer.
Klipanker schreef: 11 dec 2015 15:13 Bedankt Geert voor deze uitvoerige beschrijving hoe de toestand er van binnen uit zag na zo een lange opleg periode. Waar uiteindelijkv de motoren van de Triton en Njord gebleven zijn, zal wel niet meer te achterhalen zijn, of zijn er nog forum leden die hier iets over zouden vertellen ? Ik kan me nog heel vaag herinneren aan het geluid van enige Duckie´s waar een 5 cylinder diesel ingebouwd was, deze hadden niet zo´n mooi rythme als een 6 cylinder Werkspoor diesel.
Goede
Vr. gr. Jos
Ik ben de kleinzoon van de wachtsman Roel Puister die vanaf eind '68 tot diep in de jaren '70 op de opgelegde sleepboten van de NRV woonde.
Ik heb er vele vakanties als kleine jongen doorgebracht, zowel in Vianen, Vreewijk en later bij Nigtevecht.
We hebben nog ergens een op video2000 overgezette super8 film liggen bij mijn moeder van de schepen. Helaas geen foto's.
De 'Donald duggies' of 'duggies' zoals die boten werden genoemd (een hele serie van 6, 8 of misschien wel 10 stuks?) lagen naast Elkaar.
Mijn vader en oom hadden voor die Jameson, een scheepshandelaar uit Australië (?) het 'wachtlopen' geregeld via hun berdrijf. Mijn Opa ging daar voor een paar maanden heen (Vianen) en heeft daar uiteindelijk wel zo'n jaar of 8,9 denk ik op gezeten. Wij gingen er daar jaren lang op vakanties, weekeinden etc.
Vooral de Njord en Triton waren machtige schepen die tot mijn verbeelding spraken. Verder hadden we dus de 'Donald Duggies' maar ook een "Wangerd" "Lungi" en nog meer van die vreemde namen. Ik kan me nog herinneren dat er eentje tussen lag die nog als stoomsleper was gebouwd. In de tijd van Nigtevecht werd ie door mijn opa als kippen schuurgebruikt.....
Een bonte verzameling van vergane glorie was het, dat vond ik als kleine jongen al (Ik was 8-15 jaar gedurende die jaren). Ik weet ook dat mijn Opa er al zijn beklag over deed dat er gestolen werd als de raven. Er moeten vast hier en daar nog scheepslampen, stuurwielen en koperen bellen bij mensen op hun bootje hangen of thuis aan de muur...

Zijn er nog die foto's hebben en wat meer van die schepen weten? Hoeveel man zaten er bv. op de Njord en Triton? Rangen? Voeren ze toen maand op maand af in 12op 12af of zo? De accommodatie van deze 2 grotere jongens waren verdeeld in een voor en achtergedeelte waar voorin de hogere rangen een hut hadden. Volgens mij ware er een stuk of 14-16 hutten aan boord? Als kinderen hebben wij daar veel gespeeld en 'vieze' boekjes gelezen die we vonden... De machinekamers waren machtig, in mijn geheugen.
[/quote]
Ton ten Hoope
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mar 2019 21:06

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door Ton ten Hoope »

Leuk om na nu de ware nostalgie te ervaren van ooit als 15 jarig jongetje (thans 75) op het toenmalige opleidingsschip de Batavier gelegen in het Zuid diep de eerste schreden op de Rijnvaart te zetten na de opleiding waarvan toen der tijd een van de schippers Peters was die ons het onder meer openleggen van de luiken bij bracht,
Het eerste schip waarop ik geplaatst werd was na de zes weken durende opleiding de Pieter Codde 1800 ton en liggende in dusseldorf en geladen met piekijzer waarbij het door ingrijpen van onze schipper Cor Kooyman werd voorkomen dat het mijn eerste en tevens laatste vaardag zou zijn geworden omdat ik mij als volledig onkundige onder de magneet van de kraan door wandelde.

Het is toch ontzettend leuk om de ervaringen weer naar boven te krijgen ik was scheepsjongen op de Pieter Codde en uit eindelijk mijn Patent gehaald tot Manheim en later tot Basel eerst voor sleepschepen en toen voor ook motorschepen op de Gurnemanz waarop ik gedurende 3 jaar als 1e matroos heb mogen varen onder schipper Herman Ariens gehuwd met voor ons Tante Alie
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door kabo »

neska.jpg
neska.jpg (158.98 KiB) 3365 keer bekeken
Neska 6 of 7 zware stukken aan het lossen in de Bogenstein in mei 1969 volgens bijlage. Heeft al wel het EWT logo in de pijp.
gr. Bas
BenSchuitemaker
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 apr 2022 18:12

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door BenSchuitemaker »

ben op zoek naar een neef van mij te weten gerard schuitemaker, zoon van roos en gerrit schuitemaker schipper op de vischbank. mijn neef zou op de ewt duwboten hebben gevaren en inmiddels in brabant wonen, waar hij iets met paarden doet. bij voorbaat dank
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door k-k »

Schuitemaker+brabant+paarden levert dit op via Google
https://www.nederlandinbedrijf.nl/Bedri ... 0486453777
Gr. Klaas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door kabo »

O.v.Noorrt.jpg
O.v.Noorrt.jpg (73.45 KiB) 1764 keer bekeken
Olivier van Noort in de Noord in juli 1959.
gr. Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Nederlandse Rijnvaart Vereniging.

Bericht door kabo »

brieneroord.jpg
brieneroord.jpg (105.89 KiB) 1558 keer bekeken
Lijkt mij ook een EWT eronder de Brienenoord met voorspan in die jaren.
gr. Bas
Plaats reactie