Pagina 1 van 51

Rederij Van Ommeren

Geplaatst: 19 feb 2005 12:29
door Wrijfhout
Een van de grootste binnenvaart rederijen was Van Ommeren. Kan mij nog goed herinneren dat in 1965 een grijze Volkswagen kever bij ons voor de deur stopte en een onbekende man in pak bij ons aanbelde. Hij was van Van Ommeren en wilde de zoon des huizes graag spreken. Ik was inderdaad eens op een tentoonstelling een stand van Van Ommeren binnengewandeld en daar hadden ze heel goochem mijn adres genoteerd toen ik om foto's voeg. "Die sturen we je wel even toe", sterker, ze kwamen ze brengen en of vader en moeder er niets voor voelden hun zoon een interne opleiding bij hun te laten volgen. Kwam niets van in, eerst de Mulo afmaken... Je had in die jaren nog niet zo gek veel te vertellen thuis. Onlangs liep ik tegen een mooie serie foto's van een paar van Ommeren schepen aan. Ik zal er af en toe wat van op het forum zetten.

Harry
..foto..

De 'moderne' stuurhut van de Candia, nieuw voor de werf..

Geplaatst: 18 jul 2005 23:10
door Binnenvaarder
Waar is het kantoorschip "Omnia" gebleven? Het heeft jaren in Kon.Wilhelminahaven van Vlaardingen gelegen. Het werd gebruikt door een duikbedrijf Schouten geloof ik.

mvg

Geert

Geplaatst: 18 jul 2005 23:57
door Jan van der Doe
Geert,
Wat ik heb kunnen vinden via Eef Hendriks is dat de "Omnia" gebruikt is bij Holland Diving en nu waarschijnlijk gesloopt.
De eigenaars zouden Peet van den Oever en Hameteman zijn geweest.

Geplaatst: 19 jul 2005 18:10
door Herman H
hallo Jan en Geert,
Nog niet zolang geleden heb ik de Omnia in e dokhaven van de RDM zien liggen alleen weet ik niet waarvoor het daar dient of dat het zomaar ligt te liggen. Als ik weer eens in de buurt kom dan zal ik het eens nakijken.

Groet Herman

Geplaatst: 22 okt 2005 10:02
door Binnenvaart
Astrid , 97,75 x 10 x 3,20 , 2009 ton , Bouwjaar 1951 , Werf De Biesbosch te Dordrecht , 2 x 640 pk Cummins , Ex Caspia , Esox , Clarie , Tempora.

Ik liep gisteren op de sluis om de fotos te maken,het schip blonk je tegemoet,zag er werkelijk schitterend uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 16 jan 2006 15:00
door Wrijfhout
Hierbij een foto van het kantine- en logiesschip Brinia, liggende aan de strekdam in Rotterdam.

Wat hield dat in, 'kantine- en logiesschip'?

gr. Harry

Afbeelding

Geplaatst: 16 jan 2006 15:23
door elstoplo
De Brinia fungeerde destijds inderdaad als hotelschip. Van Ommeren had in die tijd zijn eigen opleiding voor matrozen en motordrijvers en duurde van enkele dagen tot weken. Dus was overnachting in bijna alle gevallen noodzakelijk.
De opleiding zelf vond plaats op de Omnia ( een ander drijvend object) en diende tevens als kantoor, onderhoudswerkzaamheden, technische dienst etc.
Daarnaast was er een goede keuken die in mijn tijd werd gerund door ene Geert samen met nog een schoonheid waarvan ik de naam kwijt ben.
Al met al was het daar altijd zeer gezellig en diegenen die moesten overnachten gingen veelal met de spido naar het Rijnvaarthuis in R.Zuid een biertje pakken.

Elstoplo.

Geplaatst: 20 jan 2006 12:49
door elstoplo
Harry,

Om de van Ommeren site te mogen bekijken moet je als Broere concurent geautoriseerd (geintje) zijn om toegang te krijgen.

Nee hoor grapje, de site heb ik zojuist (vrijdag 20 januarie 12.45 uur) nog bezocht is is vrij toegankelijk.
Ook voor Broere medewerkers!


Elstoplo
ex van Ommeren

Geplaatst: 23 okt 2006 18:44
door Wrijfhout
a.u.b....

Afbeelding

gr. Harry

Van Ommeren spitsen Brienz en Brugg

Geplaatst: 08 nov 2006 23:20
door Gert Schouwstra
Ik vond ook nog een leuke:

In het boek "Samenstelling en onderhoud van binnenvaartschepen"van A. Spruijt, uitgegeven door Born in 1947, vind ik een tekening van een tankspits.
En in top de van Ommerenvlag!
Er staat bij dat de stoompomp van 80 m3/uur alleen geleverd zou zijn bij de Brienz en de Brugg.
Maar wie kent het verhaal bij deze van Ommeren-schepen? En waren er nog meer van deze spitsen?

Volgens tekening:
38,5 x 5,05 x 2,40 mtr
185 ton op 1,80 mtr
329,5 m2 tankinhoud
2 cyl Deutz SOMZ 70 pk 430 rpm


Afbeelding

Het boek werd door mijn vader gebruikt als studieboek voor zijn binnenvaartdiploma. Het staat vol met oude constructies, klinkverbindingen, roeren, enz en zaken die je al jaren niet meer tegenkomt. Heel andere stof dan toen ik zelf mijn examen moest doen in 1992 ofzo.

Gert