Mooi plaatje van de Normandia en de Astoria, voor het eerst dat ik deze schepen zie.
Wat mij wel opvalt is dat de kop/voorsteven van de normandia op de voor mij bekende VO steven lijkt.
En nu vraag ik mijzelf af, waar komt dat ontwerp vandaan.
Je herkend een bepaald model schip, en denk dat het en VO er is.
Vaak is dat wel zo op een enkeling na.
Het type schip werd op diverse scheepswerven gebouwd, was het nu zomaar een populair model tank schip in die tijd welke in diverse uitvoeringen werd gebouwd.
Of kwam het ontwerp echt bij de VO vandaan.
Van de magdeleine weet ik bv dat mijn oom vertelde dat deze specifiek voor de schelde en zeeuwse stromen was gebouwd.
Kenmerken waren, een hoger trundek en er zaten opstap trede aan, en over de hele lengte een handreling van 10 cm hoog.
Tankhoofden waren wat hoger, we hadden geen sleep inrichting maar weer wel een aparte loodsenhut met twee kooien aan SB.
Opvallend is eigenlijk ook dat zowel de magdeleine/brigitte/alrofra nooit verlengt zijn naar de 80 meter, terwijl de meest andere tankers eind 60 begin 70 wel werden verlengd.
En nog een vraag: wie weet waar de ia vandaan komt die steeds achter de naam staat.
wie weet?????
groet JWG
Rederij Van Ommeren
-
- Berichten: 28536
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
- Locatie: Scheveningen
Van Ommeren
JWG vroeg gisteren waar de "ia" vandaan komt die steeds achter de naam staat.
Hoi JWG, de "ia" was bedoeld om de scheepsnamen een Latijn-achtige klank te geven. Tevens waren deze namen afgeleid van, soms heel oude, geografische benamingen. Uitzonderigen daargelaten natuurlijk zoals de duw- en sleepboten. Een voorbeeld van een paar schepen waar ik zelf op gevaren heb : Visugia naar de Weser, Thessalia naar de landstreek Thessalie in Griekenland, Dubisia naar het riviertje de Doubs, een zijriviertje van de Saone. In het blad Binnenvaart van november 2000 staat nog een leuk stukje van Arie Lentjes over de benamingen en ook in de boeken Rederij Van Ommeren 1 & 2.
Groetjes Maarten.
Hoi JWG, de "ia" was bedoeld om de scheepsnamen een Latijn-achtige klank te geven. Tevens waren deze namen afgeleid van, soms heel oude, geografische benamingen. Uitzonderigen daargelaten natuurlijk zoals de duw- en sleepboten. Een voorbeeld van een paar schepen waar ik zelf op gevaren heb : Visugia naar de Weser, Thessalia naar de landstreek Thessalie in Griekenland, Dubisia naar het riviertje de Doubs, een zijriviertje van de Saone. In het blad Binnenvaart van november 2000 staat nog een leuk stukje van Arie Lentjes over de benamingen en ook in de boeken Rederij Van Ommeren 1 & 2.
Groetjes Maarten.
Leendert.Sr , 44,43 x 8,87 x 1,67 , 297 ton , Bouwjaar 1925 , Werf Baan Hofman in Gorinchem , 360 pk Cummins , Ex Helvetia ( sleeptankschip van Phs van Ommeren NV Rotterdam ) , Combi , europanummer 2310180
Hier nog 2 plaatjes als combi
ligt hier in Meppel
Beide foto`s komen uit het prive album van mijn collega Bouwe
-
- Berichten: 28536
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
-
- Berichten: 28536
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer: